همشهری آنلاین: یک حزب طرفدار روسیه در انتخابات عمومی لیتوانی بدون کسب حداکثر آرا ،برنده شد.

"هارمونی سنتر" با به دست اوردن 29 درصد از تقریبا کل آرا حضوری قوی از یک حزب اقلیت روسی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، به نمایش گذاشت.

حزب اصلاحات نیو زاتلرز 21 درصد آرا را و یونیت بلاک حزب نخست وزیر لیتوانی، والدیس دومبروفسکی، 18 درصد آرا را به دست آوردند.

احتمالا این دو حزب تلاش می کنند ائتلاف کنند تا حزب هارمونی سنتر در دولت حضور نداشته باشد.

تحلیل گران می گویند این احزاب نگران رابته هارمونی سنتر و نزدیکی آن به رهبران روسیه اند.حزب اصلاحات زاتلرز به رهبری رئیس جمهور پیشین این کشور، والدیس زالترز یک فعال ضد فساد اداره می شود.

او در ماه ژوئن در رای گیری پارلمان، ریاست جمهوری را در برابر آندریس برژینز از دست داد.

یونیتی و حزب اصلاحات زالترز تقریبا 42 کرسی از 102 کرسی پارلمان را به دست خواهند آورد به این ترتیب آنها برای برد حداکثری به یک حزب سوم کوچک تر نیاز دارند.

در حزب دیگری که حدااقل 5 درصدی برای ورود به پارلمان را به دست آورده اند عبارتند از اتحادیه کشاورزان و سبزها با 12 درصد و ائتلاف ملی راست گرا با 14 درصد.

اما چون انحادیه کشاورزان و سبزها را آیوارس لمبرگ هدایت می کند و او مخالف و رقیب سیاسی زاتلرز است بعید به نظر می رسد که به ادتلاف یونیتی-زاتلرز بپیوندد.

این انتخابات در پی بحران فساد که افراد قدرتمند در حوزه اقتصاد و تجارت به وجود آورده بودند انجام شد.این درحالی است که لیتوانی می کوشد تا از فروپاشی اقتصادی جان سالم به دربرد.

منبع: همشهری آنلاین