مهرداد مشایخی: تا قبل از سال 1360 سیستم حسابداری شهرداری تهران یکطرفه بوده و بعد از این تاریخ نیز از «سیستم حسابداری دوطرفه بر مبنای نقدی» استفاده می‌شده که این روش مشکلات و آفت‌های بسیاری را به همراه داشته است.

باید توجه داشت که هرچند سیستم حسابداری دوطرفه می‌تواند بر دومبنای نقدی و تعهدی شکل گیرد ولی مدت‌هاست که سیستم حسابداری برمبنای نقدی در دنیا منسوخ شده است.

یک سیستم حسابداری خوب و شفاف باید 2کارکرد داشته باشد:
- ایجاد وظیفه کنترلی در سیستم
- اطلاع رسانی برای تصمیم‌گیرندگان سازمانی

از جمله معایب سیستم حسابداری نقدی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- درآمدها زمانی محاسبه می‌شودکه وجه آنها وصول شود.
- هزینه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که وجه آنها پرداخت شود.
- دارایی‌های ثابت در حساب‌ها مشخص نیست (زیرا دارایی‌ها زمانی که خریداری می‌شوند به‌عنوان هزینه‌های همان سال محاسبه شده و به سال‌های دیگر منتقل نمی‌شوند).
- ثبت هزینه‌های عمرانی در هزینه‌های جاری انجام می‌شود (به‌عنوان مثال ثبت هزینه‌های ساخت یک پل بزرگ که قرار است طی 3سال احداث شود، در سیستم نقدی هزینه‌های همان سال لحاظ می‌شود و این درحالی است که می‌بایست برای محاسبه بهای تمام شده پل مذکور، این هزینه‌ها انباشته شود تا هزینه کل پروژه مشخص شود).
- احتمال بروز تخلفات مالی گسترده

از جمله مزایای سیستم حسابداری تعهدی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- ثبت درآمدهای کامل، بدون توجه به زمان وصول آنها
- مدیریت بر نحوه هزینه و جلوگیری از بروز بحران نقدینگی
- مدیریت بر دارایی‌ها اعم از اموال منقول و غیرمنقول و موجودی‌های جنسی
- محاسبه قیمت تمام شده و امکان تجزیه و تحلیل هزینه‌های پروژه‌های عمرانی
- ایجاد سیستم حسابداری و کنترلی دقیق برای استفاده بهینه از امکانات در اختیار

پاسخگویی در جایگاه یک وظیفه

پاسخگویی بخش مهمی از راهبری عمومی است. در سال‌های اخیر این مفهوم به‌عنوان یکی از عناصر مدیریت مالیه عمومی مورد توجه قرارگرفته است. با این مفهوم، پاسخگویی عبارت است از: «انجام محاسبه و ارائه گزارشی از مخارج وجوه عمومی». در حال حاضر، مفهوم پاسخگویی فراتر از حوزه مالیه عمومی بسط یافته است و برای دامنه وسیعی از مقام‌های رسمی و تصمیم‌گیرانی که مسئول اتخاذ این تصمیم‌ها هستند به کار برده می‌شود. بنابراین مفهوم پاسخگویی را می‌توان به شکل زیر تعریف کرد: «الزام شخص به توضیح و تشریح، همراه با ارائه دلایل منطقی در مورد اعمالی که انجام داده است».
لیکن مفهوم مسئولیت پاسخگویی در ادبیات حسابداری بخش عمومی به‌صورتی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده، مسئولیت پاسخگویی وظیفه‌ای است که در اجرای آن، اشخاص، دلایل و توضیحات قانع کننده‌ای برای ادای مسئولیت‌هایی که به آنها محول شده است فراهم کرده و گزارش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

بنابراین مسئولیت پاسخگویی 2وظیفه کاملا مشخص زیر را دربرمی‌گیرد:
الزام به انجام دادن یک عمل یا وظیفه مشخص موسوم به Responsibility.
الزام به توضیح و تشریح چگونگی انجام مسئولیت از طریق ارائه گزارش‌های لازم مبتنی بر دلایل منطقی و قابل‌اتکا موسوم به Accountability.
مرکز ثقل مفهوم پاسخگویی کنترل و بررسی سوءاستفاده‌های احتمالی از قدرت، توسط مقام‌های رسمی به‌منظور محدود‌کردن احتمال فساد نهادهای عمومی است. با گذشت زمان، حوزه پاسخگویی از اعمال قدرت به پاسخگویی برای اثربخشی و کاهش انحراف از برنامه عمومی بسط یافته است. گسترش دامنه پاسخگویی موجب شده تا اخیرا، حوزه پاسخگویی به «تمرکز بر کارایی نهادهای عمومی در برآورده ساختن دستاوردهای مطلوب عمومی برنامه‌ها و عملیات ها» راه یابد. بنابراین می‌توان اذعان داشت که در طول چند دهه گذشته مفهوم پاسخگویی نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها، به پاسخگویی مالی محدود نشده بلکه به‌طور پیوسته بر اهمیت جایگاه پاسخگویی عملیات در این نهادها افزوده شده است.

ارتقای سلامت اداری در معاونت شهرسازی

حوزه معاونت شهرسازی و معماری در راستای صیانت و توسعه ارزش‌های دینی، ملی و ارتقای سلامت اداری و همچنین تحقق اصل پاسخگویی، حفظ حقوق شهروندان و افزایش مستمر کارایی و اصلاح عملکرد واحدهای اجرایی، نسبت به انجام فعالیت‌های ذیل اقدام کرده است:
واگذاری فعالیت‌های صدور پروانه و گواهی به بخش خصوصی
توافقنامه شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
ایجاد سامانه مجموعه قوانین و مقررات شهرداری
اجرای طرح آرشیو الکترونیک اسناد
راه‌اندازی سامانه بازدید یکپارچه
ساماندهی و توسعه خدمات IT
بازنگری، استاندارد‌سازی‌ و اصلاح روندها و گردش کارها
اعمال مصوبات و دستورالعمل‌ها، ملاک عمل در سیستم مکانیزه
برخورد صریح و قاطع با پرسنل خاطی دفاتر خدمات الکترونیک شهر

واگذاری، برون‌سپاری و خصوصی‌سازی در بخش صدور پروانه

تشکیل پرونده و ثبت درخواست متقاضی
پاسخ به استعلامات طرح تفصیلی و بانک‌ها
بازدید
چاپ و ارائه برگ دستور نقشه به متقاضی
ارائه برگ رسید نقشه به متقاضی
دریافت نقشه‌ها
کنترل و تأیید نقشه
اعلام عوارض و تحویل عوارض صدور پروانه
امور تفکیک و تجمیع
پیش نویس صدور پروانه
بررسی خلاف
اخذ گزارش‌های مرحله‌ای مهندسین ناظر
تحویل عوارض به متقاضی
تحویل گواهی‌ها و پروانه‌های صادره به متقاضی
استعلام برگ تعهد مهندسین (ناظر - معمار و محاسب و...)
پیگیری و پاسخگویی استعلامات درون‌سازمانی تا 90درصد تا پایان سال 89.