به گزارش ایسنا، محسن کرمی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به تدوین پیشنویس بخشنامه ارایه خدمات توسط دستگاههای اجرایی با لحاظ کدپستی مندرج در کارت شناسایی ملی، گفت: این بخشنامه توسط معاونت اول رmیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.
کرمی افزود: این بخشنامه به دنبال تصویب دستورالعمل ثبت تغییر نشانی و مهاجرت در شورای عالی ثبت احوال، تدوین و ابلاغ شده است تا از این طریق، شهروندان نسبت به ثبت به موقع تغییر نشانی خود اقدام کنند.
به گفته وی، هماکنون امکان اعلام تغییر نشانی به صورت الکترونیکی در سایت سازمان ثبت احوال برای شهروندان فراهم شده است.
کرمی در ادامه تاکید کرد: کلیه شهروندانی که به سن 15 سال میرسند، موظف هستند در هنگام ارائه درخواست کارت شناسایی ملی، آخرین نشانی و کد پستی خود را ارائه کنند.
وی همچنین به تشکیل بانک اطلاعات نشانی و کدپستی افراد در ثبت احوال اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت احوال در کنار تشکیل پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، این بانک اطلاعات را تشکیل داده تا امکان مبادله اطلاعات آن را برای دستگاههای مجاز فراهم آورد.
مهلت قانونی اعلام تغییر محل سکونت به ثبت احوال، 15 روز است
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: برابر قانون صاحبان کارت شناسایی ملی مکلف هستند هرگونه تغییر در محل سکونت خود را ظرف 15 روز از طریق اداره ثبت احوال محل سکونت یا پورتال سازمان ثبت احوال اعلام کند.
به گفته وی، شرکت پست جمهوری اسلامی نیز موظف است بانک اطلاعات نشانی و کدپستی کلیه نقاط و اماکن کشور را به روز رسانی کرده و در اختیار ثبت احوال قرار دهد.