همشهری آنلاین: نخستین موزه دریایی هرمزگان همزمان با روز جهانی دریانوردی در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس گشایش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسئول برپایی این موزه گفت: این موزه که نخستین موزه دریایی کشور است به منظور حفظ ارزش‌ها و فرهنگ غنی دریایی و ثبت خاطرات گذشته و پاسداشت تلاش دریانوردان گشایش یافت.

در این موزه لوازم قدیمی دریانوردی مانند انواع تجهیزات، ابزارآلات و ادوات اداری، قطعات و ماشین آلات دریانوردی (در اندازه کوچک) نگهداری می‌شود.

در موزه دریایی هرمزگان 38 قطعه عکس، 38 سند و 47 وسیله دریانوردی از جمله چراغ فانوس دریایی، لباس غواصی، دستگاه رادار قدیم و تجهیزات تخلیه و بارگیری قدیمی وجود دارد.

آقای جهانشاهی افزود: قدیمی ترین اثر این موزه، عکسی از کارکنان اسکله شهید حقانی و مردم متعلق به دوره قاجاریه و کوچکترین وسیله این موزه نیز یک قطب نمای زیر دریایی است.

همچنین به مناسبت روز جهانی دریانوردی نخستین جشنواره عکس، اسناد و تجهیزات قدیمی بنادر و دریانوردی هرمزگان با حضور 250 میهمان در مجتمع بندری شهید رجایی آغاز بکار کرد.

در این جشنواره از هفت برگزیده و 50 دریانورد نمونه هرمزگانی نیز قدردانی می‌شود.

آقای جهانشاهی گفت: تا پایان شهریور 2 هزار عکس، 47 ادوات دریایی و 38 سند قدیمی قبل از سال 1370 به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی افزود: قدیمی ترین سند ارسالی متعلق به سال 1304 هجری شمسی و نامه‌ای محرمانه با موضوع متحد شدن لباس کارکنان اداره بندر است.

برپایی نمایشگاه آثار برگزیدگان جشنواره در هتل هرمز بندرعباس از برنامه های جنبی این جشنواره یک روزه است.

منبع: همشهری آنلاین