سازمان بورس اعلام کرد: در برابر هر گونه ناهنجاری‌ اطلاعاتی و معاملاتی که منجر به ضرر و زیان سرمایه‌گذاران شود، عکس العمل نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، محمود رضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد توقف نماد برخی شرکت‌ها گفت: اصولی بر تغییرات قیمت سهام در بازار حاکم است و این سازمان به‌عنوان ناظر بازار سرمایه نگاهی تیزبینانه، دقیق و هوشمندانه به روند اطلاعات و معاملات بازار داشته و تحرکات، تغییرات قیمت‌ها و اقدامات گروه‌های مختلف را در بازار مدنظر دارد. وی تصریح کرد: سازمان بورس براساس قانون بازار اوراق بهادار مسئول پیشگیری از وقوع تخلفات و حمایت از حقوق و منابع سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است، به همین علت همواره بر خود تکلیف می‌داند با هر آنچه ممکن است باعث تضییع حقوق بخشی از سهامداران شود، برخورد قانونی کند. او با اشاره به اینکه اساساً در مقوله نظارت اقدامات باید به موقع و اثرگذار باشد، افزود:

این سازمان در موضوع فوق به هیچ وجه نگاه منفعلانه ندارد و از تمامی ابزارهای خود (ازجمله تذکر، انتشار اطلاعیه‌های شفاف‌سازی‌ و توقف نماد) برای پیشگیری از وقوع تخلف و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند. خواجه نصیری ادامه داد: سازمان بورس درصورت مواجهه با موارد مشکوک و تغییرات غیرعادی قیمت در گام نخست حسب مورد با ناشران، کارگزاران و سهامداران عمدۀ شرکت مذاکره کرده و درصورت لزوم تذکرات و توصیه‌های لازم را ارائه و درصورت تداوم شرایط غیرمتعارف اطلاعیه شفاف‌سازی‌ منتشر می‌کند.

او گفت: اگر فعالیت‌های غیرمعمول گروه یا عده‌ای خاص برای افزایش قیمت سهام اینگونه شرکت‌ها ادامه یابد، سازمان بورس در جهت پیشگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران، نماد آنها را متوقف می‌کند تا اطلاعات شفاف تری به بازار منعکس شود. خواجه نصیری افزود: سازمان بورس روندهای افزایشی یا کاهشی غیرمتعارف شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و درخصوص قیمت سهام شرکت‌های بورس اظهارنظر نمی‌کند. اگر اقدامات پیشگیرانه سازمان بورس درباره تغییرات غیرمنطقی یک سهم مثمرثمر واقع نشود، این سازمان می‌تواند مراتب را در مراجع قضایی دنبال کند. او به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: اطلاعیه‌های شفاف‌سازی‌ و گزارش‌های سازمان بورس را مدنظر خود قرار دهند و به این موضوع توجه داشته باشند که انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی‌ و توقف نماد شرکت‌ها برای حمایت از ایشان بوده و بی‌توجهی به آن می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری را به سرمایه‌گذاران تحمیل ‌کند. وی تاکید کرد: انجام اقدامات اثر‌گذار نظارتی و حضور فعالانه ناظرین در بازار سرمایه موجب ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت سرمایه‌گذاری می‌شود و تداوم انتفاع از بازاری منصفانه و شفاف را تضمین می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین