تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲

نشست مشترک شهردار تهران و نمایندگان مجلس یکشنبه‌شب گذشته برگزار شد.

شهردار تهران در این نشست گفت: هیچگاه در قریب به 6سالی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشته‌ام، اجازه نداده‌ام مسائل حاشیه‌ای و سیاسی بر فعالیت و کار ما سایه بیندازد.محمدباقر قالیباف با تاکید بر اینکه اصل برای ما این است که از وظیفه اصلی خود غافل نشویم، گفت: همواره با همدلی و وحدت و پرکاری سعی کرده‌ایم آنچه وظیفه ماست انجام دهیم و امانت‌دار خوبی برای امانتی که امام (ره)، شهدا و مردم برعهده ما گذاشته‌اند، باشیم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل حاشیه‌ای در متن سیاست هست که من نمی‌خواهم در مورد آنها قضاوت کنم، گفت: به هر حال شما می‌بینید که یک روز تونل توحید را می‌خواهند پر کنند، یک روز هم این بحث پیش می‌آید که شورای اسلامی شهر به شهرداری تذکر داد. این درحالی است که به گفته قالیباف، وظیفه شورای شهر نظارت است بنابراین اینگونه فضا‌سازی‌‌ها جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: اگر واقعا شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری نظارت نکند یا تذکر ندهد، چه وظیفه‌ای دارد‌؟! به گفته قالیباف، ‌سؤال کردن از شهرداری وظیفه شوراست و اصلا روال، عقل، منطق و قانون اینگونه است اما تا بحثی پیش می‌آید و سؤالی از شهرداری پرسیده یا تذکری داده می‌شود، می‌بینید که برخی در بیرون چگونه فضا را به سمتی هدایت می‌کنند که گویی اتفاق خاصی افتاده است و ما می‌دانیم که هدف از بین بردن فضای آرام کار و تلاش است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اما من با اطمینان می‌گویم که این حرف‌ها هرگز فضای کار و تلاش را از محیط مدیریت شهری دور نخواهد کرد.یکشنبه شب گذشته در نشست مشترک نمایندگان مجلس با مدیران شهرداری، قالیباف کارنامه مجلس هشتم در حوزه مدیریت شهری و همیاری و مشارکت با همه شهرداری‌ها و شوراهای شهر را قابل‌قبول و قابل دفاع دانست و گفت: کارنامه عملکرد مجلس چه در طول این دوره و چه در تنظیم برنامه پنجم خوب بوده است.

وی ادامه داد: به‌طور خاص بنده در شهر تهران تشکر ویژه‌ای از نمایندگان مجلس دارم، زیرا هر وقت ما موضوع قابل دفاع و توجیهی را به مجلس منتقل کردیم، انصافا حمایت‌های لازم را از شهر و شهروندان داشته‌اند. شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم به‌گونه‌ای عمل کنیم که رضایت نسبی در شهر وجود داشته باشد و مردم احساس نکنند با وجود حمایت و کمک‌هایی که صورت گرفته، خدایی نکرده ضعفی در کار است.

الگوی مدیریت شهری

علی اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران شهرداری تهران گفت: اقدامات فنی و اجرایی شهرداری تهران الگویی برای دیگر شهرها و نظام جمهوری اسلامی است‌ و ما برای قدردانی از زحمات شهرداری اینجا جمع شده‌ایم.

آقایی با اعلام اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی شاید از سوی برخی دستگاه‌ها نزدیک به 11 سال زمان ببرد، گفت: اما طرح‌های عمرانی شهرداری با وجود پیچیدگی‌ها و مشکلات اجرا در داخل شهر خوب پیشرفت کرده و طبق تعهدات زمان‌بندی به پایان می‌رسند که البته با صرفه اقتصادی نیز همراه است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گاه بعضی اشکالات در مورد هزینه‌های تمام شده پروژه‌ها مطرح می‌شود ولی اگر مثلا به تونل توحید نگاه کنیم، می‌بینیم با آن پیچیدگی‌ها و مشکلات ویژه داخل شهر، اقدامات در زمان بندی مناسب و با هزینه قابل‌قبول صورت گرفته است.

وی با اشاره به پروژه ساخت و توسعه بزرگراه‌های داخل تهران مانند رسالت، شهید همت، شهید صدر و شهید بابایی گفت: این پروژه‌ها، مشکلات ترافیکی ما را حل کرده است اما الزاماتی در برنامه چهارم و پنجم دیده شده و تلاش کرده‌ایم که درآمدهای شهرداری را به درآمدهای ثابت و پایدار تبدیل کنیم.

تقدیر از عملکرد مدیریت شهری

همچنین اسدالله بادامچیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک نمایندگان مجلس با مدیران شهرداری تهران گفت: در مورد اقدامات شهرداری تهران باید گفت چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس تلاش کرده‌اند هرآنچه در توان دارند برای آرامش و آسایش مردم در تهران انجام دهند، گفت:

از آغاز کار مجلس هشتم، در مجمع نمایندگان تهران 18 موضوع از موارد محوری معضلات تهران مورد بررسی قرار گرفت که امروز اکثر معضلات کامل رفع شده و بعضی‌ها نیز در حال رفع شدن است. بادامچیان گفت: از شهرداری و شورای اسلامی شهر که در طول مجلس هشتم همکاری و تفاهم کامل داشتند، نهایت تشکر را داریم.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری ما باید هم نقاط قوت را ببینیم و تشکر کنیم و هم نقاط ضعف را البته با تلاش و تفاهم و همت عالی‌تر در سال جهاد اقتصادی در ابعاد مختلف به طرف رفع نقاط ضعف پیش رویم. و اما از دیگر سخنرانان مراسم نشست مشترک نمایندگان مجلس با مدیران شهری محمد حسین مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی بود.

وی از تصویب طرح جامع و طرح تفضیلی شهر تهران به‌عنوان 2 کار بسیار مهم مدیریت شهری نام برد و با تاکید بر اینکه در مجلس هشتم قوانینی در مجلس به تصویب رسیده که راه را برای فعالیت و تلاش بیشتر مدیریت شهری فراهم کرده است، گفت: تصویب طرح جامع به پشتیبانی‌های مجلس، شورای شهر و شهرداری بوده و امروز هر اقدامی که در شهر تهران انجام می‌شود از سند مصوب برخوردار است که این سند سندهای بالادستی دیگری هم دارد.

مقیمی ادامه داد: کار بزرگ دیگری که در تهران محقق شد، انتقال پادگان قلعه‌مرغی بود که سال‌های سال از مشکلات شهر تهران محسوب می‌شد اما با اصلاح قانونی که در مجلس به تصویب رسید راه باز شد برای این کار و اکنون بوستان چندصد هکتاری در این مکان احداث شده است.

منبع: همشهری آنلاین