مصطفی‌شوقی‌: صحنه منازعه میان سازمان ورزش و منصوبان فیفا بسیار شلوغ‌تر از آن است که رسیدن به توافق را باعث شود.

گفت‌وگوهای رسانه‌ای محسن صفایی‌فراهانی مقابل سکوت محض کیومرث هاشمی، سخنگوی کمیته انتقالی، به مانندساعات ابتدایی یک صبح، فضای فوتبال کشور را گرگ و میش کرده.

در این میان خبر حضور پول‌مونی، نماینده ویژه فیفا برای میانداری میان سه نفر عضو کمیته منتخب فیفا و سه نفر عضو منتخب سازمان ورزش گرچه با تایید و تکذیب منابع مطلع خبری مواجه شده اما نشان‌دهنده بازگشت سایه تعلیق به روی فوتبال ایران است.

پول‌مونی که به گفته یک منبع آگاه تا آخر هفته جاری از مقر فوتبال آسیا در کوالالامپور به تهران سفر می‌کند، ماموریت دارد موضوع اختلافی میان صفایی‌فراهانی – کیومرث هاشمی را تفسیر کند.

بند «الف» نقشه راه با قرائت‌های مختلفی از سوی دو جریان کمیته انتقالی مواجه شده است؛ یکی آن را نظارت بر «حسن اجرای امور اجرایی فدراسیون فوتبال» می‌داند و دیگری انجام امور اجرایی.

این همان محور اصلی مباحث تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی کیومرث هاشمی با کارشناسان دفتر حقوقی فیفا در بروکسل بود. فیفا به این دلیل بند اول نقشه راه برون‌رفت از تعلیق فوتبال ایران را در صدر توافق‌نامه خود با سازمان ورزش گذاشت که معتقد بود محمد دادکان با دخالت سازمان تربیت‌بدنی از کار برکنار شده است.

موضوعی که صفایی‌فراهانی در مورد آن می‌گوید: اعتقاد همیشه‌ام این بوده که فدراسیون فوتبال باید دارای یک جایگاه مستقل باشد و تنها به مجمع عمومی خود پاسخگو باشد نه به اشخاص و یا سازمان‌های خارج از فوتبال یا حتی سازمان ورزش.

متأسفانه آقای هاشمی پس از بروز مشکلات می‌گفتند که می‌توانید به فیفا نامه بزنید. موضع‌گیری‌های رئیس کمیته انتقالی در مورد عدم دخالت سازمان ورزش در فوتبال در حالی است که مخالفان او معتقدند بافت فوتبال ایران متاثر از حضور دولت در فوتبال است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان آن را عوض کرد.

شاید به همین دلیل باشد که کیومرث هاشمی در پاسخ به صفایی‌فراهانی می‌گوید: فوتبال ایران دولتی است و وظیفه کمیته انتقالی، تدوین اساس‌نامه و برگزاری انتخابات است. فیفا هم نقش دولت در فوتبال را پذیرفته.

جنگ سرد میان این دو اما با تهدید سه عضو منتخب فیفا در عدم شرکت در جلسات کمیته انتقالی به دلیل مشخص نبودن محدوده ورود هیات‌رئیسه در فوتبال، بازی را پیچیده کرده است.

سازمان قبول کند، برمی‌گردیم

حسن غفاری، یکی از اعضای کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال که با محسن صفایی‌فراهانی و مهدی خبیری گروه مخالف رویه سازمان در اداره فوتبال است، با اشاره به تحولات اخیر در کمیته انتقالی می‌گوید: «سازمان باید تکلیف خود را با بند الف که همان محدوده ورود کمیته به مباحث اجرایی است، مشخص کند. در این صورت در جلسات شرکت می‌کنیم. از نظر ما انجام امور اجرایی باید با اطلاع کمیته انتقالی باشد.

موضوعی که علی رغبتی، یکی دیگر از اعضای هیات‌رئیسه موقت در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی آن را رد می‌کند: «اولا سازمان ورزش به هیچ‌وجه در امور فدراسیون فوتبال دخالت نمی‌کند. آقای علی‌آبادی پس از تشکیل کمیته انتقالی به هیچ‌وجه در امور فوتبال وارد نشده‌اند و دخالت نکرده‌اند. معتقدیم در 60 روز باقی‌مانده به جای ورود به مسائلی چون شرکت در یک تورنمنت، انتخاب سرمربی و امور جاری فدراسیون باید اساس‌نامه را تدوین کنیم و آن را تحویل فیفا دهیم. این‌گونه موارد با فلسفه موقت بودن کمیته انتقالی در تناقض است.»

سخنان علی رغبتی در حالی بیان می‌شود که سه عضو منتخب فیفا مقابل سازمان ورزش صف‌آرایی کرده‌اند و قرائت خود را از نقشه راه، انجام امور اجرایی فدراسیون عنوان می‌کنند.حسن غفاری در این رابطه می‌گوید: «چرا لفاظی می‌کنیم؟ در بند الف نقشه راه، به صراحت انجام امور فدراسیون برعهده کمیته انتقالی گذاشته شده است.»

عدم تعهد به صورت‌جلسات

صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو خود با ایسنا می‌گوید؛ سازمان ورزش به صورت‌جلسات کمیته انتقالی توجهی نمی‌کرد: «بعد از گذشت چهار جلسه آقای هاشمی خواستار کنار گذاشتن بند الف از دستور کار کمیته بود. هیچ مدیری از تشنج استقبال نمی‌کند ولی شخصا آمادگی ندارم برابر تخلفات سکوت کنم، به صرف اینکه قرار است فضا را آرام کنیم.»

