شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم برای بار سوم در 3 سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفت. او از استیضاح روز گذشته مجلس که به‌خاطر اختلاس 3‌هزار میلیاردی در سیستم بانکی کلید خورده بود؛ جست اما از نزدیک به 220رایی که در شهریورماه سال 88 از همین مجلس گرفته بود؛ اعتماد نزدیک به 80 نماینده مجلس را از دست داد. حسینی موفق شد از بین 244نماینده مجلس تنها 141نفر را قانع کند.

93 نفر به رفتن او رای دادند.این یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین استیضاح‌های ادوار مجلس بود. استیضاحی که هر لحظه آن یک اتفاق بود و هر اتفاق آن ‌گاه وزنه را له وزیر و گاه علیه او سنگین می‌کرد. اگر نطق شمس‌الدین حسینی به‌خودی خود در نوبت صبح همه چیز را به نفع او رقم زد و دفاع غیرمنتظره و شوکه‌کننده رئیس مجلس؛ همه را مطمئن کرد که حسینی در دولت ماندگار است؛ نطق بعدازظهر احمد توکلی و ایرادات او به دفاع لاریجانی از حسینی؛ باز سایه تردید را بر استمرار حضور شمس‌الدین حسینی در دولت سنگین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با دفاع خود از شمس‌الدین حسینی فلسفه نامه‌ای را که یک هفته پیش به احمدی‌نژاد نوشت و از او خواست در جلسه استیضاح شرکت کند روشن کرد. او دیروز فاش کرد که هم با حسینی و هم با احمدی‌نژاد درباره استیضاح امروز صحبت کرده است. لاریجانی که چندی پیش بنا به مصالح ملی در دفاع از رستم قاسمی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه نفت نیز نطق کرده بود این بار به دفاع از حسینی پرداخت. او از مجلس خواست که به حسینی به‌صورت مشروط رای بدهد ودر ادامه 6 شرط برشمرد که بنا به گفته احمد توکلی این شروط جزووظایف وزیر اقتصاد است که حسینی تاکنون برای انجام آن قصور کرده است.

رئیس مجلس گفت که حسینی در جلسه استیضاح 4 بار عذرخواهی کرده است و مجلس می‌تواند برای نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی هم که شده؛ برای بارسوم به این وزیر دولت رای اعتماد دهد اما احمد توکلی در نطق خود به این بخش از صحبت‌های لاریجانی هم نقد زد که وزیر پس از 3ماه و وقتی خود را در حال غرق شدن دید لب به عذرخواهی گشود و باید این عذرخواهی در جلسات کمیسیون اصل 90 و خیلی زودتر از اینها اتفاق می‌افتاد.

شاید علی لاریجانی خود فضای مجلس را برای حسینی چندان مساعد نمی‌دید که در دفاعیاتش گفت که یک روز قبل از جلسه استیضاح به حسینی پیشنهاد داده است استعفا دهد و برای احترام به افکار عمومی کنار برود. او ادامه داد که این پیشنهاد را به احمدی‌نژاد هم داده است که حسینی را کنار بگذارد و به طنز به رئیس دولت گفته است شما که 7وزیر را یکجا برکنار می‌کنید حسینی را هم کنار بگذارید اما هم از سخنان حسینی و هم از سخنان احمدی‌نژاد برداشت کرده که نظرشان بر این است که باید با متخلف برخورد شود اما وقتی که تخلف مسجل شد و در این مسیر نباید حقی از کسی ضایع شود.
این برداشت لاریجانی از نظر احمدی‌نژاد و حسینی وقتی تایید شد که محمود احمدی‌نژاد در دفاعیاتش از حسینی، با ادبیات ویژه خود گفت که ما معتقدیم هر کسی هر غلطی کرده است دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند. او ادامه داد: کسی تخلفی اگر کرده است باید پدرش درآید که در خواهد آمد و ما هم اطلاعاتی داریم که به قوه قضاییه می‌دهیم.

این جملات مهم‌ترین بخش از صحبت‌های احمدی‌نژاد درباره موضوع استیضاح بود. او از نمایندگان خواست که حسینی را به دولت بازگردانند و بقیه صحبت‌هایش درباره مسائل بین‌المللی بود ضمن اینکه اشاره‌ای هم به پیشرفت‌های دولت در 6‌سال گذشته داشت.

2 دلیل عمده

لاریجانی دیروز از نمایندگان به 2دلیل درخواست کرد که به حسینی رای اعتماد بدهند. اول اینکه رای عدم‌اعتماد زمینه کشمکش دو قوه را فراهم می‌کند و دوم اینکه با توجه به پذیرش قصور و عذرخواهی حسینی، نمایندگان - بلاوجه- هزینه جدیدی ایجاد نکنند و امور مملکت را برای انتخاب وزیر معطل نکنند. تمام این سخنان و عذرخواهی حسینی و بذله گویی‌های احمدی‌نژاد و لاریجانی فضایی را در مجلس رقم زده بود که انتظار می‌رفت حسینی برای بار سوم رایی بالای 200 از مجلس بگیرد اما وقتی احمد توکلی به دفاعیات لاریجانی ایراد وارد کرد و بخشی از تناقض گویی‌های حسینی درباره وساطتش برای آزادی خاوری و انتصاب جهرمی را از تریبون مجلس پخش کرد ورق دوباره برگشت و اگر نبود آن 30 دقیقه دفاع پایانی حسینی و درخواست مجدد احمدی‌نژاد از نمایندگان که حسینی را به دولت برگردانید، او امروز باید در جای دیگری غیر از وزارت اقتصاد خدمت می‌کرد اما پس از 6 ساعت استیضاح نفسگیر به وزارت اقتصاد برگشت.

