بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا از دلایل اصلی رشد قیمت طلا در این روز‌هاست. این عوامل باعث شده دلالان به بازار طلا هجوم بیاورند و این مسئله افزایش ریسک را نیز به همراه دارد.

احمد رضایی مدیر قرارداد‌های مشتق کالایی بورس کالا با فارس، درباره وضع بازار جهانی طلا و عوامل مؤثر در رشد آن و اینکه تا چه زمانی استقبال بازار از طلا ادامه خواهد داشت، گفت‌وگو کرده است:

  • معاملات آتی سکه طلا، در بورس کالا، در حال حاضر در چه وضعی است. آیا رکود بازار صحت دارد؟

وضع معاملات آتی در بورس کالا بسیار مناسب است و باید بگویم از ابتدای شروع معاملات آتی سکه تا‌کنون به 550 هزار قرارداد به ارزش ریالی23.5 تریلیون ریال یا به عبارتی 2.5 میلیارد دلار مبادله شده است.

  • مهم‌ترین دلیل این استقبال چیست؟

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از ادامه داشتن رشد قیمت طلا حکایت می‌کنند، فعالان زیادی وارد این بازار شده‌اند و سرمایه‌گذاران غربی با توجه به اوضاع فعلی چاره‌ای جز پناه بردن به بازار طلا برای خود نمی‌‌بینند و اگر همین روال ادامه یابد بعید نیست قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2012 از مرز 3هزار‌ و 500 دلار فراتر رود.

  • این تنها دلیل افزایش قیمت جهانی طلاست؟

از دیگر علت‌های افزایش قیمت طلا، می‌توان به کسری بودجه شدید آمریکا، کاهش نرخ بهره و وضع اقتصادی اروپا و همچنین احتمال بروز دوباره بحران اقتصادی در آمریکا، اشاره کرد.

  • رشد قیمت‌های جهانی چه اثری روی قیمت سکه در معاملات آتی گذاشته است؟

همواره یک چشم معامله‌گران آتی به نوسانات اونس جهانی است و نوسانات شدید قیمت طلا را مشاهده می‌کنند و چشم دیگر آنها به بازار داخلی است.

منبع: همشهری آنلاین