همشهری آنلاین: یازدهمین حراج هنر مدرن و معاصر موسسه کریستی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 25 و 26 اکتبر (3 و 4 آبان) در محل برج‌های دوقلوی امارات برپا می‌شود.

به گزارش ایلنا،این دوره از حراج کریستی از این جهت اهمیت دارد که بالاترین برآوردهای حراج به فرهاد مشیری، محمود سعید و سهراب سپهری اختصاص یافته است.

این سه هنرمند طی حراج اخیر در لندن با سه وضعیت متفاوت روبرو شدند: اثر سهراب سپهری 700 هزار دلار فروخته شد، درحالی که آثار محمود سعید و فرهاد مشیری به فروش نرفت.

حالا موسسه کریستی قصد دارد در حراج اکتبر خود آثار دیگری از این سه هنرمند را چکش بزند. فروش نرفتن دو اثر محمود سعید در لندن(هنرمندی که طی حراج قبلی کریستی به رکورد 4/2 میلیون دلاری دست یافته بود) از حواشی مهم حراج‌های پاییز است.

به رغم تمام حواشی به وجود آمده، در حراج یازدهم کریستی قیمت پایه 300 تا 500 هزار دلاری برای چیدمانی از فرهاد مشیری با عنوان "شهرت" نگاه‌ها را به ایران معطوف کرده است.

این دوره موسسه کریستی، آثاری از سهراب سپهری (اثر بدون عنوان از مجموعه نقاشی‌های انتزاعی): 200 تا 250 هزار دلار و اثری دیگر از مجموعه تنه درختان: 250 تا 300 هزار دلار، محمود سعید، هنرمند مصری با دو اثر، هر دو به برآورد اولیه 250 تا 300هزار دلار، حسین زنده‌رودی با اثری تحت عنوان Tisa+Ans: 150 تا 200هزار دلار، افشین پیرهاشمی با اثری تحت عنوان "هدزدن به سمت نیویورک": 100 تا 150هزاردلار، محمد احصایی با اثری با عنوان محبت: 80 تا 120 هزاردلار، فاتح مدرس نوالاحمر: 180 تا 240هزار دلار، پل گریگوسیان، خانواده: 120 تا 180 هزار دلار، احمد مصطفی، کاوشی از قرن بیستم: 200 تا 250هزاردلار، پرویز تناولی، عشاق: 150 تا 200هزار دلار و...را به حراج می‌گذارد.

از ابتکارات مسئولان موسسه کریستی در دوره یازدهم حراج دوبی، تقسیم این رویداد به دو بخش است.

در روز 25 اکتبر (ساعت 19 به وقت محلی) بخش اول حراج با کاتالوگی جداگانه است که شامل 46 اثر از هنرمندان عمدتا تثبیت شده منطقه است.

اما برخلاف دوره‌های قبل، مرحله دیگری به حراج اضافه شده که طی آن در ساعت 19، 26 اکتبر 155 اثر دیگر خریداری شود.

مسئولان این موسسه دلیل تقسیم حراج به دو بخش را فرصت یافتن استعدادهای نوظهور برای ارایه کارشان در بخش دوم اعلام کرده‌اند.

این به معنای آن نیست که بخش دوم صرفا به جوانان اختصاص می‌یابد، چراکه در این بخش، آثار جوانانی چون سعید فراهانی، شاهپور پویان، حامد رشتیان، شنتیا ذاکرعامل، آرش نظری، بابک کاظمی، سعید احمدزاده و علیرضا دیانی در کنار هنرمندان مطرحی چون پرویز تناولی، فرهاد مشیری، فرامز پیلارام، کوروش شیشه‌گران، مسعود عربشاهی، آیدین آغداشلو، پرویز کلانتری، بهمن محصص و... عرضه می‌شود.

این مدل از ارائه اثر از تشتت مخاطب و بخصوص خریداران و مجموعه‌داران در انتخاب آثار خواهد کاست.

"حلا خیاط" از کارشناسان موسسه کریستی، درباره دلایل تغییر در نحوه برپایی حراج امسال می‌گوید: "ما در این دوره توانستیم تغییری مهم در تنوع و ارزش آثار ارایه شده انجام دهیم.

آثار هنرمندانی که طی 10دوره برپایی حراج در دوبی برای مخاطبان آشناتر است، در بخش اول ارایه می‌شود.

با این حال برای نخستین بار، با افزودن یک بخش تازه سعی کرده‌ایم مشارکت فعالانه‌تری در فروش آثار هنرمندان منطقه داشته باشیم".

خیاط در توضیح بیشتر رکورد کریستی در ارایه بخش دوم حراج افزود: "هنرمندان زیادی در منطقه خاورمیانه علاقمند به شرکت در حراج‌های ما هستند.

در میان آنها استعدادهای نوظهور زیادی دیده می‌شود. من فکر می‌کنم دو بخشی کردن حراج، مجال خوبی برای ارائه و دیده شدن آثار این دسته از هنرمندان است.