گروه شهری: چهارمین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش در حوزه مدیریت شهری که با حضور دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اعلام برگزیدگان پژوهش به کار خود پایان داد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در این همایش طی سخنانی بر اهمیت پژوهش در حوزه مدیریت شهری تاکید کرد و اولویت پژوهشی شهر را در افزایش معنویت در شهر بیان کرد. محمود عسکری آزاد، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در سخنانی به نحوه پژوهش در شهرداری تهران پرداخت و تاکید کرد: برای اجرایی کردن طرح‌های پژوهشی در ساختار پژوهشی شهرداری تهران براساس نظام‌نامه 10 کمیته علمی طراحی شده است که روسای این کمیته‌ها معاونین شهردار هستند و نتایج طرح‌ها در معاونت‌ها به کار گرفته می‌شود. وی در ادامه با تاکید بر اهمیت پژوهش در عرصه جهانی اظهار داشت: تمرکز فزاینده پژوهش‌ها و مطالعات متعدد، نظریه پردازی‌های جدید، ارائه گزارش‌ها، مقالات و کتب متنوع در این زمینه، مبین اهمیت و ضرورت شناسایی رویکردی مطلوب برای مدیریت بهینه کشورها با توجه به مقتضیات مکان و زمان و نوع ارتباطات است.

عسکری آزاد افزود: ما در شهرداری تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر این باوریم که هیچ‌کدام از مباحث شهری محقق نخواهد شد مگر آنکه ابتدا اندیشمندان، متفکران و دانشجویان در فرصت‌های مناسب، نسبت به پژوهش و مطالعه و ارائه راهکارهای جدید اقدام کنند و بدین‌ترتیب الگویی جدید برای اداره کشور با تأکید بر رویکرد عدم‌تمرکز و توزیع صحیح قدرت مبتنی بر رأی و مشارکت مردم تهیه و اجرا شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه پیش‌نویس سیاست‌های کلی نظام برای تحقق و توسعه تفکر مدیریت یکپارچه شهری برای تقدیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهیه سند طرح جامع توسعه شهر تهران و تهیه پیش‌نویس قانون اداره شهرداری‌ها برای ارائه به مجلس شورای اسلامی را مؤید این امر دانست.

از دیگر بخش‌های این جشنواره قرائت پیام خوآن کلوس، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان جهانی اسکان بشر به این جشنواره بود که توسط نماینده وی قرائت شد. در این پیام از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برای ابتکار برگزاری این جشنواره قدردانی و از شهرداری تهران بابت حمایت از این اقدام تشکر شده است.در این مراسم که با حضور پژوهشگران و دانشجویان در برج میلاد برگزار شد، از میان 2886 اثر علمی که در قالب کتاب، طرح پژوهشی، مقاله و پایان نامه که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود در 4بخش تقدیر به عمل آمد.

در بخش کتاب از 462 اثر رسیده 8 اثر به‌عنوان برترین آثار بخش کتاب تقدیر شد. همچنین در بخش پایان‌نامه،‌ از تعداد 275 پایان نامه ارسالی به 9 اثر لوح تقدیر جشنواره اعطا شد. در بخش طرح پژوهشی نیز‌ از 414 اثر دریافتی 10 اثر به‌عنوان آثار انتخاب و قدردانی شدند. این در حالی است که در بخش مقاله هم‌ از 1296 اثر رسیده به 8 اثر لوح تقدیر جشنواره اعطا شد. همچنین از شهرداری‌های مشهد، اصفهان، شیراز، رشت و اهواز به‌دلیل ارسال آثار علمی تجلیل به عمل آمد. در پایان به 43 نفر برگزیده جشنواره لوح تقدیر اعطا شد و لوح تقدیر به 3 نفر از برگزیدگان از سوی سازمانUN-Habitat توسط نماینده سازمان اعطا شد.

چمران: نبود پژوهش در پروژه‌ها موجب ناپایداری آنها می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نبود پژوهش، اقدامی غیرمنطقی است که به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد و موجب عدم‌پایداری پروژه می‌شود و تکرار، اسراف، صرف منابع مالی و انرژی را دربرخواهد داشت و در اجتماع آسیب ایجاد می‌کند. مهدی چمران در چهارمین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری که در برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه مبنا و پایه هر اقدامی باید بر مطالعه استوار باشد و بدون شناخت، ورود به یک موضوع ضررهای فراوانی دارد، گفت: شناخت و مطالعات همان پژوهش است که باید به آن تکیه کرد و پژوهش را باید کاربردی به کار گرفت تا به نتایج مثبت در جامعه رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مسائل شهری یکسویه نیست و پهنه‌ای است با افکار و نیازهای مختلف، اظهار کرد: مدیریت شهری چون از اعتبارات مردم استفاده می‌کند باید پاسخگو باشد و به همین علت باید پژوهش را در همه زمینه‌ها به کار گیرد. چمران با اشاره به محورهایی که باید پژوهش در حوزه مسائل شهری در آن صورت گیرد، گفت: در مسائل شهری به لحاظ کاربرد، مسائل فنی و عمرانی بسیار مهم است و می‌تواند بستری برای کارهای فرهنگی باشد و تهیه پیوست اجتماعی که به تصویب شورا رسید، نگاه به همه‌جنبه‌ها داشت و در اجرای پروژه‌ها باید نظارت به بهترین شکل وجود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهری، مسائل زیست‌محیطی، امنیت اجتماعی و داشتن شهری امن، اقتصاد شهری، جلب مشارکت‌های عمومی و سرمایه‌گذاری‌های مردمی، دستیابی به منابع پایدار، حفظ هویت شهری، مقاوم‌سازی‌ و زیبا‌سازی‌ ازجمله محورهای مهم در حوزه پژوهش است.

منبع: همشهری آنلاین