تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱

همشهری آنلاین: لمیژیسلاو (میتک) پمپر، منشی "اسکار شیندلر" و یکی از خالقان فیلمنامه فهرست شیندلر، در سن 91 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، میتک پمپر که در شهر آوگسبورگ آلمان زندگی می‌کرد در نگارش فیلمنامه فیلم مشهور فهرست شیندلر نقش اساسی داشته است.

فهرست شیندلر فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال 1993 است.

این فیلم تلخ بر پایه زندگی واقعی اسکار شیندلر، تاجر آلمانی که جان بیش از هزار لهستانی یهودی را در جریان هولوکاست نجات داد، ساخته شده است. فیلم بر پایه کتاب "شیندلرز آرک" که برنده جایزه بوکر شده، ساخته شده است.

فهرست شیندلر یک موفقیت تجاری با فروش 321 میلیون دلاری بود و در کنار آن توانست جوایز بسیاری از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به دست بیاورد.

فهرست شیندلر تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال 1960برنده شده است.

پمپر که در زمان جنگ جهانی دوم خود زندانی اردوگاه پلاشو در کراکو لهستان بود در سال 1944همراه با تاجر و کارفرمای آلمانی، اسکار شیندلر، جان بیش از هزار یهودی را نجات داد و با این کار جان خود را نیز به خطر انداخت.

پمپر در سال 1920در کراکو (لهستان) به‌دنیا آمد. از آن‌جا که یهودی بود در سال 1943 از سوی حکومت نازی‌ها که لهستان را در اشغال خود داشت، دستگیر و به اردوگاه پلاشو منتقل شد.

در آنجا وی می‌بایست به‌عنوان تندنویس ویژه آمون گوت، فرمانده اس‌اس اردوگاه، کار کند. پمپر که به سندهای مخفی دسترسی داشت در مرحله پایانی جنگ نقشه نجات بسیاری از زندانیان اردوگاه را عملی ساخت.

او اسکار شیندلر را متقاعد ساخت تا تولید محصولات خود را از ماهی‌تابه به نارنجک تغییر داده و در برونلیتز، در نزدیکی کراکو، کارخانه‌ای راه‌اندازی کند. شیندلر نیز نازی‌ها را قانع ساخت تا هزار نفر از زندانیان اردوگاه را برای "تولید حیاتی نارنجک" به این کارخانه بفرستند.

فهرست معروف شیندلر شامل 700 مرد و 300 زن می‌شد که از اردوگاه پلاشو به برونلیتز منتقل و سپس آزاد شدند.

پس از جنگ دوم جهانی، پمپر که در سال 1946 به‌عنوان شاهد در دادگاه آمون گوت شرکت کرده بود، سال‌ها از تجربه‌های خود سخنی نگفت. بعدها وی با بسیاری از بازماندگان به‌اصطلاح "یهودیان شیندلر" و خانواده‌های آن‌ها ملاقات کرد.

میتک پمپر در سال 1958ساکن شهر آوگسبورگ شد و به‌عنوان مشاور کارفرما کار کرد. در سال 2007"شهروند افتخاری" آوگسبورگ شد و سرانجام روز گذشته در همین شهر درگذشت.

اسکار شیندلر عامل اصلی نجات هزار یهودی نیز در سال 1974در گمنامی درگذشت.

کارخانه او اکنون نمادی از وقایع جنگ دوم جهانی در لهستان است. اکنون با تلاش یاسک مایخروفسکی، شهردار کراکو کارخانه شیندلر به موزه تغییر یافته است.

"فهرست شیندلر" ساخت و برنده هفت جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

در این فیلم لیام نیسون، بازیگر ایرلندی در نقش اسکار شیندلر، بن کینگزلی، بازیگر بریتانیایی در نقش اسحاق اشترن، حسابدار شیندلر و رالف فینس، بازیگر بریتانیایی در نقش آمون گوت بازی کردند.

اسپیلبرگ در این فیلم نقش میتک پمپر را با نقش اسحاق اشترن تلفیق کرده بود و به همین خاطر نام او ناشناخته باقی ماند.

در کنار این فیلم، میتک پمپر در کتابی با عنوان "راه نجات؛ فهرست شیندلر، داستان واقعی" شواهد تکان‌دهنده‌ای را از زندگی‌ خود و شجاعت کسانی که تهیه فهرست شیندلر را ممکن ساختند، شرح می‌دهد.

فهرست شیندلر از آن جمله آثار ماندگاری است که ذهن هر بیننده را تا مدتها مشغول خود می‌سازد.

اثری کم نظیر از کارگردان شهیر سینما استیون اسپیلبرگ که البته به مانند سایر کارهای او از جنبه سیاسی عاری نیست اما به هر حال آثار نبوغ و کاردانی او را می توان در این اثر سیاه و سفید مشاهده کرد.