گروه بین‌الملل: 2 نشریه‌ آمریکایی در گزارشی مشترک از نگرانی شدید مقام‌های دولت پاکستان از جاسوسی آمریکا درباره تسلیحات هسته‌ای این کشور و حمله احتمالی نظامی برای انهدام آنها خبر داده‌اند.

انتشار همزمان این گزارش‌ها را می‌توان اقدامی برای اثرگذاری بر افکار عمومی و تسهیل مسیر اقدامات بعدی آمریکا ارزیابی کرد. در گزارش نشریه‌های آتلانتیک و نشنال ژورنال اعلام شده است که ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان اعتقاد دارد آمریکا در فکر حمله برای هدف قرار دادن تسلیحات هسته‌ای این کشور است و عملیات نظامی ابوت‌آباد برای ترور اسامه بن لادن به‌خوبی این قضیه را ثابت می‌کند. به همین خاطر محل اختفای تسلیحات هسته‌ای پاکستان به‌صورت مرتب تغییر می‌کند تا عملیات جاسوسی واشنگتن و کشورهای دیگر مانند هند خنثی شود.

آمریکایی‌ها مدعی هستند کیانی معتقد است عملیات ابوت‌آباد نشان داد که آمریکایی‌ها خود را از لحاظ تاکتیکی برای حمله به تسلیحات هسته‌ای پاکستان آماده کرده‌اند. در گزارش جنجالی این دو نشریه آمریکایی ادعا شده است که مقام‌های پاکستانی برای نقل و انتقال تسلیحات هسته‌ای این کشور به جای استفاده از خودروهای زرهی و تدابیر شدید امنیتی از خودروهای ون معمولی استفاده می‌کنند تا منابع اطلاعاتی غرب را گمراه کنند. آنها مدعی هستند که سازمان برنامه‌ریزی‌های راهبردی به‌جای استفاده از نیروهای فراوان نظامی، برای استتار فعالیت خود از خودروهای معمولی در خیابان‌های شهر استفاده می‌کند و با استفاده از مسیرهای عادی، گاهی نقل و انتقال تسلیحات هسته‌ای که قدرت ویران کردن کامل یک شهر را دارند در ترافیک صورت می‌گیرد!

در گزارش این دو نشریه آمریکایی آمده است: پاکستان بیش از ۱۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارد که در محل‌های مختلف نگهداری می‌شود. برخی عقیده دارند که یکی از این محل‌های امن در نزدیکی شهر ابوت‌آباد قرار دارد؛ شهری که محل اختفای اسامه بن لادن بود. براساس این گزارش، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته‌اند نگرانی اصلی آنها این است که در جریان نقل و انتقال تسلیحات هسته‌ای بدون تدابیر امنیتی، شبه‌نظامیان موفق به تحقق آرزوی دیرین خود برای دستیابی به چنین تسلیحاتی شوند! آمریکایی‌ها خیلی وقت است که درباره امنیت تسلیحات هسته‌ای پاکستان با حضور شبه نظامیان طالبان در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند اما مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اسلام‌آباد بارها تأکید کرده‌اند که این تسلیحات به‌خوبی حفاظت می‌شوند. با وجود این اسناد مختلفی درباره رزمایش نیروهای آمریکایی برای عملیات نابودسازی این تسلیحات وجود دارد. فرماندهی عملیات مشترک ویژه آمریکا در طول سال‌های گذشته رزمایش‌های مختلفی را برای خنثی یا نابودسازی تسلیحات هسته‌ای پاکستان درصورت رخ دادن کودتا یا سناریوهای دیگر برگزار کرده است. در مقابل، منابع خبری نزدیک به سرویس اطلاعات ارتش پاکستان هم می‌گویند، ارتش پاکستان، انرژی زیادی برای انجام مانورهایی صرف می‌کند که هدف آن خنثی کردن عملیات جاسوسی هند و آمریکا علیه تسلیحات هسته‌ای پاکستان است.

منبع: همشهری آنلاین