همشهری آنلاین: در آستانه سخنرانی مهم روز پنجشنبه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره تدابیر دولت برای کاهش نرخ بیکاری و تلاش وی در جهت احیای وجهه سیاسی ازدست رفته آمریکا، نظرسنجی‌ها از کاهش دوباره محبوبیت اوباما حکایت دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج تازه ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش شدید نرخ بیکاری و نابسامانی‌های اقتصادی درآمریکا فضایی از بدبینی عمیق در میان رای دهندگان آمریکایی حاکم است و همین امر دورنمای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 را بشدت غیر قابل پیش بینی کرده است.

پیتر هارت کارشناس آمریکایی که این نظرسنجی را برای شبکه ان بی سی انجام داده است هشدار داد اگر در آمار مربوط به میزان محبوبیت اوباما هر چه زودتر تغییرات اساسی بوجود نیاید، ‌اوباما دیگر شانسی برای انتخاب مجدد نخواهد داشت‌.

در این نظرسنجی میزان محبوبیت اوباما پس از تابستان دلسرد کننده امسال، تنها چهل و چهار درصد ارزیابی شده و تنها سی و هفت درصد از پرسش شوندگان از عملکرد دولت وی در نحوه مدیریت اوضاع اقتصادی کشور ابراز رضایت کرده‌اند.

پنجاه و چهار درصد گفته اند به اعتقاد آنها اوباما در ورطه ای گرفتار شده که نجات از آن بعید به نظر می‌رسد.

هفتاد و هفت درصد نیز ابراز عقیده کرده اند کشور در مسیر نادرستی قرار دارد و سی و چهار درصد اعلام کرده اند سیاست‌های اقتصادی اوباما به جای آن که نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد، بیشتر به کشور لطمه زده است.

در یک نظرسنجی دیگر که در دانشگاه جرج واشنگتن انجام شده همچنین آمده است هفتاد و دو درصد از رای دهندگان آمریکایی فکر می‌کنند کشور به سمت مسیر غلطی پیش می‌رود و این به نوبه خود هشداری برای سیاستمداران آینده خواهد بود.

نتایج این نظرسنجی‌ها در حالی اعلام می‌شود که قرار است اوباما فردا در جلسه مشترک کنگره جزییات طرح جدید خود را برای اشتغال زایی تشریح کند.

این طرح شاید آخرین فرصت اوباما برای احیای اقتصاد قبل از آغاز فصل انتخابات باشد. با این همه جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در واکنشی محتاطانه به محتوای این سخنرانی گفت:‌ البته در این طرح ایده‌های جدیدی مطرح شده ولی دامنه اقدامات دولت برای اشتغالزایی محدود خواهد بود.‌

نامزدهای جمهوریخواه تلاش می‌کنند با بهره برداری از فضای بوجود آمده از ناکامی های اقتصادی دولت اوباما، طرح‌های جدید خود را برای اشتغالزایی معرفی و تبلیغ کنند.

میت رومنی فرماندار سابق ایالت ماساچوست دیروز از تبیین طرح خود مشتمل بر پنجاه و نه پیشنهاد ویژه برای احیای روند اقتصادی کشور خبر داد.

به گفته وی در این طرح افزون بر کاهش مالیات برای اشخاص و شرکت‌ها، تدابیری در جهت اعمال سیاست‌های جدید تجارت آزاد و پایان دادن به "‌حصر تجاری آمریکا از سوی چین اندیشیده شده است.

با این همه نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد نامزدهای جمهوریخواه همانند اوباما در میان رای دهندگان آمریکایی وجهه خوبی ندارند. در نظرسنجی مشترک وال استریت ژورنال و ان بی سی، هشتاد و دو درصد از رای دهندگان از عملکرد کنگره که در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

اوباما در سخنرانی فردا تلاش خواهد کرد ورق را به نفع خود بازگرداند. وی هشدار داد اگر جمهوریخواهان در مسیر تصویب طرح‌های اقتصادی وی کارشکنی کنند، آنها را متهم خواهد کرد منافع حزبی را بر منافع کشور ارجحیت می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین