تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲

«ساتوشی فوکوراوا» یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی است که اوایل ژوئن( اواسط خرداد ماه) به فضا رفت.

او مانند خیلی دیگر از فضانوردان که دچار بیماری‎های فضایی می‎شوند، طی سفر کمی حالش بد بود و به اصطلاح «فضازده» شده بود؛ البته بعد اعلام کرد که بهتر شده است.

بیماری‏های فضایی به دلیل شرایط بسیار خاصی که در فضا وجود دارد، پیش می‌آیند. به همین دلیل فضانوردان قبل از حرکت به سمت ایستگاه باید آزمایش‌های مختلفی بدهند و شرایط بی‏ وزنی را تجربه کنند. این اتفاق هم در طی سفر برای آنها می‏ افتد (مانند وقتی که مدتی طولانی در ماشین می ‏نشینیم) و هم در ایستگاه فضایی ممکن است بدنشان دچار اختلال شود.

بی ‏وزنی از یک سو روی حس تعادل اثر می‌گذارد و از سوی دیگر کمبود گرانش باعث می‏ شود گلبول‌‏های قرمز خون فضانوردان کاهش پیدا کند و آنها به‌ سرعت خسته شوند. ضعیف‌بودن نیروی جاذبه حتی می‏ تواند قد فضانوردان را تا چند سانتی‏متر بلندتر و ماهیچه‏ هایشان را ضعیف کند.

دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی وسیع روی این موضوع هستند تا سلامت فضانوردان به خطر نیفتد، تا آن‌جا که ورزشگاه‏ هایی در ایستگاه فضایی وجود دارد که فضانوردان موظف‌اند هر روز تمرین‏ های خاصی در آن‌جا انجام دهند و از نظر تغذیه هم باید تحت مراقبت باشند. واقعاً که این فضانوردان زندگی سختی دارند!

منبع: همشهری آنلاین