یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم درخصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها، گفت: گروه مطالعات زنان و خانواده این دفتر برای برنامه‌ریزی کارشناسانه در حوزه‌های مختلف عفاف و حجاب، کمیته‌ای متشکل از صاحبنظران و متخصصان تحت عنوان «کمیته عفاف و حجاب» تشکیل داده است.

 علی آدمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهداف ایجاد این کمیته در وزارت علوم ، عنوان کرد: آسیب‌شناسی وضعیت فعلی حجاب با رویکرد شناسایی علل، ارائه راهکارهای عملی و واقع گرایانه در خصوص حل معضل بد حجابی درمیان دختران دانشجو در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت، تقویت رشد معنوی جامعه علمی از طریق فرهنگ سازی عفاف و حجاب و در نهایت نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب و درونی کردن آن در میان دانشجویان از جمله اهداف و برنامه‌های این کمیته به شمار می‌آید.

آدمی با اشاره به فعالیتهای در حال پیگیری و انجام شده در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی، انجام کلیه رصدهای مرتبط با حوزه عفاف و حجاب از طریق خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، روزنامه‌ها، سایت‌ها، مجلات و نشریه‌های دانشجویی، تولید محتوای پژوهشی کتاب، نرم افزار از برنامه‌های برنامه‌ریزی شده در حوزه عفاف و حجاب است.


وی با اشاره به تولید محصولات تصویری در قالب فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن با محوریت موضوع عفاف و حجاب، در خصوص وضعیت پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است و امید است با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صورت گرفته وضعیت روز به روز بهتر شود.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم با اشاره به سایر اقدامات شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه، گفت: تهیه آیین‌نامه پوشش، برگزاری همایش علمی بین‌المللی در بحث حجاب و عفاف در سال جاری، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع حجاب و عفاف، برنامه‌ریزی و برگزاری همایش‌های علمی درسطح ملی در دانشگاه‌ها با همکاری گروه علمی دانشگاه‌ها از برنامه‌های وزارت علوم در بحث پوشش به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه نمایشگاهی «حدیث حسن» در راستای اجرای این طرح ایجاد و در پنج بخش غرفه پوشش در تمدن‌ها، غرفه پوشش در ادبیات، غرفه کشف حجاب و غرفه بازگشت به حجاب، تهیه کتب در دانشگاه های سراسر کشور اجرا شد.

آدمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در زمینه پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها، از تهیه محتوای مباحث کارگاه‌های آموزشی مشاوران فرهنگی دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت پوشش و آراستگی خبر داد.


وی با بیان اینکه کتابنامه پوشش شامل اطلس پوشش و حجاب در ادیان و اقوام، حجاب و فطرت، کشف حجاب و بازگشت به حجاب تهیه و به کلیه دانشگاه‌ها ارسال شده است، اظهار کرد: نرم افزاری تحت عنوان «فردا» شامل معرفی کتاب و مقاله پیرامون حجاب، مصاحبه‌های شخصیت‌ها و صاحب‌نظران و متخصصان درباره عفاف و حجاب نیز تهیه شده است.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم ادامه داد: همچنین برگزاری نشست‌های علمی، سخنرانی‌ها، میزگردهای تلویزیونی، خانه عکس شامل تصاویر پوشش زنان در تمدن‌ها و ادیان مختلف، نماهنگ شامل کلیپ‌های تصویری درخصوص پوشش، نمایشگاه‌های طرح‌های مختلف چادر، معرفی سایت‌های موضوعی حجاب و عفاف و معرفی کتاب، تهیه بسته‌هایی با محتوای حجاب و عفاف برای شرکت کنندگان در اردوهای دانشجویی، سفارش سرود با محتوای حجاب و عفاف و پوشش و آراستگی از دیگر برنامه‌های اجرای طرح عفاف و پوشش در دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: همچنین اجرای طرح «طوبی» شامل نشست‌های تخصصی، نمایشگاه لباس و غیره درزمینه‌های مد و جامعه، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی رنگ، آموزش طراحی پارچه و لباس، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات و برنامه‌ریزی پوشاک ایرانی، پیشنهاد راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ویژه فرهنگ و پوشاک ایرانی از جمله برنامه‌های وزارت علوم برای جرای این طرح در دانشگاه‌هاست.

مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت علوم از انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی پسران و دختران در قالب نمایشگاه با همکاری طراحان هنری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تهیه LCDهای دیجیتال و نصب در مراکز پرجمعیت دانشگاه‌ها با هدف پیام رسانی فرهنگی، تشکیل ستاد حجاب و عفاف در وزارت‌علوم و برنامه‌ریزی مراحل تحقق راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از جمله بسترسازی، هوشیارسازی، بهسازی، تثبیت و نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف از دیگر اقدامات وزارتخانه برای اجرای این طرح به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه تهیه آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ عفاف از اهم برنامه‌های تدوین شده و در دست بررسی است، افزود: این آئین‌نامه پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در کلیه دانشگاه‌ها لازم الاجرا خواهد بود.

آدمی با بیان اینکه از محوری ترین مفاد این آیین نامه، تشکیل ستاد مذکور در حوزه صف، یعنی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است، افزود: همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی برای آسیب‌شناسی‌ها، مسئله‌یابی، ارائه راهکارهای علمی و نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف و درونی کردن آن در میان نسل دانشجو، بازنگری آیین نامه انضباطی پوشش دانشگاهی به ویژه در بخش خوابگاهی و ابلاغ به کلیه دانشگاه‌ها از مفاد این آئین‌نامه به شمار می‌آید.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با معاونت آموزشی وزارت علوم، گفت: به منظور کاهش تبعات اجتماعی دوری از خانواده‌ها که به طور غیرمستقیم بر مسایل رعایت حجاب و عفاف نیز موثر است، باید در پذیرش دانشجویان بومی بر اساس طرح آمایش سرزمین نیز توجه ‌شود.  

کد خبر 141156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز