همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه ابراز عقیده کرد امکان اعمال تحریم ایران به پایان رسیده و باید با این کشور گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی "روسیه"، سرگئی لاوروف گفت : "در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل متحد هر کار ممکن که به طور مستقیم یا غیرمستقیم می تواند به برنامه هسته ای ایران ارتباط داشته باشد، عملی شده است. هدف فشار از راه اعمال مجازات همین بود. بقیه تحریمها به طور یکجانبه از طرف آمریکایی ها، اروپایی ها، ژاپنی ها و انگلیسی ها عملی می شود.

وی افزود: "ضمناً آمریکایی ها تحریمهای یکجانبه خود را بر اساس فرامرزی به کار گرفته و در واقع شرکتهای کشورهای ثالث پیروی کننده از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد، ولی اقدام کننده در خارج از محدوده تحریمهای خیلی سخت تر آمریکایی را مجازات می کنند".

به نظر سرگئی لاوروف، علت دامن زدن به هیجان و هیاهو درباره برنامه هسته ای ایران اتخاذ تحریمهای جدید علیه آن است.

وی گفت : "با وجود اینکه در مورد تحقیقات نظامی فرضی ایران هیچ امری کشف نشده ولی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ناگهان در آخرین گزارش خود تصمیم می گیرد وقایعی را که 8 سال تمام معلوم بود به عنوان اثبات کننده موجودیت برنامه نظامی معرفی کند و شما می بینید حالا در اسرائیل، اروپا و ایالات متحده در این مورد بر اساس مطلقاً توخالی چه غوغایی می شود."

لاوروف افزود: یعنی من ممکن می دانم که این عملیات کارگردانی شده باشد. این ممکن است وسیله ای برای دامن زدن به هیجانات افکار عمومی و تدارک زمینه برای اعمال مجازاتهای یکجانبه جدید باشد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: "تحریم تهران، ما را به جایی نخواهد رساند. باید به جای تحریم ایران را به گفتگوی پیشنهاد شده از طرف گروه 5+1 دعوت کرد. تقویت بیشتر تحریمهای ایران بی نتیجه خواهد بود و تهدید به تحریم و به طور اخص ضربات هوایی راه حل موضوع بر اساس مذاکره را فقط دورتر می کند.

 

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها