گروه اقتصادی: همایش 2 روزه معرفی و عرضه میدان‌های نفت و گاز ایران در وین با استقبال قابل‌توجه شرکت‌های بزرگ نفتی جهان روبه‌رو‌ شد.

در این همایش که روزهای پنج‌شنبه و جمعه از سوی شرکت ملی نفت برگزار شد، 17 بلوک هیدرو کربوری برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه‌ها معرفی شد.

در حاشیه این همایش، غلامحسین نوذری معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: برخلاف تهدیدات آمریکا و تلاش‌های این کشور، شرکت‌های خارجی به‌شدت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری مارکت واچ، نوذری گفت: ما بدون توجه به سیاست‌های آمریکا کار خود را برای عرضه توان تولید صنعت نفت ایران انجام می‌دهیم و برنامه‌های خود را برای مشارکت شرکت‌های خارجی عرضه می‌کنیم.

وی افزود: ما تاکنون هیچ پاسخ منفی از سوی شرکت‌های خارجی مبنی بر قطع فعالیت‌شان در ایران دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم مشکلات سیاسی حل و فصل شود.  قراردادهای عرضه شده در همایش به گونه‌ای تنظیم شده بود که ریسک سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های خارجی را در ایران کاهش دهد و انعطاف بیشتری در زمینه طول مدت قرارداد داشته باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های خارجی تاکنون بیشتر در زمینه اکتشاف چاه‌های نفت و گاز در ایران فعال بوده‌اند چون نمی‌خواستیم قراردادهایی که با آنها می‌بندیم طولانی مدت باشد اما اکنون با عقد قراردادهای طولانی مدت با سرمایه‌گذاران خارجی آنان را در تولید و بهره‌برداری هم سهیم خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید براینکه تولید نفت ایران در ژانویه اخیر 4/4 میلیون بشکه بوده و درحال افزایش است، از نهایی شدن قرارداد تولید پارس ال ان جی با شرکت نفت توتال فرانسه و پتروناس مالزی در پارس جنوبی در 2 ماه آینده خبرداد.

شرکت ملی نفت  این همایش را در هتل هیلتون وین  با همکاری شرکت‌های نفتی  ساینوپک چین ،لوک اویل روسیه، شل هلندی- انگلیسی، رپسول اسپانیا، انی ایتالیا، توتال فرانسه، استات اویل نروژ و او. ام. وی اتریش برگزار کرد.

غلامحسین نوذری مدیرعامل شرکت ملی نفت، سید محمد محدث مدیر امور اکتشاف این شرکت، سید مصطفی زین‌الدین معاون امور حقوقی و بین‌الملل و عباس الله داد مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران در این همایش شرکت داشتند.

در سالهای 1998 و 2003  دو همایش دیگر از این نوع در خارج از کشور برگزار شده بود.

سومین چالش بزرگ برضد سیاست‌های آمریکا

به گفته کارشناسان برگزاری این همایش، سومین چالش بزرگ برضد سیاست‌های آمریکا برای انزوای اقتصاد ایران در هفته های اخیر است.

این همایش در واقع پاسخ تجاری ایران به فشارهای سیاسی است که از سوی آمریکا در هفته‌های اخیر وارد شده است.

در همین حال رایهنارت زیمرمان رئیس روابط اقتصادی جنوب و جنوب شرقی آسیا در اتاق بازرگانی اتریش روابط و مناسبات اقتصادی بین ایران و کشورش را بسیار دوستانه توصیف کرد.

وی  در گفت‌وگو با ایرنا در وین افزود: ایران از شرکای مهم اتریش در حوزه جنوب و جنوب شرقی آسیا است و تا سال  ۲۰۰۵میلادی در رده نخست معاملات بازرگانی ما بوده است.

رد درخواست آمریکا از سوی مالزی

در همین حال وزیر تجارت مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد، در صورت درخواست آمریکا برای لغو قرارداد گاز چند میلیارد دلاری مالزی با ایران، کوالالامپور از انجام مذاکرات تجارت آزاد با واشنگتن خودداری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا روزنامه مالزیایی زبان «اوتوسان» نوشت: رفیقه عزیز وزیر تجارت مالزی در یک واکنش خشم‌آلود به واشنگتن اعلام کرد: آمریکا از دخالت در امور مالزی خودداری کند.

عزیز به این روزنامه گفت: من آماده‌ام تا به دولت توصیه کنم که مذاکرات تجارت آزاد را بی‌درنگ لغو کند چون آمریکا به پیش‌شرط‌های ‌این گفت‌وگوها احترام نمی‌گذارد.

تام لانتوس رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از مقامات تجاری این کشور خواسته است مذاکرات تجارت آزاد با مالزی را تا زمان متوقف شدن قرارداد همکاریهای مالزی با ایران در زمینه صنعت نفت و گاز به حالت تعلیق درآورد. مقامات آمریکایی همچنین قرارداد شل با ایران را نیز مورد انتقاد قرار داده و خواستار بررسی آن براساس قوانین تحریم این کشور شده‌اند.