شروین طاهری: مهدی مهدوی‌کیا در اشک‌های هامبورگی‌ها در ورزشگاه المپیک برلین سهیم نشد، چراکه او پس از جا ماندن از ترکیب هامبورگی‌ها، تنهاتر از هر زمان دیگر روی سکوهای ورزشگاه برلین نشسته بود و به آینده مبهم خود در باشگاهی که هشت سال گذشته را با آن زندگی کرده فکر می‌کرد.

دشمن جدید شماره 7 «AOL آره‌ نا» یک هلندی است. گرچه «هاب استیونز» بلافاصله پس از اخراج «توماس دال» با پروازی مستقیم از شهر «رودا» جایی که تیم کرکراد را سرمربیگری می‌کرد به برلین و بعد هامبورگ پرواز کرده بود اما در آلمان همه «استیونز» را با نام شالکه می‌شناسند.

مربی بزرگ هلندی در فاصله سال‌های 1996 تا 2002 یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال آلمان را دوباره به یک مدعی بدل ساخت و دو قهرمانی در جام یوفا و جام حذفی آلمان به دست آورد.

اما استیونز 35 ساله در حالی نام مهدوی‌کیا را از نخستین لیست 18نفره‌اش در هامبورگ برای تقابل روز شنبه سوم فوریه (14 بهمن) با هرتابرلین خط زد که مهدی در جریان نیم‌فصل نخست بوندس‌لیگا باوجود تمام اختلافات قبلی با دال و مدیران باشگاه دوباره خود را به ترکیب اصلی تحمیل کرده بود.

علاوه بر این سرمربی سابق شالکه دست کم شش سال از دوران هشت‌ساله‌اش در این تیم را با پدیده‌ای به نام مهدوی‌کیا به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌های بوندس‌لیگا در سال‌های اخیر مواجه بوده.

استیونز تازه روز جمعه 2 فوریه به بندر هامبورگ رسید. وقتی، در نخستین تمرین تیم حاضر شد طبیعتاً چهره باقی‌مانده از هامبورگ هم‌عصر او در شالکه مهدوی‌کیا بود و بس. فرانک روست، تیموتی آتوبا، یوریس ماتیسن، باستین راینهارت، سورین، کالین بنجامین، دیوید یارولیم، الکساندر لاس، دانیل لیوبویا، ایویکا اولیچ، بارت بریشا، بنی فایلهابر، ساشا کرش‌اشتاین، بوبکر سانوگو، فولکر اشمیت و رافائل ویکی همگی در سه چهار فصل اخیر به ترکیب اصلی هامبورگ اضافه شده‌اند و شاید تنها بتوان گفت دی‌یونگ هافبک چپ‌پای هلندی تیم کمی برای مربی هم‌وطنش شناخته شده‌تر از سایرین بوده است.

به هرحال عصر شنبه وقتی مهدی بازی تیمش را از روی سکوها تماشا می‌کرد بار دیگر این الکساندر لاس جوان و محصول تیم‌های پایه باشگاه بود که جناح راست خط میانی را به دست گرفت در حالی که حتی از «گای دمل» که در هفته‌های اخیر پس از انتقال مهدی به پست هافبک راست با نظر دال دفاع راست فیکس تیم محسوب می‌شد نیز خبری نبود.

استیونز به غیر از مهدی روی دمل و یکی دو مهره اصلی تیم دال هم خط قرمز کشیده بود اما از چهار فصل پیش وقتی هافبک ایرانی هامبورگ در اوج فوتبال خود بود و بالاترین قیمت ممکن برای یک بازیکن ایرانی در بازار نقل و انتقالات را داشت مدیران هامبورگ به دنبال ترانسفر او و کسب سود بوده‌اند.

تا این مقطع از فصل هم که چهار ماه به پایان قرارداد آقای شماره 7 باقی مانده آن‌ها هیچ پیشنهادی برای تمدید قرارداد به او ارائه نکرده‌اند تا این که مهدوی‌کیا بخواهد جواب رد یا قبول بدهد.

در عین حال او چند بار در لابه‌لای حرف‌هایش به نگاه‌های مشتاق باشگاه‌های ایتالیا، انگلیس و آلمان اشاره کرده و با این که سری A ایتالیا و لیگ برتر انگلستان با توجه به سن بالای مهدوی‌کیا هدف‌های بلندپروازانه‌ای محسوب می‌شوند ولی رابطه مدیر برنامه‌های او با یکی دو باشگاه بوندس‌لیگایی از جمله بوخوم آن‌قدر نزدیک هست که مهدوی‌کیا در صورت ترک هامبورگ لااقل در سطح اول فوتبال ژرمن‌ها ماندگار شود.

با این که به نظر می‌رسد دوران مهدوی‌کیا در هامبورگ به آخرین دقایق دوران دال، یعنی بیست و چند دقیقه پایانی تساوی هفته قبل با آرمینیا بیله‌فلد ختم خواهد شد ولی هنوز برای قضاوت زود است.

مهدوی‌کیا تاکنون خود را به سه مربی ژرمن ثابت کرده که آخرین آن‌ها توماس دال بود که در برنامه‌های کاملاً هماهنگ با اتاق تصمیم‌گیری باشگاه قصد خارج کردن ایرانی محبوب از AOL آره‌نا را داشت.

پس بعید نیست لااقل تا پایان فصل خود را به مرد هلندی تازه‌وارد هم ثابت کند. به ویژه که دیروز اخبار در گوشی دوستان هلندی و ایرانی آری‌هان حاکی از تماس مهدوی‌کیا با سرمربی سابق هلندی پرسپولیس بوده است که هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برد و در ضمن رابطه صمیمانه‌ای با هاب استیونز را دارد.

بعید نیست آری‌هان که پس از ترک ایران همواره سعی داشته در کشور ما چهره‌ای محبوب باقی بماند توصیه‌هایی به هموطنش برای تضمین بازی ثابت یا یک خط در میان مهدوی‌کیا در ترکیب اصلی بکند، در این صورت نگرانی اهالی فوتبال ایران برطرف خواهد شد و کاپیتان تیم ملی تا آغاز جام ملت‌های آسیا آمادگی‌اش را حفظ خواهد کرد.

اما کاپیتان تیم ملی کشورمان در این رابطه می‌گوید: «روی سکوها سخت‌ترین لحظات زندگی‌ام را تجربه می‌کردم.» مهدی معتقد است که قرار نگرفتن در لیست 18 نفره به دلیل
عدم آمادگی‌اش نبوده بلکه به عدم شناخت استیونز از تیم باز می‌گردد.

کیا می‌گوید: «در تمرینات جزء آماده‌ترین‌ها بودم اما سرمربی صلاح دانست که از من استفاده نکند. او از من شناخت کافی دارد و قطعاً از من در ترکیب تیم استفاده خواهد کرد. صددرصد در دیدار مقابل دورتموند برای هامبورگ به میدان خواهم رفت.»

مهدی در مورد سقوط احتمالی هامبورگ هم می‌گوید: «به هیچ وجه دوست ندارم در این مورد حرفی بزنم.» و دیدار تدارکاتی تیم ملی مقابل بلاروس: «شرایط جدیدی بر تیم باشگاهی‌ام حاکم شده و من احساس کردم باید در کنار تیم باشم. در گفت‌وگو با قلعه‌نویی از ایشان خواستم که برای این دیدار به ایران نیایم که موافقت کرد.»