موضوعی که واکنش علی رغبتی، عضو منتخب سازمان را به همراه دارد: «چهار تا صورت‌جلسه داریم، همه امضا کرده‌اند. موارد نقض شده کدام است، آقای صفایی‌فراهانی صراحتا بگویند. آقای هاشمی حتی تقویم سال آینده فدراسیون را در کمیته مطرح کردند. با اینکه این‌ها جزء برنامه‌های رئیس منتخب مجمع است، همه گفتیم آقایان در جریان باشند. نه بنده و نه آقای صفایی و نه دیگران در فدراسیون فوتبال مسئولیتی ندارند که بخواهند وارد مسائل ریز فوتبال شوند. طبق سایت فیفا،‌ مصطفوی دبیر کل است و کیومرث هاشمی سرپرست.»

علی رغبتی اما به این نکته اشاره نمی‌کند که سایت رسمی فیفا از محسن صفایی‌فراهانی به نام رئیس فدراسیون فوتبال نام برده است. موضوعی که با موافقت سازمان ورزش مواجه نشده؛  «همه یک رای دارند حتی صفایی‌فراهانی...»

نماینده ویژه فیفا در ایران

خبر حضور پول‌مونی در ایران را برای اولین بار خبرگزاری ایسنا منتشر کرد؛ خبری که دو گروه حاضر در مجادله «حدود کمیته انتقالی در امور اجرایی» از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

حسن غفاری با اشاره به عدم دعوت پول‌مونی از سوی اعضای منتخب فیفا می‌گوید: در مورد حضور پول‌مونی همان اطلاعاتی را دارم که در رسانه‌ها منتشر شده است.

علی رغبتی نیز با تکذیب دعوت رسمی از نماینده ویژه FIFA برای حضور در کمیته انتقالی می‌گوید: «ما هیچ برنامه‌ای برای دعوت از نماینده‌ای خارج از فوتبال ایران جهت حضور در کمیته انتقالی نکرده‌ایم. البته این خبر به طور غیررسمی منتشر شده است و ما در جریان نیستیم، به هرحال کار فوتبال ایران باید توسط اهالی فوتبال ایران صورت گیرد نه خارجی‌ها.»

سیاسی‌کاری در کمیته انتقال؟

صفایی‌فراهانی در پاسخ به کسانی که وی را متهم به سیاسی‌کاری در کار کمیته انتقالی می‌کنند تأکید می‌کند: «بحث موجود شخصی و سیاسی نیست. مقابل بنده در کمیته شش نفره افراد سیاسی نیستند که بخواهیم این موضوعات را تعبیر به برخوردهای سیاسی کنیم»

سازمان ورزش اما به اظهارات 3 عضو منتخب فیفا در کمیته انتقال پاسخی رسمی نمی‌دهد. سخن گفتن کیومرث هاشمی سخنگوی کمیته انتقال در این مورد بیشتر به یک اتفاق خوش برای خبرنگاران پیگیر منازعه تعلیق فوتبال ایران می‌ماند که هنوز رخ نداده است اما یک مقام مسئول در سازمان ورزش در این مورد می‌گوید: «متأسفانه آقای صفایی‌فراهانی به جای پیگیری امور کمیته انتقالی و تدوین اساس‌نامه به گفت‌وگوهای دنباله‌دار آن هم با یک خبرگزاری خاص می‌پردازند. همین موضوع ما را مطمئن می‌کند که وی سیاسی‌کاری در موضوع حل مشکل فوتبال ایران را در دستور کار خود قرار داده است.»

استعفا‌به‌تعویق‌افتاد

دوگانه به وجود آمده در کمیته انتقال در شرایطی که اظهارنظرهای اعضای دو گروه، رسیدن به هرگونه تفاهم را به حداقل رسانده است با ورود غیررسمی پول‌مونی نماینده AFC در ایران همان شائبه‌ای را به وجود آورده که در جریان منازعه تعلیق وجود داشت؛ گزارش تخلفات موجود به فیفا.

صفایی‌فراهانی گرچه مواضع رسمی خود را در قبال سازمان ورزش اتخاذ کرده اما در پایان مصاحبه جنجال‌ساز اخیر خود می‌گوید: «از دوستان خواهش می‌کنم که منافع ملی را به هر چیز دیگری ترجیح دهند. سازمان باید در مقابل مقررات تمکین کند.»

کد صفایی‌فراهانی با لحن آشتی‌جویانه‌اش شاید تنها روزنه امید باشد؛ در آن سو خلاء یک اظهارنظر رسمی از سوی سازمان ورزش به ابهامات موجود پاسخ می‌دهد.اختلاف میان صفایی‌فراهانی و فدراسیون فوتبال که با انتصاب بگوویچ به بیرون درز کرد از آن رو موجب عصبانیت رئیس سابق فدراسیون شد که کمیته 6نفره مصوب کرد یک گزینه درجه اول برای تیم امید استخدام کنند که هرگز مورد عمل فدراسیون قرار نگرفت.

همچنین اعزام تیم ملی به دبی بدون هماهنگی با کمیته تعدیل و البته انتصاب افتخاری بدون هماهنگی با فراهانی منجر به آن شد که صفایی، سازمان را تهدید به استعفا کند.گرچه آخر هفته رسید، اما خبری از استعفای فراهانی نشده است.

او لحن منطقی را برای گفت‌وگو با سازمان در مصاحبه‌اش در ایسنا انتخاب کرد و فعلاً استعفا را به تعویق انداخته. هرچند جلسه‌ای میان خادم، هاشمی و فراهانی برگزار نشده، اما با آمدن پول مونی به ایران و امکان جلسه مجدد کمیته تعدیل می‌تواند راه‌گشای بحران فعلی باشد.