دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: مدتی پس از انتشار خبر تخلف هزار میلیارد تومانی در صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری، یک گروه مامور شده‌اند تا تمامی اسناد مربوط به این گزارش را از دسترس نمایندگان مجلس دور نگه‌دارند.

اجتماع

ماموریت هم به‌خوبی انجام شده و تمامی اسناد طبقه‌بندی‌شده بدون معطلی به نقطه نامعلومی منتقل شده‌اند تا نمایندگان از دسترسی به آنها محروم شوند.هفته گذشته سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی اعلام کرد که حجم تخلف‌های مالی در شرکت‌های تابعه این دو صندوق بیش از هزار میلیارد برآورد شده است. او با اشاره به نتایج به دست آمده از اجرای طرح تحقیق و تفحص، رسیدگی به آن را خواستار شده بود اما گفته‌های جعفرزاده با اظهارات گوناگونی روبه‌رو شد که به‌خودی خود حساسیت موضوع را بیشتر کرد.

دیروز اما مهدی عیسی‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص، گفته: تمامی گزارش‌های کارشناسان در انجام طرح تحقیق و تفحص از صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری مفقود شده‌است. او تهدید کرده که چنانچه این اسناد در دسترس اعضای کمیته تحقیق و تفحص قرار نگیرد هفته آینده اسامی کسانی را که در این تخلف‌ها دست داشته‌اند اعلام می‌کند. عیسی‌زاده با بیان اینکه رئیس کمیسیون و کسانی که در این تحقیق و تفحص دخیل بودند گزارش این تخلف را به رئیس مجلس ارائه کرده‌اند، به خبرگزاری مجلس گفته: کسانی که مرتکب این تخلف شده‌اند باید هرچه سریع‌تر گزارش‌ها را ارائه کنند در غیراین صورت من هفته آینده تمام مسائل و کسانی که در مفقودشدن این گزارش‌ها دست داشتند را به‌طور علنی مطرح می‌کنم.

تهدید این نماینده مجلس به افشای نام مخفی‌کنندگان اسناد نشان می‌دهد که مخفی‌کنندگان افرادی شناخته‌شده هستند و اعضای تیم تحقیق و تفحص نیز آنها را می‌شناسند، ‌اگر عیسی‌زاده به اجرای تهدیدش وفادار بماند هفته آینده در هر صورت اسناد تخلف‌ صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از مخفیگاه خارج شده و در دسترس قرار خواهد گرفت. در غیراین صورت اسامی تعداد زیادی از متخلفان برای مردم منتشر خواهد شد. به‌نظر می‌رسد هنوز می‌توان به تهدید یک نماینده امیدوار بود.

متخلفان در پست‌های اجرایی

داریوش قنبری یکی دیگر از اعضای تیم تحقیق و تفحص به ایسنا گفته: براساس گزارش‌های به دست آمده و تحقیق و تفحص صورت گرفته حجم تخلفات اتفاق افتاده در این پرونده بسیار بالاست و اشخاص فراوانی در آن دست داشته‌اند که برخی از آنها سمت‌های اجرایی در کشور دارند و لازم است نهادهای دیگر ذی‌ربط نیز در آن وارد شده و زوایای پنهان این تخلفات را آشکار کنند.
باور اینکه افرادی که پست‌های اجرایی کشور را در اختیار دارند تخلف‌های سنگینی در شرکت‌های تحت سرپرستی صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری انجام داده باشند ممکن است سخت باشد اما به هر حال می‌تواند بخشی از یک واقعیت باشد که بهتر است مسئولان و مردم با آن روبه‌رو شوند، هر چند گروهی قدرتمند سعی در پرده پوشی ماجرا دارند اما چنانچه نمایندگان مجلس بتوانند از این آزمون سربلند بیرون بیایند بخشی از اعتماد مردم را به دست خواهند آورد.

سکوت و تکذیب

صندوق بازنشستگی کشوری ماجرا را به سکوت برگزار کرد تا از مهلکه بگریزد، با اینکه گزارش تیم تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری هم انجام شده، اما مسئولان این صندوق به روی خودشان نیاوردند و با سکوت و گوشه‌گیری نوک پیکان حمله را به سوی صندوق تامین اجتماعی روانه کرده‌اند.مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اما در سایت رسمی این صندوق اعلام کرد که مسائل مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، قبل از طی مراحل و ارائه گزارش به هیأت رئیسه مجلس نوعی فرار به جلو است.

او اظهارنظر در این رابطه را نیازمند ارائه سؤالات کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای‌اسلامی به سازمان (صندوق) تأمین‌اجتماعی و دریافت جواب از این سازمان (صندوق) و همچنین بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه گزارش به هیأت رئیسه مجلس دانست و گفت: اظهارنظر در این رابطه قبل از طی این مراحل و مشخص‌شدن تمامی ابعاد و جوانب موضوع جز انحراف افکار عمومی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

تنور، داغ است

تنور ماجرای تخلف در دو صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی همچنان داغ است و به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به پایان هفته باید منتظر عکس‌العمل‌های مختلف از سوی اعضای تیم تحقیق و تفحص و نیز مخفی‌کنندگان اسناد بود به هر حال نمایندگان مجلس می‌بایست صحت گفته‌هایشان را بر مردم آشکار کنند.

ورود سازمان حسابرسی به پرونده هزارمیلیارد تومانی در شستا

مدیرعامل سازمان حسابرسی کشور، از آغاز بررسی موضوع ادعایی بروز سوءاستفاده مالی در سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) خبر داد. اکبر سهیلی‌پور، با بیان اینکه سازمان حسابرسی فقط بر آنچه در دفاتر رسمی ثبت می‌شود نظارت دارد، گفت: اگر مدیران یک بخش با هم تبانی کرده یا از کارشناسان قوی در ثبت دفاتر استفاده کنند، ممکن است حسابرس نتواند متوجه سوءاستفاده مالی بشود. در واقع آنچه اخیرا در بانک صادرات اتفاق افتاد از همین دست بود. وی تاکید کرد: موضوع سوءاستفاده ادعایی اخیر در سازمان تامین اجتماعی و شستا، در این سازمان بررسی و نتایج آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 150554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز