گروه حوادث: سقوط 2 بهمن پی در پی در «شمشک- دربندسر» باعث مرگ 2 اسکی باز و 2 مربی پیست منطقه شد.

این حادثه ظهر سه شنبه 17 بهمن و زمانی رخ داد که تعدادی از مربیان پیست اسکی دربندسر برای نجات 2 اسکی‌باز گرفتار در بهمن به کمک آنها رفته بودند اما خود نیز گرفتار بهمن دیگری شدند.

ظهر سه شنبه در حالی که پیست اسکی  «شمشک- دربندسر» تعطیل شده و اسکی‌بازان در حال ترک آنجا بودند، 3 اسکی‌باز جوان خود را به مربیان پیست رساندند و خبر از ناپدیدشدن دو نفر از اعضای گروه خود دادند. مربیان پیست که احتمال می‌دادند دو اسکی باز ناپدیدشده مسیری ممنوعه را برای رسیدن به خودروهایشان انتخاب کرده‌ باشند، جست و جو برای یافتن آنها را آغاز کردند.

آنها دقایقی بعد متوجه شدند دو اسکی باز پس از عبور از زیر توری پیست، شروع به اسکی کرده‌اند که بر اثر سقوط بهمن، گرفتار سیلی از برف شده و در زیر خروارها برف مدفون شده‌اند. هنگامی که مربیان پیست در حال جست و جو در میان برف‌ها بودند، ناگهان متوجه دست یکی از اسکی بازان شدند که از دل برف‌ها بیرون آمده بود.

اما در حالی که آنها  با خوشحالی در حال انتقال جسد نیمه جان اسکی باز به محلی امن بودند ، ناگهان بهمن دیگری سرازیر شد و این‌بار امدادگرانی را که برای نجات اسکی‌بازان آمده بودند در خود فرو برد.

 لحظاتی بعد در حالی که سکوت منطقه را دربرگرفته و لایه‌های برف روی هم آرام گرفته بودند، دیگر شاهدان حادثه به کمک اسکی‌بازان و امدادگران شتافتند و موفق شدند پس از جست و جو در میان برف‌ها 10 نفر از امدادگران را از زیر برف‌ خارج کنند، اما همچنان از دو اسکی‌باز به نام‌های دارا هارویتونیان و امان‌الله تیموری و دو امدادگر به نام‌های محمود کیادربندسری و احد بلوکات خبری نبود.

 پس از چند ساعت تلاش وقتی ردی از این 4 جوان به دست نیامد، ماجرا به آتش‌نشانی و هلال‌احمر اطلاع داد شده و ساعاتی بعد با حضور امدادگران آتش‌نشانی در محل حادثه، تلاش برای یافتن ناپدید شدگان ادامه یافت و پس از پیداشدن جسد یکی از آنها که در زیر خروارها برف مدفون شده بود به دلیل نامساعد بودن هوا و احتمال سقوط بهمن، عملیات متوقف شد.

روز چهارشنبه با آغاز دوباره عملیات ، امدادگران کاویدن در میان برف‌ها را ادامه دادند و پس از سه ساعت تلاش اجساد 3 قربانی دیگر نیز کشف و از زیر برف بیرون کشیده شد.

مادر دارا هارویتونیان، یکی از قربانیان، که پس از اطلاع از حادثه ، تلاش برای نجات فرزندش را آغاز کرده بود درباره این حادثه گفت: دارا و امان‌الله که از دوستان قدیمی بودند صبح سه شنبه برای اسکی عازم پیست «شمشک- دربندسر» شدند، اما ساعت 4 بعدازظهر یکی از دوستان آنها با من تماس گرفت و از ناپدیدشدن آنها خبر داد. پس از شنیدن این خبر بلافاصله عازم محل حادثه شدم و در آنجا عده‌ای از امدادگران را دیدم که در میان برف به دنبال پسرم و دیگر قربانیان حادثه می‌گشتند.

وقتی دیدم آنها برای جست و جو  امکانات لازم را  ندارند و با بیل و کلنگ این کار را انجام می‌دهند با هلال احمر و آتش نشانی تماس گرفتم و از آنها کمک خواستم اما آنها نیز بعد از مدتی تلاش به خاطر خطرناک‌بودن شرایط ، عملیات را متوقف کردند.

در حالی که می‌شد با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب شانس نجات قربانیان را افزایش داد، امدادگران بدون استفاده از این امکانات، فردای آن روز  جست و جو را ادامه دادند و سرانجام توانستند جسد پسرم و دیگر حادثه دیدگان را از دل برف ها خارج کنند.

وی با اشاره به اشتباه اسکی‌بازان در خروج از حریم پیست افزود: درخواستم از تمامی جوانان این است  زمانی که  از شرایط تعیین شده تخطی می‌کنند، به فکر والدین خود باشند و هیچ وقت لحظه‌ای هیجان را به خانواده خود ترجیح ندهند.

وی در پایان از مسئولان خواست اجازه دهند تا با قراردادن سنگ قبری برای دو اسکی باز و امدادگران جوان در محل حادثه، به دیگر جوانان نسبت به حفظ حریم تعیین‌شده هشدار داده شود.