تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۵

گروه ادب و هنر- احمد افشار: نهمین دوره از جشنواره شعر و داستان جوان، روزهای 17 و 18مهرماه در شهر ایلام با عنوان « ایلام، مهد پایداری» برگزار می‌شود.

هشتمین دوره این جشنواره با عنوان « از آسمان سبز» شهریورماه89 در استان مازندران و شهر ساری برگزار شده بود.
امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری نهمین جشنواره شعر و داستان جوان گفت: این اتفاق، بزرگ‌ترین اتفاق ادبی در سطح ایران است که حوزه هنری آن‌را انجام می‌دهد. وی با اشاره به اینکه عمده استعدادهای کشور در زمینه شعر و داستان در استان‌ها و شهرستان‌ها پراکنده‌اند و یک اقلیت از شاعران و نویسندگان جوان کل کشور در تهران هستند افزود: حوزه هنری نمی‌تواند نسبت به این استعدادها بی‌تفاوت باشد و حوزه فقط متعلق به تهرانی‌ها نیست بلکه متعلق به همه ایران است و باید نگاهش را نسبت به تهران‌زدگی تغییر دهد و به یک کلی‌نگری در این زمینه برسد و به جوان‌هایی که عمدتا شهرستانی هستند، با یک نگاه عمیق‌تر و فراگیرتر توجه کند.

امیرحسین فردی، در پاسخ به سؤال همشهری در خصوص اینکه چرا پس از هر دوره برگزاری جشنواره، پرونده‌ آن دوره بسته می‌شود و تا سال بعد، هیچ‌گونه حمایتی از برگزیدگان صورت نمی‌گیرد، گفت: جشنواره آغاز راه است و باید ادامه پیدا کند تا حرکت ابتر نباشد. ما قصد نداریم که هر سال بعد از برگزاری یک جشنواره پرونده آن را ببندیم. ما به شدت نیازمند چهره‌های جدید در عرصه ادبیات هستیم. اینکه حالا چه حمایت‌هایی می‌شود بحث دیگری است. به‌نظرم بزرگ‌ترین و شیرین‌ترین حمایت برای یک نویسنده، چاپ مطلوب آثار اوست.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به این نکته که حمایت‌ها نسبت به نویسندگان در حد توان حوزه هنری است گفت: چاپ وزین یک رمان یا اثر می‌تواند بزرگ‌ترین حمایت از یک شاعر و نویسنده جوان باشد. اینگونه جشنواره‌ها باید ادامه داشته باشد تا چهره‌های جدید که سرمایه‌های کشور هستند، معرفی شوند و من می‌پذیرم که ما نباید جشنواره را پس از برگزاری رها کنیم بلکه باید برنامه‌ریزی‌های درازمدت داشته باشیم.

کمالی شفیعی، دبیر علمی جشنواره نیز در این زمینه گفت: البته در هر دوره جشنواره یک بخش جدید شکل می‌گیرد. از آنجایی که برخی جشنواره‌ها اهداف پایه‌‌ای ندارند، مرکز آفرینش‌های ادبی یک خط سیر اصولی برای جشنواره شعر و داستان جوان طراحی کرده است که بر مبنای اساسنامه این مرکز شکل می‌گیرد. وی افزود: ما در پایان هر دوره یک جمع‌بندی از کل اقدامات انجام‌شده در آن دوره داریم و از همه موارد نتیجه‌گیری می‌کنیم. در پایان هر سال یک تیم از شاعران و نویسندگان جوان تشکیل می‌دهیم و یک‌سری از کارشناسان را مسئول بررسی وضعیت شاعران و نویسندگان در استان‌ها می‌کنیم.

دبیر علمی نهمین جشنواره گفت: باید برنامه‌ها را در اینگونه حوزه‌ها به نحوی تهیه کرد تا متولیان فرهنگی هم در آنها سهیم باشند و ما بتوانیم شاعران، نویسندگان و متولیان فرهنگی را در این امر جذب کنیم. بر اساس آماری که گرفته‌ایم، بین 20تا30درصد شاعران در بخش‌های فرهنگی صدا و سیما فعالیت می‌کنند.

در ابتدای این نشست، دبیر علمی جشنواره شعر و داستان جوان درباره برنامه‌های این جشنواره گفت: نهمین جشنواره شعر و داستان جوان، 17مهرماه در استان ایلام کار خود را آغاز می‌کند. در جشنواره 3 فعال حوزه ادبی از جمله حبیب‌الله بخشوده، بهروز سپیدنامه و جلیل صفربیگی حضور دارند. بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه نیز کارگاه‌های تخصصی شعرخوانی، داستان‌خوانی و ادبیات کودک برگزار می‌شود. در روز دوم جشنواره هم کارگاه‌های تخصصی با حضور شاعران و نویسندگان جوان و اساتید برجسته تشکیل می‌شود و اساتیدی مانند راضیه تجار، باقر رجبعلی و فیروز زنوزی جلالی هم در این کارگاه‌ها حضور دارند. در هر صورت تلاش می‌کنیم این برنامه به شکلی خوب و مناسب برگزار شود.

وی همچنین درباره تعداد استان‌ها و افراد شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: در جشنواره امسال، 27استان اثر دارند که تهران بیشترین اثر را دارد و به ترتیب استان‌های سمنان، لرستان و همدان تعداد بیشتر آثار را از آن خود کرده‌اند. حدود 1300اثر کدگذاری شد و به دست داوران رسید و به600 اثر نیز به‌دلیل نقص مدارک و دیررسیدن، ترتیب اثر داده نشد. وی همچنین گفت: امسال برای نخستین‌بار کتاب جشنواره را در طول جشنواره چاپ کرده و به حاضران اهدا می‌کنیم و در همین راستا امسال برای نخستین‌بار تندیس جشنواره طراحی شده که به نفرات برگزیده هر بخش اهدا خواهد شد.

شفیعی با اشاره به اینکه جشنواره ایلام، مهد پایداری با حضور یوسفعلی میرشکاک، علی معلم، سعید بیابانکی، ناصر فیض و فاضل نظری برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مقاطع کودک، نوجوان و جوان، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و برگزاری نشست بررسی و نقد آثار از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره است.