قرار بود دکان مافیا تخته شود

نظمی که در نطق‌های استیضاح‌کنندگان می‌شد یافت، حکایت از جلسات مکرر آنها برای انجام این استیضاح داشت. اگر احمد توکلی و سیدعماد حسینی نمایندگان تهران و قروه درباره بند یک این استیضاح که به عدم‌اجرا یا اجرای ناقص وظایف بانکی معطوف بود نطق کردند، سید حسین دهدشتی نماینده آبادان و عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ درباره انتصاب افراد به سمت‌های مهم بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند سخن گفتند؛ یعنی محور دوم استیضاح.

توکلی البته نطق صبحش را که به اعداد و ارقام و بندهای قانونی مربوط به نظارت بانکی معطوف بود با ادبیاتی داستانی و پس از آن با جملاتی انتقادی شروع کرد. او گفت: قرارمان این نبود؛ قرار بود مزه عدالت به مردم چشانده شود؛ دکان مافیا تخته شود؛ بساط دزدی و ویژه خواری برچیده شود اما سوء‌تدبیرها کار را به جایی رسانده که اکنون از هم‌کلامی با مردم سختمان می‌شود چرا که از چرای نهفته در نگاه پرسشگرشان احساس شرمندگی می‌کنیم.

آبی بر آتش

شمس‌الدین حسینی که نزدیک به 30 دقیقه از فرصت نطقش را به سید کاظم دلخوش داده بود خود نیز نطق تاثیر‌گذاری ایراد کرد. او با ذکر 2 نکته، آبی بر آتش جلسه صبح دیروز ریخت؛ اول اذعان کرد جرمی اتفاق افتاده است و دوم از مردم عذرخواهی کرد. او با این ادبیات خواست تا پاسخ رضا حسینی را بدهد که با اشاره به 2 رای بالای مجلس در مرداد 87 و شهریور 88 به وزیر اقتصاد، خطاب به او گفته بود: آن روزها به‌دلیل روحیه و منش پهلوانی به شما رای دادیم اما امروز شما را چه شده است که منش سوداگران سیاسی را پیش گرفته‌اید؟

وزیرکشتی‌گیر دولت دهم اما در نطق خود به همان سیاق و مرام پهلوانی گفت اگر عذرخواهی من آلام مردم را تسکین می‌دهد از همه عذرخواهی می‌کنم و اگر تاکنون استعفا نداده‌ام به این خاطر بوده که این مفسده در دوران من اتفاق افتاده است و باید مسئولیت بپذیرم و جبران کنم. او یادآور شد که رئیس دولتش هم به او توصیه کرده است در روز استیضاح با نهایت خضوع در مقام پاسخگویی قراربگیرد.
حسینی از استیضاح‌کنندگان تشکر کرد چون اعتقاد داشت استعفای خاموش در مقابل استیضاح روشنگرانه ارزشی ندارد اما نگفت چرا در یک هفته گذشته از وزیران و معاونان دولت گرفته تا استاندار و فرماندار و بخشدار به میانجیگری آمده بودند تا استیضاح‌کنندگان را مجاب به انصراف کنند.

حاشیه‌های استیضاح

  •  نزدیک به 200 خبرنگار وعکاس جلسه استیضاح وزیر اقتصاد را پوشش می‌دادند. این جلسه از 8 و30 دقیقه صبح شروع شد و تا 16 و 30 دقیقه بعدازظهر طول کشید. 
  •  رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش به مزاح گفت که مدتی است من با هر وزیر که کار دارم می‌گویند در کمیسیون مجلس است؛ لاریجانی هم در پاسخ شوخی او گفت: شاید وزیرانتان جای دیگری می‌روند و به شما می‌گویند در جلسات کمیسیون‌های مجلس بودیم. دفاع رئیس مجلس در جلسه استیضاح از یک وزیر تاکنون در ادوار مجلس سابقه نداشت که دیروز لاریجانی ازحسینی دفاع کرد. 
  •  احمدتوکلی که رابطه‌ای نسبی نیز با علی لاریجانی دارد ظاهرا از دفاع لاریجانی از حسینی برآشفت. ازصحن علنی خارج شد و در نطقش ازلاریجانی انتقاد کرد. توکلی، سخنان حسینی در کمیسیون اصل 90 را که ضبط شده بود از تریبون مجلس پخش کرد. حسینی در واکنش به این اقدام گفت که آقای توکلی موقع جلسات در جیب خود دستگاه ضبط صوت می‌گذارد که لاریجانی تذکر داد اینگونه نیست و جلسات کمیسیون‌ها همگی توسط مجلس ضبط می‌شود.‌ ‌
  • احمدی‌نژاد در پایان جلسه استیضاح دیروز و پیش از شروع رای‌گیری پشت تریبون رفت و به سیاقی که در جلسه استیضاح مجید نامجو گفته بود خطاب به نمایندگان گفت: آقای حسینی را به ما بدهید تا به دولت ببریم تا کشور از حضور او استفاده کند؛ دولت به او نیاز دارد.
منبع: همشهری آنلاین