مسئولان بورس اوراق بهادار جزئیات گزارش‌های ارائه شده به مقام معظم رهبری را در دیدار فعالان بخش خصوصی با ایشان تشریح کردند.

 در دیدار چهارشنبه‌شب گذشته فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری، مدیران عامل بورس اوراق بهادار، تامین سرمایه امین و بانک پاسارگاد، رئیس هیأت‌مدیره شرکت البرز دارو به نیابت از فعالان بازار سرمایه، انتقادها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند. حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به دیدار چهارشنبه شب فعالان بخش خصوصی با مقام معظم رهبری، چنین دیدارهایی را برای بهبود آینده اقتصاد و بازار سرمایه با اهمیت دانست. او توضیح داد:

مقام معظم رهبری در این دیدار اشاره کردند اصولا یکی از فلسفه‌ها و اهداف زیادی که از چنین دیدارهایی پیگیری می‌شود، اهمیت به اقتصاد و بخش خصوصی و توجه ویژه به آن است تا از طریق ارزیابی مسائل موجود وضعیت اقتصادی، بهتر از گذشته عمل شود. در این دیدار، ایشان نکاتی هم یادداشت کردند که با توجه به اهمیت این مقوله، مسلما دستور پیگیری را خواهند داد.

قالیباف‌اصل ادامه داد: همچنین درباره تسهیل دسترسی مردم به بازار سرمایه از طریق تالارهای منطقه‌ای در مراکز استانی و همچنین معاملات آنلاین توضیحاتی ارائه کردیم. در این گزارش اعلام شد جمعیت سهامداری ایران با تسهیل دسترسی‌ها از3.5 میلیون نفر در سال گذشته به4.5 میلیون نفر در سال‌جاری رسیده است. مدیرعامل تامین سرمایه امین هم که از دیگر سخنرانان نشست چهارشنبه شب با مقام معظم رهبری بود با تشریح محور‌های اصلی اعلام شده در این دیدار گفت:

تجدید چنین دیدارهایی نقش مهمی در آینده بورس دارد. محمد آرام افزود: در دیدار چهارشنبه شب با مقام معظم رهبری به انتشار هزار و 100 میلیارد دلار صکوک در دنیا و راه‌اندازی 35 تا 50 میلیارد دلار صکوک در سال اشاره و اعلام شد که استفاده از این ابزار اسلامی به تازگی آغاز شده اما با وجود این پیش‌بینی می‌شود امسال 3 هزار میلیارد تومان صکوک منتشر شود.

آرام تاکید کرد: در مقایسه با انتشار 15 و 38 میلیارد دلاری اوراق مشارکت در ایران و دنیا طی سال گذشته، مشخص می‌شود که این ابزار قابلیت بین‌المللی شدن را دارد اما ما در صحنه جهانی حضور چندانی نداریم که این خود ضعف به شمار می‌رود ولی می‌توان با استفاده از ابزاری مانند صکوک ارزی در بورس‌های ایران و مالزی روابط را گسترش داد. او در پاسخ به این پرسش که مقام معظم رهبری در برابر این نکات چه مواردی را اعلام کردند ؟ گفت: عمده سخنان ایشان در مورد توجه به جهاد اقتصادی و نقش آن در کمرنگ کردن تحریم‌ها و همچنین توجه به بخش خصوصی و نظارت و جلوگیری از فساد بود.

منبع: همشهری آنلاین