محمود مولایی: کارلوس کی‌روش اکنون 6ماهی می‌شود که سرمربی تیم ملی ایران به حساب می‌آید. مرد پرتغالی در این مدت کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته و البته روزهای سخت تیم ملی در مقدماتی جام جهانی برزیل هنوز فرا نرسیده است.

با وجود این، کی‌روش پس از پایان دور رفت مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی امیدوارانه به کار خود ادامه می‌دهد. او البته عملکردی از خود به جای گذاشته که از نظر مرتضی محصص، مدرس بین‌المللی فوتبال ایران کاملا قابل قبول بوده است. او بر این باور است که کی‌روش آینده‌نگر است و تنها به زمان حال فکر نمی‌کند و به همین دلیل، برنامه‌هایش برای تیم ملی ترتیب مناسبی دارد. محصص در اینجا به برخی نکات فنی مربوط به عملکرد شش‌ماهه کارلوس کی‌روش اشاره می‌کند.

مرتضی محصص معتقد است که کارلوس کی‌روش کار خود را در فوتبال ایران به کندی شروع کرده است. او البته چنین دلیل می‌آورد و به هوشمندی این مربی اشاره می‌کند؛ «شروع کار کی‌روش با یک آهنگ آرام شروع شد و دلیل آن عدم‌شناخت سرمربی تیم ملی از بازیکنان ایران بود. به همین دلیل سعی کرد از بازیکنان باتجربه در تیم ملی سود ببرد و به‌نظر من، یکی از دلایل دعوت از علی کریمی همین مسئله بود. کریمی عملکرد قابل قبولی در تیم ملی داشته است. او بازیکن فوق‌العاده‌ای است که در زمان مربیگری افشین قطبی با سیستم تیم ملی راحت نبود. کریمی‌‌ یکی از بهترین‌های آسیاست و حضورش در زمین آهنگ حرکتی تیم ملی را تغییر می‌دهد.» او اضافه می‌کند: «فرهاد مجیدی هم یکی از بازیکنان باتجربه‌ای بود که به تیم ملی دعوت شد. در واقع در همه جای دنیا بازیکنان باتجربه‌ای می‌بینیم که استثنا هستند؛ مثل مالدینی و توتی.

آنها بازیکنانی هستند که علاوه بر توانایی فنی از شخصیت ویژه‌ای نزد بقیه بازیکنان برخوردارند؛ به‌همین دلیل، کی‌روش با دعوت از بازیکنان باتجربه تصمیم درستی گرفت». این کارشناس فوتبال جمع‌آوری فیلم‌های مسابقه‌های گذشته تیم ملی توسط کی‌روش را یکی از کارهای قابل‌تحسین این مربی می‌داند؛ «کی‌روش در شروع کارش فیلم‌های بازی‌های گذشته تیم ملی را جمع‌آوری و همه را تماشا کرد. همین باعث شد که اطلاعاتش از گذشته فوتبال ما و بازیکنان بیشتر شود. او شناخت خوبی از بازیکنان لیگ برتر دارد و من بانک اطلاعاتی کی‌روش را قوی می‌بینم.»

تفکرات اروپای لاتین

کارلوس کی‌روش با چه تفکراتی وارد فوتبال ایران شده است؟ مرتضی محصص، مردپرتغالی را یک مربی با تفکرات اروپای لاتین عنوان می‌کند و می‌گوید: «مربیان کشورهای اسپانیا، فرانسه، پرتغال و... به مکتب فوتبال اروپای لاتین تعلق دارند ؛ مکتبی که میل بسیاری به بازی با مهاجمان زیاد دارد، به بازیکنان تکنیکی توجه زیادی دارد و به ضد حمله و سرعت اهمیت می‌دهد». او ادامه می‌دهد: «هر تیم موفقی احتیاج به چند بازیکن دونده و درگیر دارد، بازیکنان تکنیکی می‌خواهد و چند بازیکن که در شروع‌های مجدد بتوانند ضربات خوبی به توپ بزنند. مثلا گلزنی می‌خواهد که از هر 4موقعیت یکی را گل کند و در واقع یک تیم خوب همیشه شخصیت‌های مختلفی دارد. این شخصیت‌ها در کنار هم که قرار بگیرند، یک تیم موفق می‌سازند. من فکر می‌کنم کی‌روش نیز با آینده‌نگری در تلاش است بازیکنان مناسب را برای تیم ملی انتخاب کند».

