همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت که با امضای تفاهم نامه (ام.او.یو) طرح توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس، زمینه همکاری ایران و مالزی افزایش می یابد.

به گزارش شانا ،سید کاظم وزیری هامانه، دیروز در مراسم امضای تفاهم نامه ( ام.او.یو) طرح توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس افزود: با امضای این تفاهم نامه (ام.او.یو) میان ایران و کشور مالزی به عنوان یک کشور مسلمان و سرمایه گذاری این کشور در بخش نفت و گاز، زمینه گسترش همکاری میان دو کشور فراهم می شود.

وی با بیان این که چند ماه گذشته تفاهم نامه ساخت پالایشگاه در کشور مالزی به امضای دو کشور رسید، گفت: امضای تفاهم نامه طرح توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس، تکمیل کننده فعالیت ایران و مالزی در زمینه نفت و گاز است.

مدیر اجرایی موسسه SKS Ventures مالزیایی نیز در این مراسم با بیان این که امضای این تفاهم نامه اولین سرمایه گذاری این کشور در ایران نیست، گفت: تفاهم نامه ساخت پالایشگاه در مالزی چند ماه گذشته میان دو کشور ایران و مالزی به امضا رسید.

تان سری سید مختارشاه، افزود: از وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس برای راه یافتن این شرکت در پروژه های صنعت نفت و گاز ایران قدردانی کرد.
 
همچنین، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم، مجموع ظرفیت گاز درجای میدان گلشن و فردوس را حدود 60 تریلیون فوت مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان گاز درجا تقریبا با گاز درجای میدان گازی پارس شمالی برابری می کند.

غلامحسین نوذری، با اشاره به این که این پروژه در سه بخش بالادستی، پایین دستی و حمل و نقل اجرا می شود، افزود: در بخش بالادستی توسعه این میدان به صورت بیع متقابل صورت می گیرد و پس از تهیه طرح جامع توسعه میدان، قرارداد امضا و بخش بالادستی اجرایی می شود و عملیات تولید از میدان در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد.
 
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: یک سال آینده قرارداد توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس امضا خواهد شد و سرمایه گذاری در بخش بالادستی توسط شرکت « اس.کی.اس» مالزی انجام می شود و بازپرداخت آن به صورت تحویل گاز به این شرکت ارایه می شود.
 
نوذری، با بیان این که گاز تولیدی از میدان به بخش پایین دستی منتقل و به ال.ان.جی تبدیل می شود، گفت: در مجموع 20 میلیون تن ال.ان.جی تولید و تمام سرمایه گذاری در این بخش توسط شرکت « اس.کی.اس» انجام می شود.
 
وی افزود: نیمی از مجموع 20 میلیون تن، «ال.ان.جی» تولیدی (10 میلیون تن)، به منظور بازاریابی آن به شرکت « اس.کی.اس» ارایه می شود و بازاریابی مابقی « ال.ان.جی» ( 10 میلیون تن)، به شرکت ملی نفت ایران واگذار می شود که هزینه مایع سازی این میزان 10 میلیون تن « ال.ان.جی» را ایران پرداخت می کند و پس از 25 سال کارخانه به کشور تحویل داده می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، برآورد اولیه میزان سرمایه گذاری در بخش بالادستی را حدود 5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در بخش پایین دستی نیز حدود 10 تا 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود.
 
نوذری، به حمل و نقل « ال.ان.جی» تولیدی میدان های گلشن و فردوس اشاره و تصریح کرد: در بخش حمل و نقل « ال.ان.جی» تولیدی به طور مشترک سرمایه گذاری می شود که برآورد اولیه آن 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
 
وی مجموع ارزش این تفاهم نامه در سه بخش بالادستی، پایین دستی و حمل نقل را 20 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: امضای این تفاهم نامه به دلیل بکارگیری آن در بخش صادرات گاز و ال.ان.جی بسیار مفید ارزیابی می شود.
 
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، افزود: پس از امضای قرارداد پارس شمالی با شرکت سینوک چین که شیوه جدیدی در رابطه با قراردادهای بیع متقابل و مشارکت بود، استقبال برای انعقاد این گونه قرادادها از ایران افزایش یافت.
 
نوذری، همچنین در مورد نحوه انتخاب شرکت SKS Ventures برای توسعه میدان های گازی گلشن و فردوس گفت: از بین شرکت های علاقه مند برای اجرای توسعه این دو میدان، به دلیل نوع ارتباط ایران با کشور مالزی و تنوع سرمایه گذاری در کشور، موسسه البخاری که موسسه معتبری در کشور مالزی است و عمده ترین توزیع کننده گاز در این کشور است به عنوان پیمانکار اجرای این پروژه انتخاب شد که شرکت « اس.کی.اس» زیر مجموعه موسسه البخاری محسوب می شود.
 
تفاهم نامه (ام.او.یو) طرح توسعه میدان‌های گازی گلشن و فردوس میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت SKS Ventures مالزی به امضا وزیر نفت و رئیس اجرایی شرکت SKS Ventures مالزیایی رسید.

کد خبر 12809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز