تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۰

علی شاکری: شروع هفته ششم دور برگشت لیگ برتر بسکتبال ایران شکست سوم صباباتری، تیم مدافع عنوان قهرمانی را به همراه داشت.

جالب آنکه باخت سوم صبا را ذوب‌آهن رقم زد که در بازی‌های رفت هم توانسته بود، نخستین شکست را به این تیم تحمیل کند. خیلی‌ها این شکست را باخت متفاوت شاهین‌طبع و صباباتری برای فرار از رویارویی احتمالی با پتروشیمی در مرحله سوم پلی‌آف می‌دانند و بین این شکست با شکست‌های قبلی مقابل همین ذوب آهن در بازی رفت و بازی هفته پیش با مهرام تفاوت‌های اساسی قائلند.

آنها در مورد دلایل این شکست اعتقاد دارند هرگز امکان ندارد شاهین‌طبع باهوش و باتجربه با وجود برتری 57 بر 51 در پایان کوارتر سوم با اتخاذ تاکتیک دفاعی باز (2 و 3) این اجازه را به حریفی بدهد که این‌گونه آزادانه با پرتاب‌های سه امتیازی حلقه‌ این تیم را آماج حملات خود قرار دهد، نکته‌ای که در کوارتر چهارم کاملاً مشهود بود و ایمان زندی در یکی از بهترین روزهای خود بارها و بارها پرتاب‌هایش را مبدل به امتیاز کرد. مطلب دیگر عدم استفاده از آیدین نیکخواه بهرامی و حامد آفاق بود. دو بازیکنی که همه می‌دانند از چه شایستگی‌های فنی برخوردارند.

بگذریم از اینکه از کرم احمدیان به دلیل مصدومیت و طی کردن دوران بهبودی در این بازی استفاده نشد.  با چنین اوصافی صباباتری با بهنام افرادی، اصغر کاردوست، محمد سیستانی و مسعود ایرانی در کنار ماکان دیوماسی،‌ بابک  نظافت، جوزف گارس و بهزاد افرادی به جز کوارتر چهارم همواره رقابتی پایاپای با ذوب‌‌‌آهنی داشت که نسبت به چند سال اخیر پخته‌تر و باانگیزه‌تر عمل می‌کرد.

ذوب‌آهن و تداعی روزهای اوج

بدون هیچ بحث و گفت‌وگویی ارزش‌های ذوب‌آهن را در بازی با صباباتری نباید نادیده گرفت. تیمی که در بازی رفت نیز تنها شکست صباباتری را در نیم‌فصل رقم زده بود. ذوب‌آهن امسال تداعی‌کننده روزهای اوج تیمی است که در دهه هفتاد قدرت بلامنازع بسکتبال ایران بود.

بازگشت دوباره صادق‌زاده به خانه قدیمی‌اش و باتجربه شدن جوانانی چون آرن داوودی، اوشین ساهاکیان، جواد داوری، علی باهران، مهدی عسگرنژاد و محمد اکبری در کنار دو بازیکن خارجی بنام‌های راجرز واشنگتن و آلتون فورد این نوید را می‌دهد که ذوب‌آهن به همان تأثیرگذاری گذشته‌اش در لیگ برتر بسکتبال ایران نزدیک‌تر شده است. اگرچه چهره واقعی مدعیان قهرمانی را باید در مراحل اصلی‌تر (پلی‌آف) دید ولی ذوب‌آهن نشان داد که می‌توان روی این تیم حساب ویژه‌ای گشود.

ذوب‌آهن شروعی بهتر از صباباتری داشت. مهار گارس توسط ساهاکیان و کنترل دیوماسی باعث شد تا ذوب‌آهن کوارتر اول را 17 بر 13 از آن خود کند. راه افتادن دیوماسی و نقش‌آفرینی بهزاد افرادی در شروع کوارتر دوم عقب‌نشینی تدریجی ذوب‌آهن را به همراه داشت.

نتیجه آنکه در پایان کوارتر دوم صباباتری 39 بر 35 با چهار امتیاز اختلاف ذوب آهن را گرفت. اوج هنرنمایی صباباتری در کوارتر سوم بود که با پیش‌کشیدن جوزف گارس در زیر حلقه و ریباندها و برش‌های دیوماسی و همکاری خوب او با افرادی توانست برتری کوارتر دوم را با نتیجه 57 بر 51 تکرار کند. فرار ذوب‌آهن از کوارتر چهارم شروع شد.

حضور به موقع ایمان زندی در زیر حلقه و به‌خصوص پرتاب‌های سه امتیازی منحصر به فردش در کنار کار خوب دفاعی آلتون فورد موجب شد تا صباباتری تنها نظاره‌گر برتری تیم میهمان  باشد. در روزی که ایمان زندی به تنهایی 38 امتیاز کسب کرد ذوب‌آهن موفق به تکرار پیروزی بازی رفت اصفهان مقابل صباباتری در تهران با نتیجه 85 بر 75 شد. ذوب‌آهن با این برد پس از مهرام در مکان دوم جدول و بالاتر از صباباتری ایستاد.