گروه اقتصادی: بانک مرکزی پس از انتشار سومین نامه محمد جهرمی مدیرعامل معزول بانک صادرات ایران، در نامه‌ای به ابهام‌ها و اتهام‌های مطرح‌شده پاسخ داد و به صراحت بانک صادرات با ریاست جهرمی را در مقام متهم اول اختلاس بزرگ بانکی ایران معرفی کرد.

پیش‌از این، جهرمی در نامه‌های جداگانه‌ای با اشاره به خلأهای موجود در نظام بانکی کشور، از خود سلب مسئولیت و بانک مرکزی را به کم‌کاری و ضعف متهم کرده بود اما با پاسخ تندی که بانک مرکزی به نامه سوم مدیرعامل سابق بانک صادرات داده است، باید منتظر نامه‌های انتقادی و افشاگرایانه بیشتری در روزهای آینده بود؛ نامه‌هایی که هرچند ممکن است نوشداروی پس از مرگ سهراب باشند اما دست‌کم افکار عمومی را در جریان بسیاری از کم‌کاری‌ها قرار می‌دهند.

پاسخ بلند بانک مرکزی با اشاره به اینکه مدیرعامل بانک متخلف در مقام منجی ظاهر شده است، تاکید دارد: چراکه متأسفانه نه تنها شواهد موجود و فساد مالی اخیر بیانگر عدم‌‌اقدام مؤثر در این زمینه است، بلکه سیستم کنترل داخلی موجود نیز در طول این دوره به سمت‌وسوی اضمحلال حرکت کرده است.به گزارش همشهری، یکی از ابهام‌های آشکار در نامه‌نگاری‌های مدیرعامل برکنارشده بانک صادرات و بانک مرکزی این است که هشدارهای بانک مرکزی نادیده گرفته شده است اما مشخص نیست چرا مقامات ارشد این بانک تا قبل از افشای فساد بانکی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی بانک صادرات ایران، اقدام عملی از خود نشان نداده‌اند. در پاسخ تند و صریح بانک مرکزی از عدم‌تخصص جهرمی سخن به میان آمده که این سؤال را به ذهن می‌آورد که چرا شخصی که تخصص ندارد باید مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور شود؟ آیا بانک مرکزی نباید در اینجا پاسخگو باشد؟ محمد جهرمی در واکنشی از پاسخ بانک مرکزی ابراز تأسف کرده است.

منبع: همشهری آنلاین