گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش برای توجیه طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، دائم متدهای آموزشی کشورهای پیشرفته را مطرح می‌کند، غافل از اینکه این یک روی سکه است و روی دیگر اینکه دانش‌آموزان آن کشورها پس از پایان ساعت مدرسه دیگر در اختیار خانواده هستند و تکلیف درسی به خانه نمی‌برند.

وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس برای چندمین بار اعلام کرد: در سراسر جهان هیچ دانش‌آموزی 6 روز هفته در کلاس درس حاضر نمی‌شود.حاجی بابایی افزود: بر این باوریم که اعضای خانواده باید فرصت داشته باشند تا یک روز کامل را در کنار یکدیگر باشند.

بیان یک روی سکه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به همشهری گفت: مسئولان آموزش و پرورش از جمله وزیر بارها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را اعلام کرده‌اند که در کشورهای پیشرفته دانش‌آموزان 5 روز به مدرسه می‌روند.علی عباسپور تهرانی اظهار کرد: در واقع دوستان آموزش و پرورشی تنها یک روی سکه را می‌بینند و نمی‌گویند که دانش‌آموزان از ساعت 8 صبح تا ساعت 4 یا4.5در مدرسه هستند، زنگ ناهار، زنگ بازی، زنگ ورزش دارند و متناسب با فرهنگ خودشان زمان‌های شاد و با نشاط و اردوهای مختلفی دارند و دانش‌آموزان خسته نمی‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: از طرفی تعداد دانش‌آموزان محدود است و تراکم کلاسی مدارس ایران را ندارد و معلم ارتباط نزدیکی با دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزان همه تکالیف درسی خود را در مدرسه انجام می‌دهند و معلم می‌تـواند مسائل درسی و پرورشی تک‌تک دانش‌آموزان را بررسی و کنترل کند و از نقاط ضعف و قوت آنها مطلع است. عباسپور گفت: در مدارس کشور ما با توجه به تراکم بالای کلاس، معلم هرگز وقت نمی‌کند که تکالیف دانش‌آموزان را بررسی یا به وضعیت درسی آنها رسیدگی کند و در نتیجه دانش‌آموز به حال خود رها می‌شود که این موضوع با توجه به‌وجود کلاس‌های 40 یا بیشتر از 40نفر نمود بیشتری دارد و نتیجه‌ای جز افت تحصیلی به‌دنبال نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: اگر لازم باشد معلم با پدر و مادر دانش‌آموزان تماس می‌گیرد و پیگیر مسائل درسی آنها می‌شود و دانش‌آموز کاملا تحت نظر معلم است ولی ما تنها به تعطیلی روزهای پنجشنبه اکتفا کرده‌ایم، از یک طرف ساعات آموزشی را در دوره‌های راهنمایی و متوسطه کاهش داده‌ایم، از طرف دیگر دبستان را فشرده کرده‌ایم و می‌خواهیم به دانش‌آموزان آموزش فشرده ارائه کنیم درحالی‌که بسترهای این کار آماده نیست. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته همه امکانات برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموز در مدرسه وجود دارد اما در ایران در این باره هیچ برنامه‌ریزی‌ای وجود ندارد.

معضل جایگزین تعطیلات

عباسپور با اشاره به تغذیه نامناسب دانش‌آموزان ایرانی گفت:‌ بحث تغذیه دانش‌آموزان نیز نکته بسیار مهمی است که متأسفانه توجهی به آن نشده است. پدر و مادر تلاش می‌کنند تا معاش خانواده را تامین کنند که با توجه به گرانی‌های پنهان و تورم زیاد، ‌اینکه اعلام می‌شود روز پنجشنبه روز خانواده است مثل اینکه آقایان جای گرم خوابیده‌اند و از حال و روز مردم خبر ندارند و نمی‌دانند چه به روز مردم آمده که جای تعجب دارد.

عباسپور تهرانی فرد اظهار کرد: قطعا تعطیلات پنجشنبه مدارس ابتدایی روی کیفیت آموزشی مدارس ما اثر منفی می‌گذارد و نتایج مطلوبی به‌دنبال نخواهد داشت.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: این درحالی است که اکنون آموزش و پرورش کشور از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به همین دلیل این وزارتخانه باید خیلی منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری حرکت کند زیرا هر اقدامی در روند آموزشی کشور تاثیر خواهد گذاشت.وی همچنین خاطرنشان کرد: نگرانی‌ها جدی است چراکه سازمان‌های جنبی که باید این تعطیلات و ساعات فراغت دانش‌آموزان را حمایت و به‌طور مطلوب پر کنند برنامه‌ریزی‌های لازم را اتخاذ نکرده‌اند و خود آموزش و پرورش هم هنوز آمادگی لازم را ندارد.

عباسپور افزود: عنوان می‌کردند برای مقطع راهنمایی و دبیرستان قرار است کلاس‌های تقویتی برگزار کنیم که خود همین هم مشکل‌ساز می‌شود؛ چراکه آموزش و پرورش نباید کلاس‌های تقویتی و فوق‌العاده برای دانش‌آموزان درنظر گیرد بلکه سیستم آموزش و پرورش باید به‌نحوی باشد که کل دانش‌آموزان در ساعات استاندارد آموزشی تعلیمات لازم را فراگیرند.وی گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید هر دو روی سکه را ببینند و به‌طور علمی با مسائل برخورد کنند.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: مجلس همچنان پیگیر بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس است که البته تاکنون ارزیابی مثبتی از اجرای این طرح به‌دست نیامده است.

منبع: همشهری آنلاین