عملیات اجرایی خط یک قطار شهری مشهد در صورت تأمین اعتبار در نیمه نخست سال 86 به پایان می‌رسد و آماده بهره‌برداری می‌شود. به این ترتیب ساکنان مشهد خواهند توانست، سال آینده برای رفت‌وآمد در شهر از مترو استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، ساخت خط یک قطار شهری مشهد به طول 19 کیلومتر در نیمه نخست سال آینده به اتمام می‌رسد و آماده سرویس‌دهی می‌شود.
 
مدیرعامل متروی مشهد با بیان این مطلب گفت: «پروژه قطارهای شهری مشهد در چهار خط پیش‌بینی شده که سه خط آن به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید.»
 
«سید محسن شوشتری» با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط یک مترو از آذرماه سال 79 شروع شده، اظهار کرد: « این خط در مجموع 26 کیلومتر است که ساخت 19 کیلومتر آن از 6 سال گذشته آغاز شده و ساخت هفت کیلومتر آن در مسیر ایستگاه غدیر تا فرودگاه در آینده نزدیک شروع می‌شود.»
 
وی درباره میزان پیشرفت این خط تصریح کرد: « فاز یک مترو در دو سطح زیرگذر (تونل) و روگذر ساخته می‌شود و در حال حاضر بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در بخش تونل در مرحله ظریف‌کاری است، همچنین ریل‌گذاری در قسمت هم‌سطح به طول هشت ونیم کیلومتر به اتمام رسیده و ریل‌گذاری در قسمت تونل به طول 10 و نیم کیلومتر از 50 روز گذشته آغاز شده است.»
 
شوشتری درباره مشکلات قطار شهری مشهد، خاطرنشان کرد: «برای ساخت قسمتی از بخش هم‌سطح مترو نیاز به ساخت تقاطع و دوربرگردان بود، چون عبور مرور موتوری و عابر پیاده در آن مسیر با مشکل روبرو می‌شد.»
 
برای ساخت خط یک متروی مشهد، تاکنون پنج تقاطع غیرهمسطح، سه دوربرگردان و 12 نقطه زیرگذر ساخته شده که در حال بهره‌‌برداری هستند.
 
مدیرعامل قطارهای شهری مشهد درباره اعتبارات این طرح افزود: «تا کنون 190 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه داده شده است که 148 میلیارد تومان آن اعتبار دولتی است و 42 میلیارد تومان آن توسط شهرداری مشهد پرداخت شده است.»
 
وی با اشاره به اینکه اعتبارات طرح‌های حمل ونقل عمومی کشور باید سریع‌تر صورت بگیرد گفت: «با سامان‌دهی حمل ونقل همگانی از سویی هم وضعیت ترافیک در کلان‌شهرها رفع می‌شود و از سویی دیگر هم دولت از پرداخت سنگین یارانه بنزین معاف می‌شود.»