حمید پارسایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود 120 میلیون سند در آرشیو سازمان ثبت احوال، اظهار کرد: الکترونیکی شدن این آرشیو اهمیت بسیاری دارد به طوری که با اجرای این طرح، ایرانیان میتوانند صرفنظر از محل تولد خود، در تمامی دفاتر ثبت احوال سطح کشور، خدمات سجلی دریافت کنند.
این در حالیست که هماکنون دریافت خدمات از دفاتر ثبت احوال تنها در محل تولد که سند سجلی در آنجا صادر شده، میسر است.
پارسایی با بیان اینکه سه استان کهگیلویه و بویراحمد، قم و خوزستان چندی پیش عملیات آرشیو اسناد خود به صورت الکترونیکی را به اتمام رسانده اند، اظهار کرد: هماکنون در سطح استان از آرشیو الکترونیک در این نقاط استفاده میشود، اما استفاده از آن توسط دیگر دفاتر ثبت احوال کشور منوط به تصویب آییننامه بهرهبرداری از آرشیو الکترونیک است.
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال خاطر نشان کرد: جلسات مربوط به آییننامه بهرهبرداری از این پروژه در حوزه معاونت امور اسناد هویتی برگزار شده، اما هنوز شورای عالی ثبت احوال کشور این آییننامه را تصویب نکرده است.
وی در خاتمه درباره زمان بهرهبرداری از این پروژه به طور کامل، گفت: تا پایان امسال برآیند اسکن و آرشیو الکترونیک اسناد هویتی اغلب استانها به سرانجام میرسد، اما از آنجا که برخی استانها اندکی دیرتر این پروسه را آغاز کردهاند، سال آینده این ماموریت را انجام خواهند داد و پروژه آرشیو الکترونیک اسناد هویتی مطابق با برنامه زمانبندی حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.