گروه بین‌الملل: لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا با هشدار به رژیم صهیونیستی، جهت تلاش برای جلوگیری از منزوی شدن بیشتر، در اظهاراتی شدیداللحن از این رژیم خواست به پای «میز لعنتی» مذاکرات با فلسطینی‌ها بازگردد.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در مؤسسه بروکینگز با اعلام اینکه جنبشی جهانی برای منزوی کردن اسرائیل به راه افتاده است از مقام‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر خواست که برای جلوگیری از انزوای روزافزون خود در خاورمیانه تلاش کنند.

وی تأکید کرد که مقام‌های اسرائیلی بیشتر از تکیه بر توانایی‌های نظامی برای تأمین امنیت خود اکنون برای خارج شدن از این وضعیت نیاز به استفاده از دیپلماسی دارند. لئون پانتا که در ماه اکتبر برای نخستین بار به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود از رژیم صهیونیستی خواست که برای از سرگیری رایزنی‌ها با ترکیه و مصر، به‌عنوان متحدان امنیتی اسرائیل در منطقه، بکوشد.

وی گفت:‌ اسرائیل می‌تواند با کشورهایی که خواستار تثبیت اوضاع در منطقه هستند مانند ترکیه، مصر و اردن روابط خود را گسترش دهد. پانه‌تا پیش از این هم پس از تنش در روابط مصر و رژیم صهیونیستی به مقام‌های اسرائیلی درباره انزوای روزافزون این رژیم هشدار داده بود.

وی به دولت نتانیاهو توصیه کرد برای رفع نگرانی‌های خود از تحولات سیاسی در مصر، به جای «دوری گزینی» با مقام‌های مصری رایزنی کند. روابط مصر و رژیم صهیونیستی پس از خلع مبارک از قدرت و تسخیر سفارت این رژیم در قاهره توسط معترضان دچار تنش شد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین به مقام‌های رژیم صهیونیستی توصیه کرد که برای از سرگیری مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه رژیم صهیونیستی هم‌اکنون برای رسیدن به مذاکرات صلح چه باید بکند؟ گفت: فقط کافی است که آنها به پای «میز لعنتی» مذاکرات بیایند. اما مشکل این است که آنها هم‌اکنون قصد انجام چنین کاری را ندارند.

پانه‌تا تأکید کرد: ‌اسرائیل باید برای دستیابی به توافقنامه صلح با فلسطین از خود انعطاف‌پذیری نشان دهد. دولت نتانیاهو به‌جای اینکه از مقام‌های فلسطینی انتقاد کند باید به تقویت روابط خود پرداخته و درآمدهای حاصل از مالیات را به فلسطینیان پرداخت کرده و به‌دنبال ارتقای سایر روابط خود با آنها باشد.

وزیر دفاع آمریکا مانند دیگر مقام‌های این کشور اعلام کرد که باراک اوباما همچنان متعهد است که در زمان بی‌ثباتی و ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای عربی، امنیت اسرائیل را تضمین کند.

مواجه بودن اسرائیل با تهدید وجودی

به‌دنبال اظهارات وزیر دفاع آمریکا جدعون لوی، ستون نویس روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره با تایید انزوای روز افزون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تا زمانی که اشغالگری اسرائیل و حملاتی مانند یورش به نوار غزه ادامه دارد این رژیم هر روز بیشتر منزوی خواهد شد. وی با اعلام اینکه مقام‌های دولت اسرائیل خودشان عامل بخش مهمی از این انزوا بوده‌اند گفت: رژیم صهونیستی اکنون با تهدیدی وجودی درباره آینده خود مواجه است؛ تهدیدی که از بمب‌های ایران که کابینه اسرائیل ادعا می‌کند هم برای این رژیم خطرناک‌تر به حساب می‌آید.

توقف تبلیغ جنجالی رژیم صهیونیستی برای یهودیان آمریکا

رژیم صهیونیستی به‌دنبال جنجالی‌شدن یک تبلیغ جهت تشویق یهودیان آمریکا برای مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی، پخش آن را متوقف کرد. این تبلیغ مناقشه‌برانگیز توصیه می‌کرد که یهودیان برای حفظ دین خود بهتر است که از آمریکا به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کنند؛ چون سبک زندگی آمریکایی می‌تواند هویت یهودی آنها را نابود کند. توقف پخش این تبلیغ هنگامی روی داد که جامعه یهودیان آمریکا به آن اعتراض کرد و محتوای آن را توهین‌آمیز خواند. رژیم صهیونیستی پس از آن اعلام کرد که پخش این تبلیغ بدون اطلاع و تایید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، صورت گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین