مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

اجلاس دو روزه سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه (UCLG-MEWA) با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران آغاز به کار کرد.

قالیباف

به گزارش همشهری در اجلاس سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه شهرداران و هیأت‌هایی از بیش از 30 کشور جهان حضور دارند.بنابراین گزارش، شهرداری تهران بر خلاف روال معمول، بابت بلیت رفت وآمد هیات‌های اعزامی به این اجلاس هیچ هزینه‌ای نکرد ضمن اینکه تمامی مدیران شهرداری نیز در طول 2روز برگزارشی اجلاس«UCLG-MEWA» همچنان برسرکارهای خود حاضر بودند.

یکی از سخنرانان اصلی مراسم افتتاحیه نشست مشترک شورا و کمیته اجرایی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه که در هتل اسپینانس تهران برگزار شد قالیباف بود.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد با فرصت جدید ایجاد شده برای مشارکت و همکاری و از طریق تبادل نظرات و تجارب نه تنها بتوانیم به غنای پیوندها و ارتباطات گذشته میان شهروندان منطقه بیفزاییم بلکه فضای نوینی را برای فردای بهتر ملت‌های آسیای‌غربی و خاورمیانه از طریق پاسخگویی مشترک به چالش‌های جدید و روز افزون که کلانشهر‌ها با آن روبه‌رو می‌شویم فراهم‌ سازیم.

محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم نظیر شهرنشینی و پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت است گفت: بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است.

وی در ادامه به لزوم اندیشیدن تدبیر برای انبوهی از چالش‌ها و مشکلات نظیر تدارک خدمات ضروری، بهداشت و آموزش، رفاه و سلامتی برای جمعیت شهری سخن گفت و ادامه داد: این چالش‌ها به همراه مسئله جهانی تغییرات آب و هوایی، دولت‌های محلی را با حساسیت‌های ویژه روبه‌رو ساخته است.

شهردار تهران همچنین به بروز نیروهای جدید اجتماعی و سیاسی در کشورهای توسعه یافته در سال‌های آینده اشاره کرد و در این باره بر لزوم تمرکززدایی و مردم‌سالاری و حکمرانی دولت‌های محلی به اشکال مختلف تاکید کرد.وی افزود: اینک در کشورهای خاورمیانه و شمال‌آفریقا موج مردم‌سالاری محلی برخاسته از عقاید و اندیشه‌های بومی در حال نیرو گرفتن است، به‌نحوی که به عقیده بسیاری از کارشناسان موج بیداری اسلامی بیش از هر زمان معطوف به تامین نیازهای سطح محلی و در چارچوب دولت‌های محلی قرار گرفته است.

از نظر شهردار تهران، تردیدی نیست که تامین خواسته‌های شهروندانمان بیش از هر زمان دیگری به تبادل نظر ودرآمیختن پیشرفت با عدالت و متعاقب آن توسعه پایدار بستگی دارد.با چنین رویکردی قالیباف بر لزوم رویکرد معنوی و حفظ و توسعه باورهای فرهنگی ساکنان شهر تاکید کرد و خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت: هریک از شما به نمایندگی از شهری آمده‌اید که ساکنان آن به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود می‌بالند و این یکی از مزایای تعامل و همگرایی اعضای UCLG در پرداختن به مسائل مشترک و دستیابی به راهکارهای مثبت و سازنده است.

یکی دیگر از محورهای سخنرانی دیروز قالیباف مسئله فقر در شهرها و اختلافات شدید برخورداری از حقوق و فرصت‌ها در بسیاری از شهرهای جهان بود. وی در این باره گفت: راه‌های کاهش فقر شهری می‌تواند عامل مؤثری در به نمایش گذاردن چهره‌ای موفقی از حکمرانی خوب باشد.

پس از فقر شهری شهردار تهران از دیگر مسائل مشترک بین اکثر شهرها را ایمنی و مدیریت بحران در مقیاس محلی دانست و در توضیح آن گفت: تاکید من به تبادل نظر پیرامون آمادگی دولت‌های محلی برای پیشگیری و مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از مخاطرات محیطی و انسانی است که خوشبختانه تجربیات مفید تهران در این زمینه می‌تواند مبنای بحث کارشناسی ارزشمندی برای شهرهای عضو این اجلاس باشد.

نیاز به تمرکززدایی برای پیشرفت

شهردار تهران در حاشیه افتتاحیه اجلاس گفت: بایداجازه داد مردم مشارکت معنی داری در اداره امور زندگی خود داشته باشند که نمونه این مشارکت در امور جاری هم‌اکنون در 374 محله شهرتهران در قالب شواریاری محلات به اجرا درآمده است.
به گفته قالیباف تمرکز زدایی از نظام اداری متمرکز می‌تواند منجر به رفع عقب‌ماندگی‌های کشورمان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نسبت به سایر کشورهای دنیا و منطقه شود.

شهردار تهران درباره مهم‌ترین موضوعات مطروحه در این اجلاس به خبرنگاران گفت: هدف این اجلاس که ریاست مجموعه امروز آن بر عهده شهرداری تهران است بررسی چالش‌های شهری در کشورهای منطقه در حوزه‌هایی مثل فقرشهری، خدمات آموزشی، بحران‌های طبیعی مثل زلزله و آلودگی هوا در منطقه جنوب غرب آسیاست.

مسئولیت حکومت‌های محلی

یکی دیگر از سخنرانان اصلی نشست منطقه‌ای سازمان شهرها و حکومت‌های محله‌ای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا محمت دومان دبیر کل UCLG بود. وی گفت: گروه بزرگی متشکل از 200 نفر از نمایندگان حکومت‌های محله‌ای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا در این اجلاس شرکت کرده‌اند. در طول تاریخ، خاورمیانه گهواره و منشأ بزرگ‌ترین تحولات تمدن‌های بشری بوده و بسیاری از بزرگان سیاسی و حکومتی از این منطقه بیرون آمده است، با این حال اغلب مردم این مناطق در طول تاریخ در رنج و عذاب بوده‌اند.

وی با اشاره به جنگ‌ها و اشغال‌های صورت گرفته از سوی دولت‌های خارجی گفت: این عوامل نقش تعیین‌کننده و مانع بزرگی درراه توسعه خاورمیانه بوده‌اند که امید می‌رود با تعیین حکومت‌های محلی ثبات و امنیت مدیریتی به این منطقه باز گردد.
وی تأکید کرد: مسئولیت‌ها و دغدغه‌های مشترکی بین اعضای این گروه در میان شهرداران مناطق مختلف وجود دارد که می‌توان به امنیت، مشارکت و چالش‌های زیست‌محیطی در دهکده جهانی اشاره کرد.

این مسائل توقع مردم دنیا را برای ایجاد شرایط بهتر بالا برده است و ما باید به این تقاضاها پاسخ دهیم تا بتوانیم بر مشکلات مردم و رهبران محلی غلبه کنیم.وی با اشاره به اینکه وظیفه رهبران محلی این است که بتوانند برای بخش عمومی جامعه و شهروندان زمینه مسئولیت پذیری ایجاد کنند تأکید کرد: سازمان UCLG هدفش این است که با ایجاد ساختار منسجم زمینه خدمت به اعضای خود را فراهم آورد و این موفقیت تا امروز نیز به‌وجود آمده است.

کد خبر 154815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز