تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴

روابط عمومی بورس تهران در توضیح گزارش اصلی صفحه بورس همشهری دردیروز( تاریخ شنبه 5 شهریور) پاسخی ارسال کرده که متن آن را به همراه توضیح همشهری می‌خوانید.

 1- آمار و ارقام موجود در سایت فدراسیون جهانی بورس‌ها تماما از طرف بورس‌­های عضو، از جمله بورس اوراق بهادار تهران (با توجه به استانداردهای تعریف شده) به آن فدراسیون اعلام می‌شود و هیچ‌­گونه تغییراتی از طرف فدراسیون در آنها ایجاد نمی‌شود.

2- ارزش بازار بورس تهران در پایان هر ماه میلادی براساس نرخ رسمی ارز در آن روز (برگرفته از سایت بانک مرکزی) به دلار تبدیل شده و به فدراسیون جهانی اعلام یا در بولتن‌­های انگلیسی بورس درج می‌شود. در هیچ گزارشی در سایت فارسی یا انگلیسی بورس اوراق بهادار تهران در 7ماه گذشته میلادی، برای ارزش بازار بورس (در پایان ماه میلادی) رقم 127میلیارد دلار اعلام نشده است.
3- افزایش یا کاهش ارزش بازار یا شاخص بورس­‌ها در روزها یا ماه‌های مختلف عادی است. نکته قابل توجه این است که برای ارزیابی عملکرد بورس‌ها با استفاده از این شاخص‌­ها، باید یک دوره بلند­مدت مثلا یکسال یا بیشتر را مد­نظر قرار داد و همچنین کاهش یا افزایش یک بورس را با سایر بورس­‌ها نیز مقایسه کرد. مثلا در 4ماه گذشته کاهش ارزش بازارسهام تهران (با محاسبه افزایش نرخ دلار) به اندازه کاهش ارزش کل اعضای فدراسیون جهانی بوده است (7درصد).

4- ارزش بازار بورس تهران از ابتدای سال میلادی 4/21درصد رشد یافت که با اختلاف اندک پس از بورس اندونزی در ردیف دوم در بین اعضای فدراسیون جهانی قرار دارد. رشد ارزش بازار کل اعضای فدراسیون در این مدت کمتر از یک درصد بوده است. همچنین ارزش بازار سهام تهران در یکسال گذشته (از جولای 2010 تا جولای 2011) با 7/41درصد رشد مواجه بود که پس از بورس‌‌های فیلیپین، اندونزی، کلمبو، تایلند و مسکو در ردیف برترین بورس­‌های عضو فدراسیون از نظر رشد ارزش بازار قرار گرفت. بورس تهران با این رشد، فاصله 200درصدی خود با بورس­‌هایی مثل بورس استانبول را کاهش داده و به 100درصد رساند و از بورس‌های ابوظبی و مصر که در دوسال قبل جلوتر از بورس تهران بودند، بالاتر ایستاد.

توضیح همشهری

الف - همانطور که در متن مطلب ارسالی آمده، بورس تهران صرفا گزارش‌های مربوط به روز پایانی هر ماه را مدنظر قرار داده، درحالی‌که طبق آمار موجود، بورس تهران در بهار امسال از نظر ارزش بازار در یک مقطع به رکورد 127 هزار میلیارد تومان رسید. در آن مقطع هر دلار آمریکا در دامنه یکهزار تا یکهزارو 70 تومان نوسان می‌کرد. بنابراین اعلام رقم 127 میلیارد دلار دور از واقعیت نیست؛ چنان که در همان روز، این رکورد جالب مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت و حتی برخی مسئولان از این رکوردشکنی‌ها استقبال کردند.

ب- طبیعتا درصورت تهیه گزارش‌های آماری در دوره‌های متفاوت، مثلا یک ساله، 5 ساله یا 10 ساله نتایج متفاوتی نیز حاصل خواهد شد اما آنچه مدنظر نویسنده گزارش همشهری بوده بررسی عملکرد بورس به لحاظ رونق و رکود در آخرین ماه مورد گزارش فدراسیون جهانی بورس هاست و اساسا به دوره عملکرد چندماهه و یک ساله بازار اشاره‌ای نشده است. ج - توجه داشته باشیم در بازی ارقام مفهوم رشد ارزش بازار با خود ارزش بازار متفاوت است. آنچه در گزارش همشهری به آن اشاره شده ارزش بازار سهام است نه رشد ارزش بازار که در متن ارسالی بورس هم مدنظر قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین