گروه بین‌الملل: اعتراض‌های گروهی از مردم آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌ها و نظام سرمایه‌داری حاکم در این کشور که از تحصن در وال‌استریت شروع شد، اکنون به دیگر شهرهای این کشور از جمله پایتخت رسیده است.

نا آرامی

همزمان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی در واشنگتن، باراک اوباما برای نخستین بار با اشاره به این اعتراض‌ها گفت: اعتراض‌ها بازتاب سرخوردگی‌هایی است که مردم آمریکا احساس می‌کنند. به گزارش رسانه‌های آمریکا، حدود 500 نفر روز پنجشنبه در خیابان‌های واشنگتن راهپیمایی کردند.

آنان پارچه‌نوشته‌های متنوع و متعددی را با خود حمل می‌کردند که درباره موضوع‌هایی مانند آزمندی شرکت‌ها و بانک‌ها، نابرابری اقتصادی و بیکاری بود. اعتراض به قوانین مالیاتی یکی از عمده‌ترین شکایت‌های معترضان است. یکی از معترضان می‌گفت قوانین مالیاتی آمریکا سبب شده است که میزان مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان به کمترین مقدار ظرف 50‌سال گذشته برسد.

اظهار نظر اوباما

کشیده‌شدن اعتراض‌ها از وال استریت در نیویورک به واشنگتن، نقطه عطفی در روند بسیج نیروهای معترض به شمار می‌رود و برای نخستین بار سبب شد که باراک اوباما با آنان همدردی کند. اوباما در مصاحبه مطبوعاتی پنجشنبه‌خود با حمله به بانک‌ها و جمهوریخواهان گفت: آنها می‌کوشند مانع از اجرای اصلاحات مالی شوند.

وی همچنین از طرح هم‌حزبی‌های خود در کنگره برای تأمین هزینه 447‌میلیارد دلاری اشتغال‌زایی از طریق افزایش مالیات ثروتمندان و شرکت‌ها ابراز رضایت کرد. گروهی از تحلیلگران معتقدند به‌رغم آنکه شماری از معترضان جنبش موسوم به «وال‌استریت را اشغال کنید» اساساً از عملکرد نظام دو حزبی آمریکا عمیقاً ناراضی هستند اما اوباما می‌کوشد نظر این معترضان را به‌خود جلب کند و با همراه کردن آنان با برنامه‌های اقتصادی حزب دمکرات، رقبای جمهوریخواه خود را در منگنه قرار دهد.

کد خبر 147745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز