علی‌اصغر سلطانیه*: تمام ابهام‌های ادعایی که در گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در قالب یک موضوع کلی مطرح است و مخالفان برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند و آن را «ابعاد نظامی محتمل» نامیده‌اند، با این محتوا که در ایران قبلا به‌دنبال انجام اقداماتی بوده‌اند که شاید ابعاد نظامی داشته است.

 منشأ این ادعا هم منابعی است که به‌عنوان «منابع آزاد» از آن یاد می‌کنند؛ منابعی که بی‌تردید اکثرشان آمریکایی هستند. پیش از این دکتر عباسی،رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به یوکیا آمانو ضمن مرور همکاری‌های دائم ایران، این پیام را داد که باید به موافقت‌نامه ایران در پایان طرح اقدام و رفع ابهام از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران احترام بگذارید و آن را اجرا کنید. در آن نامه تأکید شده بود چنانچه آژانس مطابق مقررات عمل کند ما آماده‌ایم به ابهام‌های احتمالی آژانس پاسخ دهیم.

اقدامی دیگر، گفت‌وگوهای آقای دکتر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان در اتریش بود که در حاشیه دیدار با مقامات این کشور، با آقای آمانو و معاون او به گفت‌وگو نشست و این موضوع در این دیدار نیز تکرار شد. این راهکاری مثبت و راه برون‌رفتی است از بن‌بست‌های مصنوعی که کشورهای مخالف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ایجاد می‌کنند. راه‌حل اصولی ایران برای موضوع هسته‌ای گفت‌وگو و مذاکره است. باید گفت‌وگو در فضایی منطقی و عادلانه انجام گیرد تا راهکاری به‌دست بیاید؛ راهکاری که در آن ضمن احترام و اجرای توافقنامه پیشین بین ایران و آژانس روشن شود که ایران و آژانس چگونه باید عمل کنند که هم از فضای کنونی بیرون بیاییم و هم یک‌بار برای همیشه پرونده ابهام‌های ادعایی بسته شود.

ضمن اینکه به هیچ‌وجه نخواهیم گذاشت که منافع ملی و امنیت ملی‌مان مورد خدشه قرار گیرد.در جریان طرح اقدام، 6موضوعی که به‌عنوان ابهام‌های آژانس در مدالیته مطرح بود کاملا حل شد. ایران گواهی این موضوع را نیز از آژانس گرفته‌ است. مسائل موجود در طرح اقدام همه مسائل هسته‌ای بود اما این ادعاهای اصطلاحا لپ‌تاپی که در گزارش اخیر آمانو وجود دارد، مربوط به مسائل موشک و انفجارهاست که اصولا خارج از چارچوب آژانس هستند.ما با صراحت به آژانس اعلام کردیم که در مدالیته یا همان برنامه توافقی آگوست 2007 با آژانس، 6موضوع را که آژانس از آن به‌عنوان ابهام یاد می‌کرد، به دست آوردیم و نوشتیم و شروع به رفع ابهام برای آژانس کردیم. آن 6 مورد حل شد و آژانس گواهی آن را هم صادر کرد.

استثنائا همان موقع با آژانس توافق کردیم که در مورد لپ‌تاپ آمریکایی و اصطلاحا مطالعات ادعایی، آژانس، اسناد ادعایی را به ایران بدهد، ایران هم در ازای آن، صرفا نظر و ارزیابی خود را ارائه خواهد کرد. در نهایت هم، ایران117صفحه نظر و ارزیابی خود را به آژانس ارائه کرد و موضوع تمام شد.بنابراین از نظر ما و بر اساس موافقت‌نامه ایران و آژانس، بحث تمام شد و درباره مطالعات ادعایی دیگر بحثی نمانده است. وقتی مطالعات ادعایی تمام شده باشد، طبق بند آخر توافقنامه، آژانس و مدیرکل باید اعلام کنند که بازرسی‌ها در ایران به صورت عادی برگردد.با این حال مخالفان برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، از این ناراحت‌هستند که اگر پرونده ایران در آژانس به حالت عادی بازگردد، موضوع ایران دیگر نمی‌تواند در دستور کار شورای حکام آژانس باشد.

آنها نگران هستند که اگر پرونده ایران عادی شود، دیگر نمی‌توانند هر لحظه ابهاماتی- غیر از 6 مورد طرح اقدام و همچنین مطالعات ادعایی- مطرح کنند و بگویند که اسنادی از منابع غیررسمی به دستمان رسیده است!با این حال «طلا که پاک است، چه منتش به خاک است». ما پاک‌دستی خود را ثابت کردیم. وقتی ما مطمئن هستیم که فعالیت نظامی نداشته‌ایم، ابایی نداریم و نداشته‌ایم از اینکه پاسخگویی و رفع ابهام کنیم به شرط اینکه پرسش‌ها در یک چارچوب قاعده‌مند و منظم مطرح شود؛ اگرچه منشأ اغلب پرسش‌ها، ادعاها و تهمت‌هاست.البته وقتی این روند نتیجه داد، همه کشور‌ها باید از این توافق تبعیت کنند. هر اقدامی در جهت رفع ابهام، با حسن ظن و استقبال جمهوری اسلامی ایران همراه است و جز تقدیر و تشکر هم از سوی 6کشور نباید پاسخ دیگری داشته باشد.

* نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی