گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: براساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال، در برخی رشته‌ها ظرفیت دانشگاه‌ها میان زنان و مردان تقسیم شده است.

براساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال درج شده دانشگاه‌های تهران، امیر‌کبیر، اصفهان، محقق اردبیلی، زابل، هنر شیراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبریز در ظرفیت‌های اعلام‌شده برای انتخاب رشته کنکوری‌ها در زیرگروه‌های علوم انسانی، تجربی، هنر و ریاضی رشته‌هایی را ویژه دختران یا پسران معرفی کرده‌اند. البته پذیرش مختص دختران یا پسران در سال‌های گذشته هم اجرا می‌شد اما امسال 20 دانشگاه کشور در بیش از 40 رشته تحصیلی برای نخستین‌بار اقدام به پذیرش مختص دختران یا پسران دانشجو کرده‌اند.

پیش‌تر هم بحث‌هایی در رابطه با پذیرش سهمیه‌بندی در برخی رشته‌های پرطرفدار و دارای دانشجو از سوی برخی مسئولان در راستای سیاست‌های تفکیک جنسیتی وزارت علوم اعلام شده بود. عمده رشته‌هایی که پذیرش آنها به‌صورت مجزا اعلام شده مربوط به گروه آموزشی ریاضی‌فیزیک و رشته تحصیلی مهندسی است که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر این رشته‌ها برای دختران ممنوع شده و ظرفیت مشخصی مخصوص داوطلبان پسر اعلام شده است.

دختران بیش از پسران

گرایش دختران به ادامه تحصیل موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و دولت به طرق مختلف سعی دارد در این‌باره توازن ایجاد کند، سهمیه‌بندی در پذیرش دانشجو یکی از سیاست‌ها برای ایجاد تعادل در بین دانشجویان دختر و پسر است که با وجود مخالفت ظاهری رئیس‌جمهور امسال در دستور کار است.البته با وجود تعدد دانشگاه‌ها، اگر دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی امکان ادامه تحصیل نداشته باشند روی به دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد خواهند آورد و اگر قرار است با توجه به سیاست‌ها آمار دانشجویان متعادل شود چرا این سیاست تنها در دانشگاه‌های دولتی اجرا می‌شود؟ نکته مهم و حساس اینکه جمعیت دانش‌آموزی دختران در دوره متوسطه بیش از پسران است و به‌طور طبیعی تعداد داوطلبان مرد در کنکور کمتر از زنان است.

موافقان چه می‌گویند

موافقان طرح سهمیه‌بندی دلایل گوناگونی را مطرح می‌کنند و به برخی مشکلات اجتماعی اشاره می‌کنند.افزایش سن ازدواج و بالا رفتن توقعات نتایج افزایش تعداد دانشجویان دختر است. افزایش سطح تحصیلی بانوان و رغبت نداشتن آقایان به ادامه تحصیل موجب افزایش سطح توقعات بانوان و پیدا نشدن همسری مناسب برای آنان شده است این امر خود موجب بالارفتن سن ازدواج و تجرد در خانم‌ها می‌شود.

برخی هم می‌گویند چون تامین معاش خانواده بر عهده مرد است و اکنون تعداد دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر افزایش یافته، پیدا کردن شغل مناسب برای پسران با مشکلاتی مواجه شده است. بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های غلبه جمعیت دانشجویی کشور توسط دختران باید فرصت‌های عادلانه برای تحصیل دختران و پسران در مقطع کارشناسی ایجاد شود. اکنون حدود 65 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند.

اعتراض

پذیرش مختص دختران یا پسران در برخی رشته‌ها در کنکور امسال و سهمیه‌بندی رشته‌ها اعتراضاتی نیز به‌دنبال داشت، جمعی از داوطلبان با ارسال نامه‌ای به همشهری با اعلام اینکه مندرجات دفترچه انتخاب رشته در تناقض آشکار با نظرات اعلام شده مسئولان آموزش عالی در رسانه‌های رسمی در ماه‌های اخیر است، آن را موجب بهت و حیرت فراوان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانستند.در بخشی از این نامه آمده‌است: آیا سرفصل‌های تصویب شده توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تدریس رشته‌های مهندسی، به تفکیک دانشگاه‌ها انجام شده است که اینک شاهد تک‌جنسیتی شدن یا کاهش شدید سهمیه داوطلبان ورودی رشته‌ها فقط در بعضی دانشگاه‌های معتبر کشور به‌صورت موردی هستیم؟

در ادامه این نامه آمده است: چنین تصمیماتی در تک‌جنسیتی کردن یا کاهش شدید سهمیه ورود بانوان به رشته‌های خاص باعث به‌وجود آمدن جو عدم‌امنیت روانی و بلاتکلیفی در مورد ادامه تحصیل دانشجویان دختر فعلی و آتی این رشته در مقاطع بالاتر خواهد شد.در بخش دیگری از نامه آمده است: با توجه به اینکه دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند، شرایط عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که حق تحصیل در این دانشگاه‌ها به‌صورت عادلانه و به دور از هر محدودیتی برای تمامی داوطلبان ورود به دانشگاه امکان‌پذیر باشد.

منبع: همشهری آنلاین