همشهری آنلاین: دستور رییس جمهوری روسیه برای توقف حرکت دو مدل از هواپیماهای بازمانده از دوره اتحاد جماهیر شوروی یعنی توپولف - 134 و آنتونف - 24، صنایع هواپیمایی این کشور را دچار بحران و سردرگمی کرد.

به گزارش ایرنا، نشریه کریستین ساینس مانیتور نوشت: زمینگیر شدن این مدل از هواپیماها که در پی سقوط چند فروند از آنها در هفته های اخیر صورت گرفت، موجب قطع پروازها به صدها نقطه دوردست و قطع ارتباط مناطق دورافتاده روسیه با جهان شد.

این در حالی است که به نظر اولگ پانتلیف کارشناس هوانوردی، این تصمیمی عوام پسندانه برای نشان دادن این امر است که مسئولان نگران ایمنی پروازها هستند، در حالیکه این هواپیماها ستون اصلی هوانوردی میان مناطق مختلف روسیه هستند و شرکت ها توانایی جایگزینی یا ارتقای آنها براساس استانداردهای جدید در چنین فرصت کوتاهی را ندارند.

سرگئی ایوانف معاون نخست وزیر روسیه نیز اعلام کرده است: این هواپیماها یا باید زمینگیر شود یا به تجهیزات گرانقیمت ایمنی پرواز از جمله سامانه های جلوگیری از برخورد با هواپیماهای دیگر در آسمان و زمین مجهز شوند که هزینه آن تقریبا به اندازه قیمت خود هواپیماهاست.

یک فروند هواپیمای مسافری تی یو - 134 ماه گذشته در غرب روسیه هنگام فرود از باند خارج شد که از 52 سرنشین آن 47 نفر کشته شدند.

با بروز این سانحه، بحث و جدل در باره شمار زیاد هواپیماهای قدیمی ساخته شده در دوره اتحاد شوروی سابق که هنوز در روسیه پرواز می کنند، افزایش یافت در حالیکه گزارش شده خطای خلبان عامل سانحه بوده است.

منبع: همشهری آنلاین