گروه بورس: رشد شتابان قیمت‌ها باعث شد شاخص بورس فقط در طول یک هفته 4.2 درصد رشد کند اما در عین حال در شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش کاذب قیمت سهام برخی شرکت‌ها هشدار داد، مدیرعامل بورس اوراق بهادار با اعلام منطقی بودن روند صعودی شاخص‌ها اعلام کرد: به روند صعودی بورس در نیمه دوم سال خوش‌بین است.

به گزارش همشهری، پس از یک دوره نزول، از ابتدای هفته گذشته نوار نزولی بورس تبدیل به حرکت صعودی شد و فقط در طول هفته گذشته شاخص بورس هزار و 108‌واحد رشد کرد و4.2 درصد به میزان بازده بازار افزوده شده، اما تغییر معادلات بازار در روز‌های پایانی تابستان و حرکت‌های انفجاری شاخص همه ناظران و فعالان بازار را متعجب کرد، ضمن اینکه این موضوع نگرانی برخی کارشناسان را نسبت به بروز پدیده حباب قیمت‌ها در بازار سهام به‌وجود آورد. بر همین اساس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به‌طور تلویحی نسبت به تشکیل حباب قیمت‌ها در بورس هشدار داد. حباب قیمت‌ها اصطلاحا به افزایش بیش از حد قیمت‌ها در بازار سهام گفته می‌شود.

امیر حمزه مالمیر، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، انتهای هفته گذشته در گفت‌وگو با سایت اینترنتی سازمان بورس، گفت: این روزها برخی از شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های کوچک در بازار وجود دارند که سفته‌بازان در حال خرید و فروش سهام آنها هستند به‌طوری که قیمت سهام این شرکت‌ها با نوسان‌های غیرعادی روبه‌رو شده است. به همین دلیل سازمان بورس در نظر دارد، نوسان قیمت این قبیل شرکت‌ها را اعم از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و حتی بازار پایه فرابورس را مورد بررسی قرار دهد.

اما در چنین شرایطی روز پنجشنبه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اعلام منطقی بودن حرکت روزهای گذشته شاخص و خوش‌بینی به بازار در نیمه دوم سال گفت: در حالی حجم معاملات روزانه و هفتگی بورس افزایش یافته که این اتفاق نشان‌دهنده ازدیاد تحرک سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی در معاملات است، بنابراین اتفاق منطقی در بازار سهام رخ داده و حرکت صعودی شاخص طبیعی است.

وی تأکید کرد: با در نظرگرفتن تنوع ابزارها ازجمله پذیرش چند نوع اوراق مشارکت و بکارگیری رویه‌های اختیار خرید و فروش و پذیرش شرکت‌های جدید می‌توان به تداوم روند صعودی شاخص خوش‌بین بود، بنابراین بازار سهام در نیمه دوم سال می‌تواند به مانند سال گذشته مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

روند صعودی و نزولی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ بهره‌ بانکی و کا‌نی‌های فلزی در دنیا منجر به افزایش شاخص بورس شده است گفت: احتمال افزایش نرخ سود بانکی و انتظار برای افزایش درآمد بانک‌ها باعث افزایش قیمت سهام بانک‌ها در بورس شد و این موضوع شاخص بورس را هم تحت‌تأثیر قرار داد.علی اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از سوی دیگر رشد مقطعی قیمت جهانی کانی‌های فلزی نیز از دیگر دلایل رشد شاخص بورس بود چرا که قیمت سهام شرکت‌های معدنی نیز همزمان با این اتفاق افزایش یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روند صعودی شاخص ادامه می‌یابد، گفت: وقوع بحران‌های مالی در دنیا منجر به تقویت و تضعیف پول‌های بین‌المللی و در نهایت تغییر قیمت کالاهایی نظیر مس، فولاد و طلا می‌شود. براین اساس پیش‌بینی ادامه‌ این روند مشکل است ضمن اینکه روند صعودی و نزولی را نمی‌توان در بورس پیش‌بینی کرد.

منبع: همشهری آنلاین