همشهری آنلاین: نیروی دریایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که دزدان دریایی سومالی یک فروند نفتکش تحت مالکیت و پرچم امارات عربی متحده را با 16 خدمه آن ربوده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از موگادیشو، این نفتکش صبح روز یکشنبه در شمال اقیانوس هند در حالی که به طور معمول از امارات عربی متحده به بندر بربرا در سومالی عزیمت می کرد، ربوده شد.

نیروی دریایی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در حال حاضر اخبار و اطلاعات اندکی در دست است، اما گزارش شده است که 9 راهزن مورد ظن سومالیایی در نفتکش دیده شده اند.

در این بیانیه همچنین خاطر نشان شد که خدمه این نفتکش شامل یک تبعه سریلانکا، 3 بنگلادشی، 5 هندی، 4 سومالیایی، یک کنیایی، یک سودانی و یک تبعه میانمار هستند.

در همین حال یک تاجر سوخت در موگادیشو اظهار داشت که این کشتی حامل کالاهای مصرفی به مقصد سومالی بوده است که به طور فزاینده ای هدف راهزنان دریایی قرار دارد.

با وجود تلاش زیاد نیروهای دریایی کشورهای خارجی برای سرکوب حملات راهزنان دریایی، این دزدان با ربودن کشتی های تجاری در اقیانوس هند و خلیج عدن و از طریق باج خواهی ده ها میلیون دلار به جیب می زنند.

سومالی، کشوری لم یزرع در شاخ آفریقا، از سال 1991 فاقد دولتی کارآمد است و دریافت باج های چند میلیون دلاری یکی از راه های کسب درآمد برای اتباع سومالی به شمار می رود.

منبع: همشهری آنلاین