تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۷

رئیس‌جمهوری ایران امروز شنبه پس از استقبال از هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا در یک کنفرانس مشترک خبری با وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در کنار هم و پشتیبان هم هستند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی تصریح کرد: چاوز منشاء یک جریان انقلابی و پیشرو در آمریکای جنوبی است و مواضع وی در مسایل جهانی و محکوم کردن امپریالیسم محسوس است.

احمدی‌نژاد با بیان این که احساس ما از ملاقات با چاوز، احساس ملاقات دو برادر و همسنگر است، اظهار داشت: ما دارای نقطه نظرهای مشترک و فراوان در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی هستیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دو کشور آزادیخواه ایران و ونزوئلا در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون مشغول برنامه ریزی ، تفاهم و همکاری هستند و در سفر چاوز به تهران زمینه‌های مختلف همکاری بررسی می‌شود.

احمدی نژاد بااشاره به اینکه دو کشور در زمینه پتروشیمی همکاریهای خود را آغاز کرده و در زمینه سکوهای نفتی نیز در حال عملیاتی کردن همکاریها هستند ، گفت : دو کشور در مسایل جهانی و منطقه‌ای دارای دیدگاه‌ها و مواضع مشترک هستند و در این مورد نیز مشورتها و مذاکرات لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این که چاوز امروز به لطف خدا به یک نقطه اتکا برای همه انقلابیون در آمریکای جنوبی تبدیل شده است و در بین مردم ایران نیز به لحاظ مواضع انقلابی از محبوبیت بسیار بالا برخوردار است.

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این کنفرانس خبری گفت: به تهران آمده‌ایم تا تاکید کنیم که در هر زمان و تحت هر شرایطی در کنار ایران خواهیم بود.

وی افزود: در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گفتم که زمانی که ما با هم متحد باشیم می‌توانیم امپریالیسم را شکست دهیم و اگر تقسیم شده باشیم، ما را از سر راه برمی‌دارند، این تاریخ سیاسی 200 ساله اخیر کشورهای جهان است.

رییس جمهوری ونزوئلا اظهار داشت: در سفر به تهران زمینه‌های همکاری بین دو کشور، طرح‌های در دست اجرا و برنامه‌های آتی را بررسی خواهیم کرد.

هوگو چاوز بعد از ظهر امروز در صدر یک هیأت عالیرتبه سیاسی، اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد از سوی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن مورد استقبال قرار گرفت.

چاوز که پس از دیدار از کشورهای روسیه، روسیه سفید و قطر وارد تهران شده است، در مدت اقامت خود در تهران با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی تبادل‌نظر خواهد کرد.

سفر چاوز به تهران پنجمین سفر وی به جمهوری اسلامی ایران در طول دوران ریاست جمهوری‌اش در ونزوئلا است.