سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس‌لرزه‌های اعلام خبر دست به دست شدن مقام‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری میان دیمیتری مدودف و ولادیمیر پوتین در روسیه، در سطح دولت و داخل کرملین یک قربانی داشت.

روسیه

وزیر دارایی روسیه مقابل دوربین تلویزیون برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکسی کودرین که از سال 2000 در مقام وزارت دارایی روسیه مشغول بوده و در سطح داخلی و خارجی محبوبیت زیادی داشت، با حضور مدودف در مقام نخست‌وزیری صراحتا مخالفت کرده‌بود. خروج او از دولت روسیه در شرایط کنونی ضربه سختی به سرمایه‌گذاری خارجی این کشور خواهد زد و فرار بیشتر سرمایه خارجی از روسیه را به‌دنبال خواهد داشت.

در جلسه هیات دولت با حضور رئیس‌جمهور که از تلویزیون روسیه پخش می‌شد، مدودف خطاب به وزیر دارایی گفت: اگر با سیاست‌های رئیس‌جمهور موافق نیستید فقط یک گزینه دارید؛ استعفا کنید.

کودرین در پاسخ به این سخن مدودف گفت: من با شما اختلاف دارم. ساعتی بعد از این جنگ لفظی، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدودف استعفای وزیر دارایی را پذیرفته‌است.

کودرین به خاطر کمک به تسویه بدهی‌های خارجی که پوتین در دهه 1990 و بعد از به قدرت رسیدن با آن روبه‌رو بود، شهرت و محبوبیت زیادی در داخل روسیه و نزد کرملین یافته‌بود. تحلیلگران و رسانه‌های روس استعفای کودرین را ضربه سختی به اقتصاد روسیه عنوان کردند.

کودرین روز یکشنبه و بعد از اعلام خبر حضور پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته‌بود که حاضر نیست دردولتی که مدودف نخست‌وزیر آن باشد کار کند.

کودرین و مدودف اختلاف نظر جدی در زمینه‌ سیاست‌های اقتصادی دارند. برخی منابع خبری در مسکو گفته‌اند که کودرین انتظار داشته پوتین او را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند. اما وقتی پوتین از نخست‌وزیری مدودف حمایت کرده، خشم وزیر دارایی برانگیخته شده‌است.

مخالفت‌ها با جابه‌جایی پوتین و مدودف فقط به این ختم نشده و در 2روز گذشته برخی دستیاران و معاونان وزرا در توئیتر نسبت به این تصمیم ابراز ناخشنودی کرده‌اند.

کد خبر 146859
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز