همشهری آنلاین : مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم درخصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها، گفت: گروه مطالعات زنان و خانواده این دفتر برای برنامه‌ریزی کارشناسانه در حوزه‌های مختلف عفاف و حجاب، کمیته‌ای متشکل از صاحبنظران و متخصصان تحت عنوان «کمیته عفاف و حجاب» تشکیل داده است.

 علی آدمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهداف ایجاد این کمیته در وزارت علوم ، عنوان کرد: آسیب‌شناسی وضعیت فعلی حجاب با رویکرد شناسایی علل، ارائه راهکارهای عملی و واقع گرایانه در خصوص حل معضل بد حجابی درمیان دختران دانشجو در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت، تقویت رشد معنوی جامعه علمی از طریق فرهنگ سازی عفاف و حجاب و در نهایت نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب و درونی کردن آن در میان دانشجویان از جمله اهداف و برنامه‌های این کمیته به شمار می‌آید.

آدمی با اشاره به فعالیتهای در حال پیگیری و انجام شده در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی، انجام کلیه رصدهای مرتبط با حوزه عفاف و حجاب از طریق خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، روزنامه‌ها، سایت‌ها، مجلات و نشریه‌های دانشجویی، تولید محتوای پژوهشی کتاب، نرم افزار از برنامه‌های برنامه‌ریزی شده در حوزه عفاف و حجاب است.


وی با اشاره به تولید محصولات تصویری در قالب فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن با محوریت موضوع عفاف و حجاب، در خصوص وضعیت پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است و امید است با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صورت گرفته وضعیت روز به روز بهتر شود.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم با اشاره به سایر اقدامات شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه، گفت: تهیه آیین‌نامه پوشش، برگزاری همایش علمی بین‌المللی در بحث حجاب و عفاف در سال جاری، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع حجاب و عفاف، برنامه‌ریزی و برگزاری همایش‌های علمی درسطح ملی در دانشگاه‌ها با همکاری گروه علمی دانشگاه‌ها از برنامه‌های وزارت علوم در بحث پوشش به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه نمایشگاهی «حدیث حسن» در راستای اجرای این طرح ایجاد و در پنج بخش غرفه پوشش در تمدن‌ها، غرفه پوشش در ادبیات، غرفه کشف حجاب و غرفه بازگشت به حجاب، تهیه کتب در دانشگاه های سراسر کشور اجرا شد.

آدمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در زمینه پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها، از تهیه محتوای مباحث کارگاه‌های آموزشی مشاوران فرهنگی دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت پوشش و آراستگی خبر داد.


وی با بیان اینکه کتابنامه پوشش شامل اطلس پوشش و حجاب در ادیان و اقوام، حجاب و فطرت، کشف حجاب و بازگشت به حجاب تهیه و به کلیه دانشگاه‌ها ارسال شده است، اظهار کرد: نرم افزاری تحت عنوان «فردا» شامل معرفی کتاب و مقاله پیرامون حجاب، مصاحبه‌های شخصیت‌ها و صاحب‌نظران و متخصصان درباره عفاف و حجاب نیز تهیه شده است.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم ادامه داد: همچنین برگزاری نشست‌های علمی، سخنرانی‌ها، میزگردهای تلویزیونی، خانه عکس شامل تصاویر پوشش زنان در تمدن‌ها و ادیان مختلف، نماهنگ شامل کلیپ‌های تصویری درخصوص پوشش، نمایشگاه‌های طرح‌های مختلف چادر، معرفی سایت‌های موضوعی حجاب و عفاف و معرفی کتاب، تهیه بسته‌هایی با محتوای حجاب و عفاف برای شرکت کنندگان در اردوهای دانشجویی، سفارش سرود با محتوای حجاب و عفاف و پوشش و آراستگی از دیگر برنامه‌های اجرای طرح عفاف و پوشش در دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: همچنین اجرای طرح «طوبی» شامل نشست‌های تخصصی، نمایشگاه لباس و غیره درزمینه‌های مد و جامعه، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی رنگ، آموزش طراحی پارچه و لباس، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات و برنامه‌ریزی پوشاک ایرانی، پیشنهاد راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ویژه فرهنگ و پوشاک ایرانی از جمله برنامه‌های وزارت علوم برای جرای این طرح در دانشگاه‌هاست.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم از انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی پسران و دختران در قالب نمایشگاه با همکاری طراحان هنری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تهیه LCDهای دیجیتال و نصب در مراکز پرجمعیت دانشگاه‌ها با هدف پیام رسانی فرهنگی، تشکیل ستاد حجاب و عفاف در وزارت‌علوم و برنامه‌ریزی مراحل تحقق راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از جمله بسترسازی، هوشیارسازی، بهسازی، تثبیت و نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف از دیگر اقدامات وزارتخانه برای اجرای این طرح به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه تهیه آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ عفاف از اهم برنامه‌های تدوین شده و در دست بررسی است، افزود: این آئین‌نامه پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در کلیه دانشگاه‌ها لازم الاجرا خواهد بود.

آدمی با بیان اینکه از محوری ترین مفاد این آیین نامه، تشکیل ستاد مذکور در حوزه صف، یعنی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است، افزود: همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی برای آسیب‌شناسی‌ها، مسئله‌یابی، ارائه راهکارهای علمی و نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف و درونی کردن آن در میان نسل دانشجو، بازنگری آیین نامه انضباطی پوشش دانشگاهی به ویژه در بخش خوابگاهی و ابلاغ به کلیه دانشگاه‌ها از مفاد این آئین‌نامه به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با معاونت آموزشی وزارت علوم، گفت: به منظور کاهش تبعات اجتماعی دوری از خانواده‌ها که به طور غیرمستقیم بر مسایل رعایت حجاب و عفاف نیز موثر است، باید در پذیرش دانشجویان بومی بر اساس طرح آمایش سرزمین نیز توجه ‌شود.