گروه اقتصادی: انستیتو نفت فرانسه (ئی.اف.پ.) اعلام کرد با افزایش تولید کشورهای غیراوپک و جبران افزایش تقاضای نفت، بهای هر بشکه نفت در سال 2007 احتمالا بین 50 تا 55 دلار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، اولیویه اپر رئیس انستیتو نفت فرانسه روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: سال 2006 سال گذار بود؛ پس از افزایش قیمت‌ها در سال 2004، بهای نفت در پایان سال 2006 رو به کاهش گذاشت.وی پیش‌بینی کرد که بهای نفت در سال‌های 2007 و 2008 حدود بشکه‌ای 50 تا 55 دلار باشد.

از سوی دیگر، ناتالی آلازار، مدیر مطالعات اقتصادی انستیتو نفت فرانسه گفت: بهای نفت در سال 2007 و یا حتی پس از آن نیز بین بشکه‌ای 50 تا 55 دلار خواهد بود مگر اینکه حادثه‌ای ژئوپلیتیک و بسیار بزرگ اتفاق بیفتد و یا گردباد دیگری از خلیج مکزیک عبور کند.وی افزود: در حال حاضر آهنگ رشد تقاضای نفت به سطح پیش از افزایش سال‌های 2003 و 2004 رسیده است، افزایشی که به دلیل رشد اقتصاد جهانی و نیز افزایش شدید میزان تقاضا در چین اتفاق افتاده بود.


رئیس انستیتو نفت فرانسه در خصوص بازار فراورده‌های پالایشی گفت: با این حال، بازار فراورده‌های پالایشی و به ویژه بازار بنزین احتمالا همچنان در وضعیتی بسیار متشنج قرار خواهد داشت زیرا ظرفیت‌های پالایش همچنان محدود است و سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد تا قبل از سال 2010 میلادی نمی‌تواند بر قیمت بنزین تاثیر بگذارد.


اپر همچنین از پیش‌بینی انستیتو نفت فرانسه مبنی بر افزایش دوباره بهای نفت از اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (غیر اوپک) در اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 کاهش پیدا کند و در نتیجه افزایش تولید جهانی نفت، به افزایش تولید اوپک بستگی خواهد داشت.

اپر معتقد است با قیمت حداکثر 50 دلار برای هر بشکه نفت، هم وضعیت مالی کشورهای تولید کننده در حالت توازن قرار خواهد داشت و هم مشکلی برای کشورهای مصرف کننده به وجود نخواهد آمد زیرا این کشورها به بشکه‌ای 50 دلار عادت کرده‌اند.

اپر افزود: این قیمت (حدود بشکه‌ای 50 دلار) که گویا در بازار نفت پذیرفته شده است، دو برابر بیش از محدوده 22 تا 28 دلار برای هر بشکه است که اوپک پنج سال قبل آن را قبول داشت اما باید پذیرفت که عوامل بنیادین بازار در حال حاضر تغییر کرده‌اند.رئیس انستیتو نفت فرانسه با تاکید بر پیشرفت‌های هند و چین و پر رنگ شدن نقش آنها در صحنه اقتصاد جهانی گفت: امروز چین دومین وارد کننده نفت در جهان است و چین و هند تقریبا تمام ظرفیت مازاد تولید دهه 90 را می‌بلعند.

برچسب‌ها