همشهری آنلاین: پاپ بندیکت شانزدهم 22 سپتامبر (31 شهریور) خطاب به پارلمان آلمان با یادآوری افراطی‌گری‌های حکومت نازی در زادگاهش به عنوان عبرتی تاریخی، گفت سیاستمداران نباید اخلاق را قربانی قدرت کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس سخنرانی پاپ بندیکت در پارلمان آلمان در میان اعتراض‌های پراکنده در بیرون‌ ساختمان و بایکوت سخنرانی‌اش بوسیله گروهی از نمایندگان انجام شد.

سفر پاپ به آلمان که اولین سفر رسمی او به این کشور است  به هدف مواجهه با موجی از خروج کاتولیک‌های این کشور از کلیسا به دنبال رسوایی‌های سوءاستفاده جنسی از کودکان بوسیله کشیشان، انجام میگیرد.

پاپ به مدت 20 دقیقه در ساختمان تاریخی پارلمان آلمان، رایشتاک، در برلین که به آتش کشیده شدن آن در 1933 بوسیله هیتلر برای دستیابی به قدرت مورد استفاده قرار گرفت، سخن گفت.

او گفت: "ما آلمانی‌ها بر اساس تجربه‌ خودمان می‌دانیم که هنگامی که قدرت فاسد می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد، و رژیم نازی‌ها را " باندی بسیار سازمان‌یافته از اوباش نامید که توانست همه دنیا را تهدید کند و آن را به لبه سقوط بکشاند."

اما او گفت که حتی تحت دیکتاتوری نازی‌ها جنبش‌های مقاومت با وجود خطر بسیار به باورهای‌شان معتقد ماندند، "و از این راه خدمت بزرگی به کل عدالت و انسانیت کردند."

او گفت: "حتی امروز در نهایت چیزی جز آروزی داشتن قلبی بابصیرت که توانایی فرق گذاشتن میان خیر و شر را داشته باشد، برای ما نمانده است تا  به این ترتیب قانون حقیقی برای خدمت به عدالت و صلح استقرار یابد."

بندیکت که مدتهاست به برنامه‌های زیست‌محیطی علاقه نشان می‌دهد، حمایت قوی‌اش از جنبش حفاظت از محیط زیست را ابراز کرد و آن را "تقاضایی برای هوای تازه نامید که نباید نادیده گرفته شود یا به حاشیه رانده شود."

حدود 100 نماینده پارلمان از احزاب مخالف سخنرانی پاپ را بایکوت کردند و حضور او  را زیرپاگذاشتن اصل جدایی کلیسا و دولت شمردند. اما پاپ با وجود پر شدن صندلی‌های خالی با مهمانان، سخنرانی‌اش را در مجلسی پر از حضار ایراد کرد که در پایان آن به پا خواستند و برای او کف زدند.

بر اساس تخمین پلیس تنها "چند هزار" تظاهرکننده مخالف پاپ در پلاتز پوستدامرحاضر شده بودند که بسیار کمتر از شمار پیش‌بینی‌شده بوسیله سازمان‌دهندگان بود. حدود 6000 افسر پلیس در سراسر شهر حضور داشتند، اما حادثه مهمی گزارش نشد.

تظاهرکنندگان در راهپیمایی که در حین سخنرانی پاپ انجام شد، پلاکاردهایی با شعارهایی مانند" خوش نیامدی" و "در جایی که روشنگری هست، آینده‌ای هست" در دست داشتند.

برچسب‌ها