همشهری آنلاین: وزش بادهای گرم باعث بروز آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌‌های استان‌های گیلان و گلستان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس جانشین رئیس  ستاد حوادث گیلان اعلام کرد در  بیش از 115 نقطه مختلف جنگلی و شهری در این استان بر اثر وزش شدید باد گرم که از روز یکشنبه 8 بهمن آغازشده، آتش سوزی رخ داده است.

محمد جعفر علیزاده افزود: ‌" آتش سوزی وسیع جنگل‌ها، از 4 صبح امروز به کنترل ما در آمده و به حداقل رسیده است و تلاش برای خاموش کردن مناطق آتش گرفته ادامه دارد. بیشترین منطقه‌ای که دچار آتش سوزی شده، سراوان است، و  آتش‌سوزی تا  جنگل‌های سیاهکل هم گسترش یافته شده است."

علیزاده درباره علت بروز آتش‌سوزی گفت: " آتش سوزی با این وسعت کم سابقه بوده  و علاوه بر پدیده باد گرم عوامل انسانی ناشی از بی‌احتیاطی نیز در آن دخیل هستند."
علیزاده گفت سرعت باد گرم  بیش از 85 کیلومتر در ساعت است و  امروز دوشنبه (9 بهمن) نیز با شدت بیشتر ادامه دارد.

وی در خصوص تجهیزات آتش نشانی برای خاموش کردن آتش گفت: "خاموش کردن آتش‌های جنگل‌ نیازمند امدادهای هوایی و تیم‌های ویژه است، اگر چه امکانات خود را نوسازی کردیم، اما محدود است و برای خاموش کردن آتش، از تجهیزات موجود در سایر شهرها کمک گرفتیم."

آخرین اخبار حاکی از مهارشدن آتش‌سوزی در جنگل‌های فومن و لنگرود به دنبال تغییر ناگهانی وضع هوا و بارندگی است

به گزارش واحد مرکزی خبر مدیرکل منابع طبیعی گیلان اعلام کرد با اطفای آتش در فومن و لنگرود ضمن مهار آتش سوزی در جنگلهای گیلان از سرایت آن به دیگرمناطق نیز جلوگیری شده است.

وی گفت: ماموران آتش نشانی منابع طبیعی و بسیج همچنان در مناطق جنگلی استان در حال آماده باش  هستند.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی شهرستان مینودشت استان گلستان درحال گسترش است.

آتش سوزی در مناطق لا‌پ افرا، یکه سور، پلنگر، صفی آباد، باقرآباد، کلوکند، تاشته پاسنگ، تنگه چل چای و چندین منطقه دیگر که در مجموع به بیش از 12 نقطه می رسد همچنان ادامه دارد.

مرتفع بودن مناطق، گرمی هوا و باد شدید و کمبود نیرو و امکانات، مهار آتش سوزی را دشوار کرده است. گزارش ها حاکی است عرصه های جنگلی روستای نومل شهرستان گرگان هم صبح امروز طعمه حریق شد.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان گفت: "مردم و نیروهای منابع طبیعی و دیگر نیروهای امدادی در حال خاموش کردن این آتش سوزی ها هستند."

خواجه با بیان اینکه علت آغاز این آتش سوزی ها در دست بررسی است افزود: "گسترش آن به علت گرمی هوا و باد شدید است."

بر اساس گزارش اداره کل هوا شناسی گلستان طوفان و باد شدید در مناطق مختلف استان گلستان که از یکشنبه شب آغاز شده است و تا فردا سه‌شنبه(10 بهمن) ادامه کرد.