دفاع و حمله دسته‌جمعی

مرتضی محصص بر این باور است که از زمان حضور کی‌روش در فوتبال ایران بازیکنان تیم ملی میل تهاجمی بیشتری پیدا کرده‌اند. رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در این رابطه توضیح می‌دهد: «شاید ما می‌توانستیم مقابل مالدیو گل‌های بسیاری بزنیم، ولی کی‌روش این را نمی‌خواست. سرمربی تیم‌ملی اما می‌خواست فوتبال مدرن را در تیم ملی ارائه دهد. اگر دقت کرده باشید، آندرانیک تیموریان در دوره‌های گذشته تیم تنها یک هافبک تدافعی بود که به تخریب بازیکنان حریف می‌اندیشید، اما الان می‌بینیم که مدام در حمله‌ها شرکت می‌کند و گل می‌زند. در واقع آندو را بیشتر در نیمه زمین حریف می‌بینیم و میل به هجوم زیادی پیدا کرده است». او ادامه می‌دهد: «اگر به فوتبال کلاسیک برگردیم، می‌بینیم که بازیکنان مطرح تنها در دقایقی از بازی درخشش داشتند و این زمانی بود که پابه‌توپ می‌شدند؛ اما در فوتبال مدرن 11نفر، هم دفاع می‌کنند و هم حمله. بازیکنان به‌خوبی دریافته‌اند که چگونه با هم حمله کنند و بعد کارهای دفاعی انجام دهند. در تیم کی‌روش این اتفاق به خوبی دارد می‌افتد و ما می‌بینیم که تیم ملی سعی دارد مدام به حریف گل بزند. یعنی بازیکنان به خوبی تغییر پست می‌دهند». کارشناس بین‌المللی فوتبال اضافه می‌کند: «کی‌روش مربی با برنامه‌ای است که مسئولیت‌پذیر است و در تمرینات این قضیه را می‌بینیم. به‌نظر من، او می‌تواند الگوی خوبی برای مربیان جوان ما باشد».

نظم و انضباط بیرون از زمین مسابقه

«کی‌روش مربی‌ای است که علاوه بر رسیدن به مسائل فنی داخل زمین از مسائل بیرون از زمین هم غافل نیست.» مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا به نظم و انضباط سرمربی پرتغالی تیم ملی اشاره دارد. محصص با بیان این مطلب عنوان می‌کند: «کی‌روش به نظم و انضباط در داخل و بیرون زمین خیلی اهمیت می‌دهد. فارغ از نظم و انضباط داخل زمین، حواس او کاملا به مسائل بیرون از زمین هم هست. مثلا درخواست هواپیمای اختصاصی برای تیم ملی یکی از آنهاست. مطمئن باشید که در آینده برای تیم ملی هواپیمای اختصاصی خوب است. تیم‌هایی مثل استرالیا، کره‌جنوبی و عربستان از این امکانات استفاده می‌کنند». او تأکید می‌کند: «در واقع تیم‌هایی در دنیا موفق هستند که به جزئیات اهمیت می‌دهند و همین جزئیات است که به کلیات کمک می‌کند. او کادرفنی بدون حاشیه‌ای هم دارد. مارکار آقاجانیان آخرین مربی‌ای بود که به کادرفنی اضافه شد. جالب اینکه نفرات کادرفنی با حوصله و درایت انتخاب شدند و انتخاب مربیان ایرانی هم با جاروجنجال همراه نبود. همین مسائل به روند حرکتی تیم ملی کمک می‌کند».

3-3-4 سیستم مورد علاقه کی‌روش

مرتضی محصص تأکید می‌کند که گاهی سیستم فوتبال بی‌رحم است. این کارشناس فوتبال سیستمی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی از آن استفاده می‌کند را مناسب می‌داند و می‌گوید: «با سیاستی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی به‌کار گرفته است، خیلی از بازیکنان ما در حال رشد هستند؛ بازیکنانی که امید زیادی به تیم ملی می‌دهند و می‌توانند در هر سیستمی بازی کنند. متأسفانه گاهی سیستم بی‌رحم است و برخی بازیکنان ناخواسته بیرون می‌مانند. با وجود این، در حال حاضر کی‌روش سیستم‌های مختلفی را برای شیوه بازی تیم ملی انتخاب می‌کند. او گاهی از 2مهاجم در کنار هم استفاده می‌کند و گاهی هم از 3مهاجم. سرمربی تیم ملی از 3 سیستم 3-3-4، 2-4-4 و 1-5-4 استفاده می‌کند که در سیستم آخری ما تنها یک مهاجم نوک داریم. البته من احساس می‌کنم که کی‌روش روی سیستم 3-3-4 تمرکز بیشتری کرده است. این سیستم در واقع انعطاف بالایی دارد و در جریان مسابقه می‌شود آن را تغییر داد. من فکر می‌کنم سیستم پایه این مربی سیستم 3-3-4 است و با همین سیستم جلو خواهد رفت. این سیستم تقریبا همه خصوصیاتی که یک سیستم می‌تواند داشته باشد را در خود دارد.» او اضافه می‌کند: «سیستم در فوتبال به معنای برنامه‌ای است که مربی از آن استفاده می‌کند تا قدرتش را در زمین مسابقه نشان دهد؛ البته این بازیکنان هستند که بازی می‌کنند و توانایی خود را در زمین مسابقه نشان می‌دهند. به‌نظر من، در سیستم‌هایی که کی‌روش از آنها استفاده می‌کند، بازیکنانی مثل ماهینی، محسن مسلمان و محمد قاضی پدیده خواهند شد».