کیکاووس زیاری: چهل و یکمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم رشد» امسال با گرامیداشت 40 دوره فیلم‌سازی برای دانش آموزان، 8 تا 25 آبان در تهران برگزار می‌شود.

در بخش ویژة قدیمی‌ترین رویداد سینمایی ایران، تقدیر از فیلم‌های برگزیده 40 دوره گذشته با نام «چلچله» برگزار می‌شود. برای این بخش فیلم‌هایی در رشته‌های انیمیشن، مستند، داستانی بلند دانش‌آموزی، داستانی بلند خانواده و داستانی کوتاه انتخاب خواهند شد. داوران این بخش از بین حدود 270 فیلم،‌ بهترین‌های هر بخش را انتخاب و معرفی خواهند کرد.

در همین بخش از هوشنگ مرادی کرمانی، قصه نویس سرشناس کودکان و نوجوانان هم تقدیر ویژه‌ای خواهد شد. هنرمندان سینمای کودک و نوجوان ایران طی سال‌ها و دهه‌های قبل فیلم‌های زیادی از روی کتاب‌های این نویسنده ساخته‌اند. کار تولید فیلم‌های سینمایی از قصه‌های مرادی کرمانی با «قصه‌های مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد شروع شد و با فیلم‌هایی مثل «مربای شیرین»، «تیک تاک»، «کیسه برنج» و... ادامه پیدا کرد.

جشنواره رشد امسال هم مثل دوره‌های گذشته چند بخش مسابقه‌ای دارد که بخش‌های مسابقه فیلم‌های بلند داستانی سینمای ایران و بین‌الملل، مهم‌ترینشان هستند. تازه‌ترین ساخته‌های فیلم‌سازان ایران و جهان که به مسائل آموزشی و تربیتی اختصاص دارد، در این دو بخش برای دریافت جوایز زرین،‌ سیمین و دیپلم‌های افتخار با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دانش آموزان سراسر کشور هم با فیلم‌هایی که در طول یک سال گذشته کارگردانی کرده‌اند،‌ در بخش ویژه دانش‌آموزی به رقابت با هم خواهند پرداخت.

در بخش سینمای ایران 10 تا 13 فیلم رقیب یکدیگر خواهند بود. نام‌های مطرح این دوره جشنواره می‌توانند فیلم‌سازانی چون محمدعلی طالبی(فیلم «بادومه»)، محمدرضا لطفی (از پاریس تا پاریس)، آرش معیریان (فیتیله و ماه‌پیشونی)، علی عبدالعلی‌‌زاده (سفر به آینده)، سیروس رنجبر (مادر پاییزی)، ابراهیم فروزش (شیر تو شیر)، علی شاه‌حاتمی (رویای کاظم)و علی قوی‌تن (پرواز بادبادک‌ها) باشند.

فیلم‌های جشنواره هم‌زمان با اکران در استان تهران، در حدود بیست استان دیگر کشور هم به نمایش در می‌آید و در طول برپایی جشنواره، دانش آموزان مدارس تهران و بقیه استان‌های کشور همراه مربیان مدارس خود به تماشای فیلم‌های مهم جشنواره می نشینند. این در حالی است که تماشای فیلم‌های جشنواره برای عموم مردم هم آزاد است. شش سالن سینما در تهران در کنار تعدادی از فرهنگ‌سراهای شهر،‌ فیلم‌های جشنواره‌ را نمایش می‌دهند.

علیرضا خمسه، بازیگر قدیمی سینمای کودک و نوجوان برپایی جشنواره‌های سینمایی را آغازگر دوران جدیدی برای سینمای کشور می‌داند و جشنواره‌هایی را که مخصوص نمایش محصولات کودک و نوجوان‌اند، دارای اهمیت زیاد می‌داند؛ با این‌حال تأکید می کند این‌نوع جشنواره‌ها زمانی دارای تأثیر بیشتری خواهند بود که نتایجشان در طول سال ادامه پیدا کند. خمسه معتقد است که نمایش عمومی فیلم‌های این قشر سنی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این فیلم‌ها به شکل بهتر و در سطح وسیع تری اکران عمومی ‌شوند.

در کنار داوران دانش آموزی که فیلم‌های جشنواره را داوری می‌کنند، تعدادی از هنرمندان سینمای کودک و نوجوان هم در میان داوران حرفه‌ای بخش‌های مختلف حضور دارند. پوران درخشنده، محمدعلی طالبی و مهدی مختاری جزو داوران بخش فیلم‌های بلند با موضوع دانش‌آموزی هستند و مسعود کرامتی و هوشنگ مرادی کرمانی هم در بخش فیلم‌های بلند با موضوع اولیا و مربیان همکاری خواهند داشت.

فریدون حسن‌پور، فیلم‌ساز کودکان و نوجوانان که با ساخته‌های خود در دوره‌های قبلی جشنواره حضور فعالی داشته است، درباره تأثیر سینمای کودک بر جشنواره رشد می‌گوید: «این جشنواره به‌طور طبیعی با سینمای کودک و نوجوان گره خورده و رشد سینمای کودک و نوجوان بر جشنواره رشد تأثیرگذار است. باید بر لزوم حمایت وزارت آموزش و پرورش از سینمای کودک و نوجوان به‌ویژه در بخش نمایش عمومی این آثار تأکید شود، زیرا اکران به‌موقع و صحیح و بازگشت سرمایه فیلم، باعث زنده‌ماندن جریان فیلم‌سازی کودک و نوجوان و فیلم‌های آموزشی و تربیتی می‌شود.»

منبع: همشهری آنلاین