گروه حوادث: سارق جنایتکار هیچ‌وقت نفهمید دستبندی که به‌عنوان هدیه برای نامزدش خریده بود در محل جنایت جا مانده است. این دستبند سرنخی شد تا پلیس بعد از 6 سال راز قتل پیرزن تنها را فاش کند.

بعد از ظهر 22 اردیبهشت سال 84، کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت در جریان قتل زن 90ساله‌ای در خانه‌اش در شرق تهران قرار گرفتند و راهی محل جنایت شدند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد که مقتول از وقتی فرزندانش به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند، به تنهایی زندگی می‌کرد و کسی که در این مدت مدام به او سر می‌زد، خواهرش بود. این زن در جریان تحقیقات اولیه به ماموران گفت: همیشه به خواهرم سر می‌زدم و امروز هم برای دیدن او به خانه‌اش آمدم اما در کمال تعجب دیدم که در باز است.

خواهرم فرد دقیقی بود و سابقه نداشت که در خانه را باز بگذارد. به همین دلیل نگرانش شدم و خودم را به داخل خانه رساندم اما در کمال ناباوری با جسد خون‌آلود او روبه‌رو شدم. درحالی‌که خواهر مقتول مدعی بود پول‌ها و تعدادی سکه طلای خواهرش ناپدید شده‌اند، ماموران به این نتیجه رسیدند که جنایت با انگیزه سرقت صورت گرفته است. اما اینکه قاتل چه کسی بود؟ تیم تحقیق حدس می‌زد که جنایت از سوی کسی صورت گرفته که از تنهایی پیرزن خبر داشته است.

دستبند زنانه

ماموران برای یافتن سرنخی از عامل جنایت، همه جای خانه را جست‌وجو کردند. آنها در این جست‌وجوها یک دستبند زنانه که اسم الهام روی آن حکاکی شده بود، کشف کردند اما آنچه عجیب به‌نظر می‌رسید این بود که طبق گفته خواهر مقتول، این دستبند کاملا غریبه بود و آنها در بین اقوامشان، کسی به اسم الهام نمی‌شناختند. تنها پاسخی که می‌توانست کشف دستبند زنانه را در خانه مقتول توجیه کند این بود که این دستبند متعلق به عامل جنایت بوده و در هنگام درگیری با پیرزن، روی زمین افتاده است. با این فرضیه، تحقیقات برای شناسایی الهام شروع شد اما تا مدت‌ها هیچ ردی از او به دست نیامد.

یک مظنون

درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول یک روز قبل از پیدا شدن جسدش، از آژانس محل یک خودرو کرایه کرده بود، ماموران راهی این آژانس شده و متوجه شدند که تلفنچی آژانس، مرد جوانی به نام رضا بوده که به تازگی از آنجا اخراج شده است. ماموران دریافتند که دلیل اخراج رضا، رفت‌وآمد زیاد نامزدش به محل کار او بود و وقتی معلوم شد که اسم نامزد این مرد الهام است، ماموران احتمال دادند که این مرد و نامزدش در جنایت نقش داشته‌اند. با این فرضیه، دستور بازداشت رضا صادر شد اما او بدون برجا گذاشتن ردی از خودش ناپدید شده بود و حتی خانواده‌اش هم از محل زندگی وی خبر نداشتند. پلیس که مطمئن بود این مرد جوان از راز قتل پیرزن تنها خبر دارد، تحقیقات گسترده برای دستگیری او را ادامه داد اما تا 6 سال بعد از جنایت، هیچ ردی از این مرد به دست نیامد.

دستگیری

در شرایطی که هنوز ردی از تنها مظنون جنایت به دست نیامده بود، کارآگاهان متوجه شدند مردی به نام رضا که شباهت زیادی به متهم فراری دارد، دوشنبه گذشته به اتهام استفاده از مدارک جعلی، از سوی ماموران پایگاه یکم آگاهی تهران دستگیر شده است. با انتقال این مرد به اداره دهم آگاهی معلوم شد که او همان مظنونی است که در این سال‌ها تحت تعقیب پلیس قرار دارد. رضا در همان بازجویی‌های اولیه به قتل پیرزن تنها اعتراف کرد و گفت: در آن زمان از همکارانم شنیده بودم که مقتول، تنها زندگی می‌کند و اعضای خانواده‌اش در خارج از کشور به سر می‌برند. چون فکر می‌کردم او ثروت زیادی دارد، یک روز که از آژانس ما ماشین کرایه کرده بود، برای سرقت به خانه‌اش رفتم. در حال بررسی خانه بودم که ناگهان او سررسید و وقتی وی را مقابل خودم دیدم، او را به قتل رساندم. اما در آن لحظه متوجه نشدم دستبندی که به تازگی برای نامزدم خریده بودم و می‌خواستم به وی هدیه دهم، هنگام جنایت از جیبم افتاده.

متهم ادامه داد: بعد از قتل، در کمال ناباوری فقط تعدادی سکه و 150 هزار تومان پول نقد در آنجا پیدا کردم و بعد از سرقت آنها، پا به فرار گذاشتم. در این مدت هم با هویت جعلی در شهرهای مختلف مثل کیش، کار می‌کردم تا اینکه به تهران برگشتم و به اتهام استفاده از مدارک جعلی دستگیر شدم. سرهنگ حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات متهم، برای او قرار بازداشت صادر شد و تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.