گروه شهری: شورای شهر خواستار ارائه آمار تراکم واگذار شده به مردم در قالب «تهاتر» شد.

دیروز در چهارصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرتهران بر مشخص شدن میزان تراکم واگذار شده به مردم از طریق تهاتر و در نتیجه مشخص شدن میزان بدهکاری شهرداری تهران در این بخش تاکید شد.

حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی شورای شهر با تاکید بر اینکه میزان تراکم‌های واگذار شده به مردم می‌تواند در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران نقش مؤثری داشته باشد، گفت: در پی تذکرات پی‌درپی اعضای شورا درباره چگونگی و میزان تراکم واگذار شده به شهروندان، پاسخ شهرداری صریح و روشن نیست.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: متأسفانه آمار تراکم‌هایی که در تهاتر به مردم داده شده‌، هنوز به شورای شهر ارائه نشده این در حالی است که با تعیین میزان تراکم فروخته شده و میزان بدهکاری شهرداری نیز مشخص می‌شود و این اطلاعات می‌تواند در تنظیم بودجه سال آینده و ردیفی که برای پرداخت بدهی‌های شهرداری به طلبکاران درنظر گرفته می‌شود مثمر ثمر باشد.

چمران یادآور شد: پاسخی که شهرداری تهران تهیه کرده و به شورای شهر ارائه داده مربوط به تراکم‌های واگذار شده و کارسازی شده توسط شهرسازی و مناطق شهرداری تهران است و با آنچه شورای شهر می‌خواهد متفاوت است.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران با تاکید بر اینکه سؤال‌های ما از شهرداری جنبه دوستانه دارد ولی برداشت غیرخیرخواهانه از آن می‌شود، گفت: سؤال‌هایی که برخی از اعضای شورا می‌پرسند فقط برای شفاف‌سازی‌ و روشن شدن ابهامات است. وی افزود: ما می‌دانیم شهرداری تهران برای خرید برخی املاک و باغات در جهت حفظ آنها نیاز به اعتبار دارد ولی به‌دلیل نبود بودجه کافی، آنها را از طریق تهاتر از مالکانش خریداری می‌کند و چون پولی پرداخت نمی‌شود طی توافقی با مالک مقرر می‌شود هولوگرام‌های اعتباری که در آن میزان تراکم مشخص است به مالک یا طلبکاران واگذار شود بنابراین ما می‌خواهیم بدهکاری‌های اینچنینی شهرداری به مردم مشخص شود. مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: استنباطم از تراکم در شهرداری مثل فروش اوراق مشارکت توسط بانک‌هاست.

به گفته طلایی، تراکم هم یک سرمایه درگردش است؛ همانطور که اوراق مشارکت سرمایه در گردش بین مردم و بانک است.
وی گفت: شورای شهر می‌تواند طی یک کار کارشناسانه، برای فروش تراکم توسط شهرداری سقف مشخص کند که با این شیوه، فروش تراکم مدیریت خواهد شد. طلایی افزود: فروش تراکم با ساخت وساز گره خورده‌ و به‌عنوان یک اصل ریشه‌دار در شهرداری برای پشتوانه مالی به غلط یا درست جا افتاده است. در این باره معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: سقف مورد انتظار از تراکم در طرح تفصیلی دیده شده و بهتر است یک سیستم شفاف حسابداری برای ثبت تراکم موجود و هولوگرام‌ها که کجا و در چه موقعیتی آنها بارگذاری شوند، ایجاد شود.

دیروز محمدباقر قالیباف نیز در جلسه غیرعلنی شورای شهر حضور داشت. وی با تاکید بر اینکه هولوگرام‌ها ارزش ریالی ندارند گفت: هولوگرام‌ها نه ارزش تراکمی دارند و نه تعهدی برای صدور پروانه ایجاد می‌کنند که اگر غیر از این مورد در شهرداری اتفاق بیفتد تخلف است. شهردار تهران با اشاره به سابقه فروش تراکم سیار توسط شرکت‌های کارگزار و دریافت بیش‌از 40 درصد سهم حق العمل کاری از سوی این کارگزاران گفت: درحال حاضر این کارگزاران حذف شده‌اند و شرکت جهان که سهامش مربوط به بانک شهر است بر صدور هولوگرام‌های اعتباری نظارت دارد.

قالیباف یادآور شد: با اجرای سیستم تعهدی بخشی از قراردادها با پیمانکاران یا مالکان به‌صورت تهاتری منعقد می‌شود و با این شیوه 40 درصد از قرارداد به‌صورت نقد و باقی به‌صورت تهاتر انجام می‌شود.

به گفته شهردار تهران، در این شیوه به طلبکار درصورت معرفی ملک، هولوگرام اعتباری که میزان تراکم براساس طرح تفصیلی منطقه در آن مشخص است داده می‌شود و چنانچه طرف قرارداد، ملک جهت معرفی نداشته باشد یک ماه تا 45 روز مهلت دارد که ملک دیگری را که به نام خودش است مجددا معرفی کند که این زمان نیز قابل تمدید است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: چنانچه شورای شهر یک جلسه را به بررسی چگونگی واگذاری تراکم، صدور پروانه و اجرای طرح تفصیلی در مناطق اختصاص دهد هر آنچه درمورد تراکم لازم است، مشخص خواهد شد.
براساس این پیشنهاد مقرر شد یک جلسه از سوی شورای شهر به این امر اختصاص داده شود.