به گزارش دویچه وله، در پایان در جلسه 12 ساعته ای مذاکره میان دو حزب ائتلافی دمکرات مسیحی و لیبرال که از شامگاه یکشنبه ۸خرداد (۲۹ مه) تا سحرگاه روز دوشنبه۹خرداد (۳۰ مه) بر سر نقشه راه خارج کردن نیروگاههای اتمی آلمان از مدار، در دفتر صدر اعظمی این کشور ادامه داشت،دو حزب ائتلافی به توافق رسیدند.
بر اساس این توافق قرار است 7 نیروگاهی قدیمی تر که از زمان حادثه نیروگاه فوکوشیمای ژاپن به حال تعلیق درآمده است همراه با نیروگاه کرومل(Kruemmel) به طور کامل بسته شوند.
همچنین 6 نیروگاه تا سال ۲۰۲۱ از شبکه برقرسانی خارج خواهند شد اما سه نیروگاه جدیدتر به منظور جبران کسری برق ناشی از بسته شدن نیروگاههای هسته ای درسال ۲۰۲۲ خاموش و از شبکه خارج خواهند شد.
این نقشهی راه در سال ۲۰۱۸ یکبار دیگر به بحث گذاشته خواهد شد. در آن موقع بررسی خواهد شد که آیا خروج کامل تا سال ۲۰۲۱ امکانپذیر است یا اینکه باید مدت را تا ۲۰۲۲ تمدید کرد.
پس از فاجعه فوکوشیما، هفت نیروگاه قدیمی آلمان در ماه مارس به دلایل ایمنی خاموش شدند.
دعوت مرکل از احزاب مخالف
در شامگاه یکشنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، احزاب مخالف را به دفتر صدراعظمی دعوت کرده بود تا آنها را در جریان آخرین نتایج مذاکرات قرار دهد.
زیگمار گابریل، وزیر محیط زیست پیشین آلمان و رئیس کنونی حزب سوسیال دمکرات، در مورد اجرای این نقشه راه ابراز تردید کرد.
وی گفت که حزب وی برای رسیدن به توافق عمومی آماده است، ولی هنوز به بسیاری پرسشها در این زمینه پاسخ داده نشده است.
یورگن تریتین، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سبزها، نسبت به باز گذاردن درهای اضطراری هشدار داد. وی گفت که درهای بازگشت از طرح" خروج از انرژی اتمی" را باید از هماکنون بست.
انتقاد رئیس شرکت خودروسازی دایملر بنز
از سوی دیگر دیتر تسچه، رئیس هیأت مدیرهی شرکت دایملر، نقشهی راه مصوب دولت را مورد انتقاد قرار داد.
وی گفت که «ریسکهایی برای شاخههای صنعت آلمان وجود دارد»، وی در گفتوگو با روزنامهی "بیلد" افزود که فاجعه اتمی در ژاپن باعث شده است حوزه سیاست بسیار تحت تأثیر احساسات باشد.
رئیس دایملر اظهار داشت که برای کشوری مانند آلمان پرسشی چنین بااهمیت در زمینهی تأمین انرژی باید همهجانبهتر مورد بررسی قرار گیرد. وی در این مورد از مسائلی چون حفاظت از آبوهوا، مسائل امنیتی و هزینهی انرژی نام برد.