همشهری آنلاین: دومای روسیه در جلسه روز جمعه خود طرح مربوط به انتشار بیانیه تسلیت به مناسبت مرگ قذافی دیکتاتور لیبی و ابراز همدردی با مردم این کشور به خاطر وقوع این اتفاق را رد کرد.

به گزارش ایرنا، طرح صدور بیانیه مرگ قذافی از سوی فراکسیون احزاب کمونیست، لیبرال دموکرات و روسیه عادل در نشست امروز نمایندگان دوما ارایه شد، ولی حزب حاکم روسیه واحد که اکثریت قاطع کرسی‌های دوما را در اختیار دارد، با این طرح مخالفت کرد.

بوریس کاشین از اعضای فراکسیون نمایندگان حزب کمونیست روسیه در دوما در این ارتباط گفت: من پیشنهاد کردم بیانیه ای با مضمون تسلیت به مردم لیبی به دلیل مرگ قذافی از سوی دوما به بحث گذاشته شود.

ولادیمیر ژیرینفسکی رییس حزب لیبرال دموکرات روسیه و معاون دومای این کشور نیز با بیان این که کشتن رییس یک دولت آن هم در شرایطی شبیه راهزنی، اقدامی وحشیانه است از انتشار آنچه وی بیانیه همدردی با مردم لیبی خواند، حمایت کرد.

ژیرینفسکی مدعی شد که قذافی تنها به این دلیل که می خواست از بروز جنگ داخلی در لیبی جلوگیری کند، از قدرت کناره گیری نکرد.

وی با بیان این مطلب که غرب از دیکتاتوری پینوشه در شیلی و گانگسترها در کوزوو، حمایت و تکه پاره شدن قذافی به عنوان رهبر لیبی به دست اوباش را با لذت تماشا کرد ، گفت: ما باید به این اقدام واکنش نشان دهیم.

نمایندگان دوما در نهایت با 153 رای مخالف در مقابل 98 رای موافق ، طرح صدور بیانیه تسلیت و ابراز همدردی با مرگ قذافی را رد کردند.

ژیرنفسکی پیش از این نیز به فاصله کوتاهی پس از اعلام خبر مرگ قذافی، اظهار داشت که آن را باور نمی کند و از دیکتاتور سابق لیبی با عنوان کارل مارکس آفریقا و گاریبالدی لیبی یاد کرد.

کیرسان ایلیمیژنف رییس روس تبار فدارسیون جهانی شطرنج نیز که پیش از این در طول هشت ماه قیام مردمی لیبی علیه قذافی با وی دیدار کرده بود ، اعلام کرد که از مرگ دیکتاتور غمگین شده است.

روسیه و لیبی در دوره دیکتاتوری قذافی، روابط گسترده و تنگاتنگی در عرصه های مختلف نظامی و اقتصادی با یکدیگر داشته و کارشناسان اعلام کردند که مسکو بر اثر سقوط دیکتاتور 10 میلیارد دلار ضرر مستقیم مالی ناشی از لغو قراردادهای دوجانبه در حوزه همکاری های نظامی، انرژی و حمل و نقل از دست داده است.

منبع: همشهری آنلاین